دستور پخت میگو پلو خوشمزه با سس مخصوص؛ غذای دریایی جنوب ایران

به گزارش گروه سرگرمی، میگو پلو یکی از غذاهای دریایی و خوشمزه است که متعلق به شهرهای جنوبی کشور مانند؛ بوشهر، بندرعباس و خوزستان است. در تهیه میگو پلو از میگو، برنج به همراه سبزیجات معطر محلی و ادویه جات استفاده می نمایند. میگو پلو به خاطر استفاده از میگو در آن که سرشار از آهن و فسفر است، بسیار مفید است و بعلاوه میگو در رشد بچه ها تاثیر بسزایی دارد. میگو پلو(همچون ماهی پلو) در تمام شهرهای جنوب دستور پخت متفاوتی دارد.در میگو پلو سبزیجات محلی و متفاوتی می زنند. در این مقاله در مجله اینترنتی خبرنگاران، ما شما را با طرز تهیه میگو پلو خوشمزه برای ناهار آشنا خواهیم کرد.

دستور پخت میگو پلو خوشمزه با سس مخصوص؛ غذای دریایی جنوب ایران

مواد لازم برای تهیه میگو پلو :

  • میگو پاک شده: 300 گرم
  • برنج: 3 پیمانه
  • گشنیز: 100 گرم
  • پیاز: 1 عدد
  • سیر: 3 حبه
  • زعفران آب نموده: 1 قاشق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذا خوری
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

دستور پخت میگو پلو :

در مرحله اول پختن میگو پلو، ابتدا پیاز و سیرها را پوست بگیرید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه با استفاده از یک چاقوی به صورت نگینی خرد کنید، سپس یک تابه مناسب را انتخاب کنید و در آن روغن مایع بریزید. سپس بر روی اجاق گاز بگذارید و بعد از داغ شدن روغن، پیاز و سیر را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا مقداری نرم گردد. سپس به مقدار دلخواهتان نمک، زردچوبه و فلفل را به پیاز و سیر اضافه کنید و کاملا هم بزنید و تفت دهید تا پیاز و سیر ها رنگ طلایی به خود بگیرند.

میگو هایی را که برای میگو پلو انتخاب کنید که مقدار ریزی داشته باشند. میگو ها را پاک کنید و بشویید و به پیاز و سیر اضافه کنید. خوب مواد را هم بزنید تا طعم یکدیگر را بگیرند، مقداری که میگو ها تفت خوردند و رنگ آن ها تغییر کرد به تابه 2 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید و آن ها را با هم تفت بدهید. در مرحله آخر برای درست شدن سس میگو، زعفران آب نموده را به همراه یک پیمانه آب جوش به تابه اضافه کنید و در تابه بگذارید و اجاق گاز را بر روی حرارت ملایم تنظیم کنید و بگذارید که سس میگو غلیظ گردد و جا بیفتد، تا جایی که آب داخل تابه تبخیر گردد. گشنیز را که از قبل شسته ایم و خرد نموده این را به تابه اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا مخلوطی یکدست حاصل گردد. سپس البه را از روی اجاق گاز بردارید و کنار بگذارید. سس میگو آماده شده است و نوبت به آماده کردن برنج می باشد.

یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن چند پیمانه آب به همراه مقداری نمک و روغن در قابلمه بریزید. قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا بجوشد. برنج را بعد ار پاک کردن و شستشو به قابلمه اضافه کنید و بگذارید حدود ده دقیقه بجوشد. سپس برنج را امتحان کنید و ببینید که آیا پخته است. اگر اطراف برنج پخته و نرم باشد و مغز آن کمی سفت باشد، آماده آبکشی می باشد. بعد از آبکشی برنج قابلمه را با آب خالی بشویید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا آب درون آن تبخیر گردد. سپس مقداری روغن کف قابلمه بریزید و سپس در صورت تمایل ته دیگ نان یا ته دیگ سیب زمینی بهره ببرید. برای ته دیگ سیب زمینی، آن را پوست بگیرید و به صورت حلقه ای برش دهید و در کف قابلمه قرار دهید. سپس مقداری از برنج آبکش شده را روی سیب زمینی ها بریزید و سپس مقداری سس میگو را به قابلمه اضافه کنید، سپس دوباره برنج بر روی آن بریزید و دوباره سس میگو بریزید. این کار را تا تمام شدن مواد انجام دهید و لایه آخر را برنج بریزید. در صورت تمایل می توانید مقداری کره را بر روی برنج قرار دهید تا طعم بهتری به میگو پلو شما بدهد. در قابلمه را بگذارید و ابتدا مقدار حرارت را افزایش دهید تا بخار در کل قابلمه بپیچد، سپس مقدار حرارت را کم کنید تا میگو پلو به آرامی بپزد و جا بیفتد. بهتر است از شعله پخش کن و دم کنی بهره ببرید.

پس از آماده شدن میگو پلو، مواد را کاملا با هم مخلوط کنید و در یک دیس یا بشقاب زیبا بکشید و به همراه سالاد شیرازی یا ترشی انبه سرو کنید.

نکات مهم در تهیه میگو پلو :

  • جنوبی ها معمولا این غذا را با فلفل زیاد درست می نمایند و آن را حسابی تند می نمایند، پس اگر شما غذای تند دوست دارید میگو پلو را با فلفل زیاد درست کنید.
  • در روش پخت میگو پلو در خوزستان، در سس میگو از ماش و سرکه نیز استفاده می نمایند.
  • در برخی از منطقه ها در هنگام تهیه میگو پلو از کشمش و گردو استفاده می نمایند.
  • در هنگام آماده کردن سس میگو می توانید مقداری شیره تمر هندی را در آب جوش حل کنید و به میگو ها اضافه کنید تا طعم بی نظیری به میگو پلو بدهد.
  • روش پخت میگو پلو که به آن پرداختیم برای 4 نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1878

به "دستور پخت میگو پلو خوشمزه با سس مخصوص؛ غذای دریایی جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور پخت میگو پلو خوشمزه با سس مخصوص؛ غذای دریایی جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید