غفلت مسئولان از توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر

به گزارش گروه سرگرمی، استان بوشهر با وجود جاذبه های گردشگری دریایی فراوان که می تواند فرصت های شغلی مناسب را نیز بیافریند، تا به امروز مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.

غفلت مسئولان از توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر

استان بوشهر دارای بیشترین نوار ساحلی با خلیج فارس است که این ظرفیت بسیار مهم می تواند بوشهر را به قطب گردشگری دریایی در کشور و حتی منطقه تبدیل کند. این نوار ساحلی در بعضی از فصل های سال مخصوصا در روزهای نوروز پذیرای گردشگران از نقاط گوناگون ایران می شود که به منظور استفاده از سواحل زیبای جنوب به استان بوشهر می فرایند. همچنین، بیشتر شهرستان های استان بوشهر در مجاورت خلیج فارس واقع شده اند که سبب توسعه گردشگری شده است.

با این وجود برای بهبود گردشگری دریایی و ایجاد زیرساخت های نو و پیشرفته گردشگری در سواحل استان بوشهر عملیات زیادی انجام نشده است، اما همین ساحل و دریا با وجود عدم امکانات از جاذبه های گردشگری زیادی برخوردار است که مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

پیشرفت گردشگری و افزایش فرآیند اشتغال

یکی از مهم ترین و عمده ترین مسائل کشور ما بیکاری است و فرصت های شغلی کمتری برای افراد به وجود می آید. در این رابطه، توسعه گردشگری دریایی مقدمه ای برای اشتغال می تواند باشد و در پشت پرده این صنعت فرصت های شغلی زیادی پنهان شده است که می تواند چاره ساز مسائل مردم در زمینه ایجاد اشتغال شود.

از جمله موضوعات برنامه های گردشگری دریایی که هر کدام می تواند سبب ایجاد شغل های گوناگون شود عبارتند از: بازی های دریایی، پارک های آبی، رستوران، هتل، کافی شاپ، گشت های دریایی، ورزش های آبی و دریایی و.... در این خصوص، ایران و به خصوص استان بوشهر دارای گنجایش و قابلیت بسیار بالایی در زمینه توسعه اشتغال و درآمدزایی است؛ چرا که این زمینه نیازمند توجه به ظرفیت هایی نظیر گردشگری دریایی است.

زمستان های بهاری استان بوشهر

استان بوشهر از اواسط فصل بهار تا اواخر تابستان آب و هوایی گرم با رطوبت بسیار زیادی دارد اما تقریبا هشت ماه از سال دارای آب و هوایی بهاری و مساعد است که این فصل ها مناسب ترین زمان برای پذیرایی از گردشگران است. یکی از گردشگران استان بوشهر که برای سفر به این استان فصل زمستان را انتخاب کرده است، گفت:

استان بوشهر با آب وهوای مطبوع در زمستان و امکان بهره مندی از ساحل، موقعیت خیلی مناسبی است که امکان سفر در روزهای خلوت سال را فراهم می کند.

البته این گردشگر معتقد است که به منظور قرارگیری امکانات رفاهی و تفریحی بیشتر در اختیار مسافران، باید مسئولان به این منطقه بیشتر رسیدگی و توجه کنند.

عقب ماندن ایران از سایر کشورها

امروزه در زمینه گردشگری و در قسمت گردشگری دریایی بیشترین رقابت بین کشورها وجود دارد؛ صنعتی که در ایران به آن توجه و رسیدگی مناسبی نشده است و ساحل آخرین قسمت گردشگری بوده و اقدامات زیادی در دل دریا انجام نشده است.

در ایران بسیاری از مردم اطلاعات زیادی از دریا ندارند و ساحل نشینان نیز تنها به منظور تجارت و صید و ماهیگیری از دریا بهره مند می شوند و از این امتیاز مهم تا به امروز برای گردشگری و تفریح به خوبی استفاده نشده است. جزایر زیبا که زیستگاه پرندگان مهاجر است، گونه های دریایی یگانه و مرجان های دریایی در خلیج فارس دارای پتانسیل بسیار بالایی برای گردشگری دریایی است، اما از این ظرفیت تا به امروز به خوبی بهره گیری نشده است.

گردشگری دریایی در اولویت استان بوشهر

مسئولان استان همواره بر توسعه گردشگری تاکید داشته و استاندار بوشهر در این زمینه می گوید:

استفاده از ظرفیت های مختلف استان بوشهر در حوزه گردشگری موردتوجه است که در این راستا گردشگری سلامت در اولویت برنامه های استان قرار گرفته است.

عبدالکریم گراوند ضمن تأکید بر تدوین طرح جامع گردشگری این استان گفت:

با توجه به ظرفیت های این استان در حوزه گردشگری، باید طرح جامع گردشگری استان بوشهر تدوین شود.

وی افزود:

در تدوین طرح جامع گردشگری همه جوانب گردشگری استان بوشهر باید مدنظر باشد و برای هر بخش از گردشگری استان باید برنامه مشخصی داشته باشیم و نباید جزیره ای عمل کرد بلکه باید با همفکری و هماهنگی، برنامه های این حوزه را پیش برد.

گراوند با اشاره به اینکه ساحل و دریا از مزایای مهم استان بوشهر است، گفت:

در راستای توسعه سیاست های اقتصاد مقاومتی راه اندازی گردشگری دریایی در اولویت برنامه های استان بوشهر است.

در حد وعده برجای ماندن تقویت گردشگری دریایی

سال های طولانی است که مسئولان دم از تلاش برای توسعه گردشگری دریایی در سواحل کشور می زنند و دیدارهای گوناگونی اجرا شده ولی در حد انجام کارهای جزئی برجای مانده است و زیرسازی مناسبی درست نشده است.

یکی از مهمترین راه چارهها برای توسعه گردشگری بهره مندی از قسمت خصوصی است اما باید تشویق ها و حمایتهای مورد نیاز برای بخش خصوصی ایجاد شده و تسهیل گری لازم در این راستا به عمل آید تا باعث ایجاد رغبت در بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این بخش شود.

ایجاد 9 دهکده گردشگری ساحلی و دریایی در استان بوشهر وعده مسئولان بود، ولی این وعده ها هنوز عملی نشده و در چند نقطه تنها شاهد اجرا شدن چند طرح هستیم.

جای خالی هتل شناور و جزیره های ساختگی

بعضی از کشورها که کل مساحتشان از بعضی جزایر ایرانی هم کوچک تر است به وسیله گردشگری بیشترین درآمدزایی را داشته و در سواحل و دریای خود زیرسازی های گوناگون و جذابی را آفریده اند.

یکی از گردشگرانی که از عدم توجه مناسب به مکان های گردشگری شاکی است، فریبا احمدی نام دارد و چنین می گوید:

کشورهایی که امکانات گردشگری بسیار ناچیزی دارند، با برنامه ریزی و توجه، امکانات لازم را فراهم و گردشگران بسیاری جذب می کنند اما متأسفانه در کشور ما اغلب ایجاد سنگفرش و چند میز و نیمکت تنها کاری است که انجام می شود.

ازجمله روش های جذب گردشگر دریایی که مورد استقبال اندکی قرار می گیرد عبارتند: از ایجاد رستوران ها و هتل های ثابت و متحرک در دریا، اجرای تورهای گردش دریایی، ایجاد مجموعه های بازی دریایی و ساحلی، توسعه ورزش های آبی در سواحل و...

پشتیبانی از سرمایه گذاری بخش خصوصی

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت:

استان بوشهر دارای ظرفیت بالایی در بخش گردشگری دریایی است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

ناصر امیرزاده به منظور بهبود گردشگری دریایی استان بوشهر از تاسیس دهکده گردشگری ساحلی به عنوان یکی از کارهای صورت گرفته نام برد و افزود:

تقویت و توسعه گردشگری دریایی را به عنوان یکی از برنامه های دیگر در دست اجرا داریم.

وی درباره سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های گردشگری دریایی استان بوشهر گفت:

تلاش می کنیم که از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنیم تا زمینه توسعه زیرساخت ها و ایجاد اشتغال و درآمدزایی در این زمینه فراهم شود.

استقبال سرمایه گذاران توسعه پیدا کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به اینکه استقبال سرمایه گذاران در قسمت گردشگری دریایی بهبود یافته است، افزود:

تعداد زیادی از سرمایه گذاران ترغیب به خرید شناورهای تفریحی شده اند.

وی خبر از به وجود آمدن شرایط مناسب به منظور فعالیت شناورهای تفریحی در سطح استان داد و اظهار داشت:

سازمان بنادر آمادگی دارد که در بنادر بوشهر کشتی های کروز ورود کنند و حاضر به همکاری در این خصوص است.

امیرزاده همکاری کل دستگاه های در ارتباط با دریا و دریانوردی را یکی از راه چاره های پیشرفت گردشگری دریایی برشمرد و اظهار داشت:

تسریع و تسهیل در صدور مجوزها باید به صورت جدی انجام شود.

عکس کاور: حسین پایدار

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2029

به "غفلت مسئولان از توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غفلت مسئولان از توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید