خواص و طرز پخت شنیسل ماهی

به گزارش گروه سرگرمی، ماهی از آن غذاهایی است که بسیاری از ما ایرانی ها فصولی از سال یا ایامی از ماه را به خوردن آن اختصاص می دهیم و البته طرز تهیه اش را معمولا به چند روش آشنا محدود می کنیم؛ در حالی که می توان ماهی را به روش های مختلفی طبخ کرد، از جمله طبخ و تهیه شنیسل ماهی.

خواص و طرز پخت شنیسل ماهی

خواص و طرز پخت شنیسل ماهی

نویسنده:سارا حسنلو

ماهی؛ دریای خاصیت

ماهی از آن غذاهایی است که بسیاری از ما ایرانی ها فصولی از سال یا ایامی از ماه را به خوردن آن اختصاص می دهیم و البته طرز تهیه اش را معمولا به چند روش آشنا محدود می کنیم؛ در حالی که می توان ماهی را به روش های مختلفی طبخ کرد، از جمله طبخ و تهیه شنیسل ماهی.

مصرف ماهی به خاطر امگا3 فراوانی که دارد، ضداسترس است و می تواند تاثیر آرامش بخشی بر زندگی ما در این روزگار پرتنش داشته باشد؛ البته فارغ از این موضوع که سلامت قلب و عروق ما هم با عادت به خوردن آن تضمین خواهد شد.

مواد لازم (برای 4 نفر)

ماهی قزل آلا

8 تکه

400 کیلوکالری

آب پیاز

8 قاشق غذاخوری

10 کیلوکالری

تخم مرغ

4 عدد

400 کیلوکالری

آرد

200 گرم

160 کیلوکالری

آرد سوخاری

200 گرم

160 کیلوکالری

آب نارنج

2 لیوان

20 کیلوکالری

روغن کانولا

6 قاشق غذاخوری

540 کیلوکالری

آبلیموی تازه

به میزان دلخواه

صفر

زعفران، نمک و فلفل

به میزان دلخواه

صفر

طرز تهیه

تکه های ماهی را بعد از پاک کردن، استخوان گیری و شست وشو با آب سرد، به مدت 30 دقیقه در مخلوط آب پیاز، نارنج، آبلیمو و زعفران قرار دهید. در ظرفی دیگر، تخم مرغ ها را با نمک و فلفل مخلوط کنید و گوشه ای بگذارید. سپس ماهی ها را در آرد غلتانده و به تخم مرغ آغشته کنید آنگاه سطح شان را با آرد سوخاری پر نموده و در نهایت در روغن مخصوص سرخ کردن غوطه ور کنید. هنگام سرو هم تکه های ماهی را با سبزیجات بخارپزشده ای مانند هویج، لوبیا سبز، کدو، قارچ و حتی ذرت همراه کنید.

این غذا مجموعا دارای 1600 کیلوکالری انرژی است و هر تکه اش معادل 200 کیلوکالری انرژی دارد؛ البته در صورت مصرف سبزیجات و برش های نان با این غذا، میزان کالری دریافتی از آن به 400 کیلوکالری خواهد رسید.

خواص تخم مرغ

قبل از هر چیز چشم هایتان را ببندید و حساب کنید در هفته چند تخم مرغ می خورید؟ حتی اگر روزی یک عدد تخم مرغ می خورید، اشکالی که ندارد هیچ، برایتان بسیار مقوی هم هست؛ زیرا پروتئین، املاح (آهن) و ویتامین هایی (نظیر ویتامینB12) که در این ماده غذایی وجود دارند به بهبود شرایط تغذیه ای شما یاری خواهند کرد. جالب است بدانید که مصرف مرتب تخم مرغ می تواند از سرطان پستان هم جلوگیری کند. پژوهشگران دانشگاه هاروارد در سال 2003 میلادی با آنالیز 121 دختر نوجوان دریافته اند افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی روزانه شان تخم مرغ به چشم می خورد در مراحل بعدی زندگی، کمتر مبتلا به سرطان به خصوص سرطان پستان می شوند. هر تخم مرغ دارای 100 کیلوکالری انرژی است و بهتر است نوع شکسته یا بدون تاریخ آن را قلم بگیرید و انواع بسته بندی شده شان را بخرید.

خواص آرد گندم

از این پس، وقتی صحبت از آرد می گردد، فقط نوع کامل آن را به خاطر آورید. کامل یعنی اینکه سبوس گندم هم دارد. آنالیز ها نشان داده اند سبوس گندم دارای خواص بسیار است؛ از جمله اینکه ویتامین E بالایی دارد و به این ترتیب مانع از اکسید شدن کلسترول بد می گردد و از گرفتگی عروق و ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی جلوگیری می نماید.

نکته دیگر درباره سبوس گندم، داشتن فیبر فراوان است به طوری که هضم نشده و در روده سرعت حرکت ترکیبات زاید را افزایش می دهد و با بهبود عملکرد روده از بروز یبوست و نهایتا مسائل روده عظیم به خصوص سرطان کولون جلوگیری می نماید. نباید فراموش کنید که خوردن 100 گرم آرد کامل گندم که معادل 3 قاشق غذاخوری از آن است (یک واحد نان و غلات)، نصف احتیاج روزانه عظیمسالان را به فیبر فراهم نموده و نهایتا دارای 80 کیلوکالری انرژی است. پس با اینکه از مفید بودن آن گفتیم اما نباید در مصرفش زیاده روی به خرج داد زیرا به راحتی می تواند اضافه وزن به بار آورد.

خواص روغن کانولا

این روغن در دسته روغن های غیراشباع جای گرفته و با خوردن هر قاشق مرباخوری از آن 45 کیلوکالری انرژی به بدن می رسد. می بینید که میزان کالری این ماده غذایی تا چه میزان بالاست. بنابراین هنگام مصرف میزانها را محاسبه کنید تا اضافه دریافت نداشته باشید. ضمناً، هنگام خرید انواعی را انتخاب کنید که روی برچسب شان میزان اسیدچرب ترانس را صفر اسم نموده اند زیرا وجود این نوع اسیدچرب زمینه بیماری های قلبی - عروقی و سرطان را افزایش خواهد داد. به علاوه، حین مصرف در روغن را محکم ببندید تا اکسیژن کمتری وارد ظرف گردد و احتمال اکسیدشدن روغن به حداقل ممکن برسد. نکته دیگر اینکه روغن مصرفی تان را نزدیک اجاق گاز قرار ندهید زیرا گرم شدن متناوب روغن زمینه فساد آن را افزایش خواهد داد. یادتان باشد که نوع سرخ کردنی این روغن در دسترس بوده و شما برای طبخ های طولانی مدت خود می توانید از این نوع روغن بهره ببرید زیرا بی توجهی به این اصول می تواند عواقب زیانباری را برایتان به بار آورد.

همراه این غذا بخورید

یکی از همراه های ثابت این غذا، بشقابی از سالاد سبزیجات تازه است که البته توصیه می گردد با حداقل سس، آن را میل کنید و مزه دار کردن آن را به آبلیموی تازه و آب نارنج بسپارید. چاشنی دیگر، ترشی است که البته ترش بودن آن اشتهابرانگیز است پس مراقب باشید تا در خوردن زیاده وری نکنید و ضمناً ترشی هایی را برگزینید که کم نمک و دارای میزان متعادلی ادویه و فلفل هستند. نان را هم نباید فراموش کنید که بهتر است از نوع سبوس دار باشد، نه نان سفید.

کهنگی و ماندگی

ماهی خیلی سریع فاسد می گردد؛ به خصوص غذای امروز ما که با تخم مرغ هم آغشته شده است. پس در صورت اضافه آمدن، آن را در همان وعده به دیگری (مثلا به سرایدار منزلتان) بدهید تا غذایی سالم، دیگری را هم سیر کند. هرگز ماهی سرخ شده را برای وعده بعدی در یخچال نگه ندارید.

اگر لاغر هستید

حتما به همراه غذایتان، نان یا برنج میل کنید. سبزیجات نشاسته ای مانند ذرت، نخودفرنگی و سیب زمینی هم در این غذا، حجم کالری دریافتی تان را افزایش خواهند داد. همراه این غذا شما بهتر است ترشی باشد تا با خوردن آن، اشتهایتان بیشتر تحریک گردد.

اگر بیماری قلبی دارید

سیر را از این غذا جدا نکنید. به علاوه، میزان آرد و روغن مصرفی تان را هم به حداقل برسانید و حتما سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، هویج و گوجه فرنگی را در کنار آن به صورت بخارپز سرو کنید.منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1769

به "خواص و طرز پخت شنیسل ماهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و طرز پخت شنیسل ماهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید