خبرنگاران برطرف مسائل حوزه چاپ نیازمند عزم همگانی است
به گزارش گروه سرگرمی، تهران- خبرنگاران-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به عمده مسائل در حوزه چاپ از جمله تحریم، آسیب و خسارت های ناشی از شیوع کرونا و...، گفت: شرایط سخت منابع اقتصادی دولت مانع از این بوده و هست که آنچنان که باید در برطرف خسارت ها و مسائل این حوزه برآید اما کوشش ها در این زمینه ادامه دارد.
جهت دریافت مشاوره خدمات محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی خبرنگاران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی با بیان اینکه صنعت چاپ که می توان از آن به ابر صنعت چاپ یاد کرد در ایجاد انقلاب های عظیم دنیای از جمله انقلاب فرهنگی رنسانس، انقلاب علمی، انقلاب سیاسی اجتماعی قرن های 18 تا آخر 20 میلادی مانند انقلاب های فرانسه، آمریکا، روسیه، چین، انقلاب علمی برای ایجاد مدارس و دانشگاه ها، انقلاب مخابراتی و الکترونیک و انقلاب دیجیتال و فناوری نقش و صندلی ویژه ای داشته است.
سیدعباس صالحی ادامه داد: در هر 6 انقلاب بشری، صنعت چاپ صندلی خاص و ویژه ای داسته که اگر نبود انقلاب های بشری که بخشی از توسعه اجتماعی را به وجود آورد، پدید نمی آمد. صنعت چاپ را در وجه دیگری هم می توان مورد توجه قرار داد. این صنعت چند وجهی و چند ضلعی است و همین ویژگی اجزا و اضلاع آن را در بخش های مختلف زندگی جاری و ساری می نماید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه نمود: صنعت چاپ از یک طرف پدیده فرافرهنگی است و در حوزه های مختلف فرهنگی، کتاب، رسانه، علم، پژوهش، تبلیغات و ... موثر است. این صنعت از طرف دیگر پدیده فراهنر است و در حوزه های طراحی، گرافیک، عکس، صنایع هنری مانند سینما و ... تاثیر دارد. صنعت چاپ فراصنعت است که هم با صنایع تبلیغی و کاربردی و هم در صنایع زیر مجموعه خود از جمله بسته بندی در ارتباط است. کسانی که در حوزه صنعت چاپ حضور دارند به طور طبع صندلی ویژه ای دارند که تاریخ بشریت به آن ها مدیون است و از سوی دیگر وجوه مختلف زندگی اجتماعی بشر با این صنعت و اشتغال آن در تماس است.
صالحی گفت: شرایط تحریم در سال های اخیر به ویژه در سال های 98 و 99 فضای صنعت چاپ در کشور را دچار مسائلی در حوزه های مبادلات اقتصادی، صادرات، واردات و ... کرد و شرایط کرونایی هم به ویژه در ماه های نخستین مزید بر علت در این مسائل شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه نمود: مجموعه این مسائل صنعت چاپ را آزار داده و می دهد. البته شرایط سخت منبع اقتصادی دولت مانع از این بوده و هست که آنچنان که باید در برطرف خسارت های این حوزه برآید اما کوشش هایی در این زمینه صورت گرفت. تسهیلات حوزه چاپ در این بازه رخ داد. در مرحله اول تسهیلات، 37 میلیلرد تومان به چاپخانه ها ارائه شد که اگر فضای دیگر کسب و کارهای این حوزه را هم در نظر بگیریم جمعا این رقم بیش از 65 میلیارد تومان است.
صالحی ادامه داد: پاره ای از کارهایی که رخ داده و در حال اتفاق است اما فاصله زیادی بین آنچه شرایط چاپ با آن روبرو است با آنچه حمایت ها باید باشد، وجود دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید نمود: در کنار خبرهای تلخ روزنه هایی از امید هم هست که می تواند برای آینده راه مورد توجه قرار بگیرد. در تراز واردات و صادرات کالاهای چاپی در سال 98 واردات چاپی حدود 100 میلیون کیلو و صادرات حدود 5 میلیون و 300 هزار کیلو است. در سال 99 در 9 ماهه ابتدایی بر اساس آمار اداره کل چاپ، واردات 38 میلیون کیلو و صادرات 13 هزار و 480 تن یعنی 13 میلیون و 480 میلیون است.
وی در عین حال توضیح داد: معنای این مقایسه این است که واردات ما در 9 ماهه اول سال 99 نسبت به سال قبل بسیار کاهش یافته است. به این معنا که شرایط تحریمی و کرونایی فضای کارآفرینان و فعالان عرصه چاپ را زمین گیر نکرده بلکه آن ها را با توان جدید و انرژی تازه به میدان آورده که باید از این فضا حفاظت کنیم. این کاهش بخشی به دلیل کمبود است و بخشی از آن جا به جایی واردات بوده است که در فراوری داخلی توانسته تاثیرگذار باشد و اگر بیش از 3 برابر افزایش صادرات داشته باشیم، ظرفیت صادرات کشور به دیگر کشورها قابل توجه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سال 1400 به عنوان سال خاتمه قرن را می توان برای صنعت چاپ با راهبردهای جدی و اساسی توسط فعالان، اتحادیه ها، تشکل ها و ... و با حمایت های حاکمیتی مورد توجه قرار داد. این راهبردها باید چند نکته اصلی داشته باشد. اول اینکه بتواند به تقویت و توان فراوری داخلی بینجامد. دوم ما را در عرصه صادرات خارجی در فضای صادرات ارتقا دهد و سوم اینکه صنعت چاپ را به عنوان نما و نمایه ای از هویت ملی و هویت ایرانی اسلامی را بیش از پیش نشان بدهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه گفت: بیستمین جشنواره ملی چاپ توجه مضاعفی به زبان، زیبا شناسی و حوزه مسئولیت اجتماعی نسبت به گذشته داشته است.
بیستمین جشنواره ملی چاپ در یک نگاه
به گزارش خبرنگاران، جشنواره صنعت چاپ با هدف آنالیز شرایط چاپ در ایران و دنیا، گسترش ارتباطات میان بخشی، شناسایی و معرفی قابلیت های صنعت چاپ کشور و تقویت روابط بین المللی راه اندازی شده است. اولین دوره جشنواره صنعت چاپ در سال 1377 و همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار گردید. دورهای بعدی جشنواره هر ساله در هفته منتهی به یازده شهریور برگزار می گردد. با مستقل شدن جشنواره و تشکیل گروه سیاست گذاری و برنامه ریزی، جشنواره گسترش قابل توجهی پیدا کرد و خاتمه در سال 1387 و با راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره صنعت چاپ فاز تازه ای در برگزاری این جشنواره کلید خورده و این فعالیت به یکی از برنامه های ثابت و جاری در طول سال تبدیل شد.
منبع: ایرنا