خبرنگاران الزام جانشینان پراید و پژو 405 به رعایت استانداردهای 85گانه

به گزارش گروه سرگرمی، تهران- خبرنگاران- با نزدیک شدن به زمان خروج انواع پراید از خط فراوری سایپا (از ابتدای مردادماه) که پس از خروج پژو 405 ایران خودرو (در ابتدای تیرماه) اجرایی می گردد، از خودروهای مختلفی به عنوان جانشینان آنها یاد شده است؛ خودروهایی که بدون هیچ اغماضی باید قادر به گذراندن استانداردهای 85 گانه سازمان ملی استاندارد باشند.

خبرنگاران الزام جانشینان پراید و پژو 405 به رعایت استانداردهای 85گانه

به گزارش گروه سرگرمی، ارتقای استانداردهای خودرویی به 85 مورد از سال 96 شروع شد، در آن موقع این استانداردها برای خودروهای وارداتی اجباری شد، اما برای خودروهای داخلی، یک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد.

بر این اساس، از یکم دی ماه پارسال استانداردهای 63 گانه و از اول دی ماه پارسال استانداردهای 85 گانه خودروها اجباری شد.

استانداردهایی که به گفته مسوولان سازمان ملی استاندارد، برای ایمنی مردم و ارتقای خودروهای مورد استفاده طراحی شده و به هیچ عنوان سختگیرانه نیست.

ایران خودرو خراسان در 22 خرداد سال جاری طی مراسمی در این کارخانه به فراوری پژو 405 جی. ال. ایکس بنزینی انتها داد و فراوری پژو پارس را جایگزین آن کرد. همچنین مقرر است فراوری انواع پراید به استثنای وانت پراید از روز یکم مردادماه با توقف همراه گردد.

خودروهایی که هرچند از زمان حضور در جاده ها و خیابان های ایران روز به روز بهبود یافته و از استانداردهای بالاتری برخوردار شدند، اما در نهایت الزام به اعمال استانداردهای ایمنی و استانداردهای 85 گانه سبب افزایش هزینه های فراوری و مقرون به صرفه نشدن آنها شد.

در این زمینه پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار مالی گروه سرگرمی اضافه نمود: توقف دو خودروی یاد شده ثمره کوشش سازمان ملی استاندارد در اجرای استانداردهای جدید بود.

به گفته این مقام مسوول، استانداردهای 85 گانه از سال 96 فازبندی و آگهی شد و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرای آنها در دستور کار نهاده شد.

وی ادامه داد: در نهایت سال گذشته مقرر شد فراوری دو خودروی مذکور با پلتفرم قدیمی متوقف گردد.

پیرایش گفت: هر چند سازمان ملی استاندارد علاقه مند به همراهی با خودروسازان همگام با تحریم ها و شیوع کرونا بوده و ممکن است این مسائل و مسائل اجرایی شدن استانداردها را طولانی تر کند، اما به طور قطع ارتقای کیفیت خودروها از واجبات است.

وی یادآور شد: از ابتدای تیرماه سال جاری توقف فراوری پژو 405 و از ابتدای مرداد ماه، توقف فراوری پلتفرم ایکس 100 پراید اتفاق می افتد و خودروهایی که تا آن موقع برای شماره گذاری به پلیس فرستاده شده یا می شوند، مربوط به فراوریات پیشین ایران خودرو و سایپا است.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران تاکید نمود: به این ترتیب از یکم مرداد ماه فراوری همه انواع مدل های پراید به جز وانت پراید (که آن هم به دلیل کمبود فراوری وانت از سوی وزارت صنعت درخواست شده) متوقف می گردد، همچنین فراوری پژو 405 جی. ال. ایکس نوع دوگانه سوز آن با تیراژ محدود برای تاکسی ها و ناوگان حمل و نقل ادامه خواهد یافت.

در این زمینه فراوری پژو 405 اس. ال. ایکس که با موتور TU5 عرضه می گردد، ادامه خواهد داشت.

وی تاکید نمود: هر خودروی جدیدی که بخواهد به عنوان جانشین این دو خودرو معرفی گردد، باید از استانداردهای 85 گانه برخوردار باشد و در این زمینه اغماضی نداشته یا مهلت اضافه ای داده نخواهد شد.

به گزارش گروه سرگرمی، در روزهای گذشته ایران خودرو از سمند سال بهینه به عنوان جانشین پژو 405 جی. ال. ایکس نام برده است. برای پراید هم هرچند به طور رسمی جانشینی معرفی نشده، اما به نظر می رسد انواع تیبا به دلیل فاصله قیمتی کمتر را بتوان به عنوان جانشین آن در نظر گرفت.

این مقام مسوول گفت: اکنون خودروی دنا با گیربکس دستی ایران خودرو پیروز به گذراندن استانداردهای 85 گانه شده و خودروی دنا پلاس اتوماتیک این خودروساز نیز که به تازگی از آن رونمایی شده، پیروز به پاس کردن این استانداردها شده است.

وی تاکید نمود: سازمان ملی استاندارد هیچ گاه عقب نشینی از اجرای استانداردهای یادشده نداشته و نخواهد شد، زیرا ما مجری قانون هستیم و هر آنچه قانون تکلیف کند را اجرا خواهیم کرد.

مهلت برای 5 استاندارد

پیرایش در عین حال یادآور شد: دولت و شورای عالی استاندارد برای سه مورد استاندارد خودروهای سواری و دو مورد استاندارد مربوط به خودروهای تجاری که با مشکل تامین قطعه و واردات متاثر از تحریم ها روبرو بودند، مهلت قائل شده و این سازمان نیز بر حسب قانون این مهلت را اجرایی کرد.

وی تاکید نمود: استانداردهای 85 گانه، استانداردهای ایمنی و عملکردی هستند و این سازمان با استانداردهایی که جنبه ظاهری و آپشنال داشته باشد کاری ندارد، به همین دلیل استاندارد مواردی همچون تایر، شیشه، برخورد از روبرو، برخورد از بغل، کیسه هوا و غیره برایمان بسیار مهم است، اما در مسائل کیفی، دوام خودرو، ظاهر و آپشن ها و امکانات ورود نمی کنیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1091

به "خبرنگاران الزام جانشینان پراید و پژو 405 به رعایت استانداردهای 85گانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران الزام جانشینان پراید و پژو 405 به رعایت استانداردهای 85گانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید