تندر 90 ایرانی با پلتفرم رنو ساندرو و موتور پژو در راه بازار روسیه!

به گزارش گروه سرگرمی، دیجیاتو نوشت: سایپا نخستین بار خودروی P90 را بدون بدنه در نمایشگاه تحول صنعت خودروسازی به نمایش گذاشت.

تندر 90 ایرانی با پلتفرم رنو ساندرو و موتور پژو در راه بازار روسیه!

پس از سال ها فرایند تحقیق و توسعه، ظاهراً سایپا یا به عبارت دقیق تر پارس خودرو تصمیم گرفته است تا نسخه داخلی تندر 90 را با هدف عرضه در بازار روسیه به میدان بفرستد. آن طور که مدیرعامل سایپا می گوید: خط فراوری P90 سایپا در بهمن ماه امسال (1401) آغاز به کار می نماید. این خودرو براساس پلتفرم ساندرو ساخته شده است و به همین دلیل به آن رنو ساندرو ایرانی گفته می گردد. از جمله مهم ترین معینات فنی رنو ساندرو ایرانی می توان به موتور ME16 اشاره نمود که یکی از نوترین پیشرانه های مگاموتور به شمار میرود. این موتور درواقع نمونه فراوری داخل از همان پیشرانه ارتقایافته TU5 یا EC5 پژو است که هم اکنون در تارا نیز استفاده می گردد.

براساس گزارش های به دست آمده، سایپا برنامه فراوری 540 هزار دستگاه P90 را در دستور کار قرار داده است. پیشرانه ME16 به کاررفته در رنو ساندروی ایرانیزه شده، همان موتور TU5 پلاس موجود در خودروهای تارا و پژو 207 ایران خودرو است و درواقع این موتور، حاصل همکاری سایپا با رقیب اصلی خود محسوب می گردد. تغییرات و اصلاحات متعددی روی TU5 پلاس اعمال شده است تا حاصل کار به نام ME16 شباهت بیشتری به نسخه اصلی فرانسوی داشته باشد.

با اینکه موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه ME16 در اصل برای بازار روسیه ساخته شده است، اما احتمال می رود سایپا در محصولات آینده مبتنی بر پلتفرم SP نیز از این پیشرانه استفاده کند. از دیگر معینات فنی رنو ساندرو ایرانی می توان به گیربکس 5F18PE اشاره نمود که قدرت 108 الی 110 اسب بخاری موتور را به چرخ های جلو وارد می نماید. سدان نو و مجذوب کننده P90 از استانداردهای 85گانه پیروی می نماید و می تواند به یکی از خودروهای باکیفیت در بازار ایران تبدیل گردد.

بد نیست بدانید که سایپا نخستین بار خودروی P90 را بدون بدنه در نمایشگاه رونمایی کرد. در آن موقع شایعه شده بود که P90 همان تندر 90 معروف است که قطعات آن در داخل کشور ساخته می گردد. ولی پس از رونمایی از ظاهر، معین شد که پی 90 سایپا درواقع فیس لیفت خودروی رنو ساندرو به شمار میرود و هیچ شباهتی به ال 90 محبوب ندارد.

البته عرضه P90 به معنی ناامیدی از فراوری تندر 90 نیست. این شرکت کماکان میخواهد تا با همکاری شریک روسی خود، فناوری ساخت L90 را وارد کشور نموده و نسخه ایرانیزه شده آن را برای بازار داخلی و همین طور بازار روسیه فراوری کند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2163

به "تندر 90 ایرانی با پلتفرم رنو ساندرو و موتور پژو در راه بازار روسیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تندر 90 ایرانی با پلتفرم رنو ساندرو و موتور پژو در راه بازار روسیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید