باتری که تا 12 ساعت برق 500 هزار خانه را تأمین می نماید!

به گزارش گروه سرگرمی، امروزه نیروگاه های فراوری برق زیادی در سراسر دنیا وجود دارد که می توانند برق را در مقادیر قابل توجهی فراوری و عرضه نمایند، اما همواره این احتیاج مطرح بوده که بتوان چنین حجم برق فراوریی را به نحوی ذخیره سازی کرد. حالا یک ابتکار نو این خواسته را برای ما محقق نموده است و آن چیزی جز باتری های بزرگ نیستند.

باتری که تا 12 ساعت برق 500 هزار خانه را تأمین می نماید!

به گزارش خبرنگاران، حوضچه ای از آسفالت و خاک رس که مانند یک استخر غول پیکر بر فراز تپه های مشرف به دریاچه میشیگان ایجاد شده است که آب کافی برای فراوری برق برای 1.6 میلیون خانوار را در خود جای داده است. این بخشی از کارخانه ذخیره سازی لودینگتون است که از یک فناوری ساده استفاده می نماید؛ آب از یک مخزن پایین تر - در این مورد یک دریاچه - به مخزن بالایی راهنمایی می گردد و سپس به وسیله توربین های بزرگ در سراشیبی رها می گردد. اشتباه نکنید! این نیروگاه برق آبی ساده نیست بلکه نیروگاهی است که می تواند حجم بزرگ از برق فراوریی را در خود ذخیره کنید و در صورت احتیاج آن را به شبکه برق تزریغ کند.

به عبارت دیگر همین قابلیت ذخیره سازی بزرگ انرژی است که سبب شده به این ابتکار لقب بزرگترین باتری دنیا داده گردد. سال ها بود که حامیان فراوری انرژی با استفاده از سوخت های فسیلی، مدعی بودند که انرژی های حاصل از منابع پاک مانند نور خورشید، باد و حتی آب نمی توانند احتیاج های بشر را تأمین نمایند، زیرا تا وقتی چنین منابعی در دسترس باشند، می توان انرژی فراوری کرد. همین بهانه به سادگی بسیاری از ابتکارات و سرمایه گذاری ها در زمینه انرژی ها پاک را به حاشیه راند. اکنون ابتکار نو، چالشی بزرگ برای این ادعا ایجاد می نماید، زیرا به سادگی می تواند انرژی فراوری شده از سوی نیروگاه های پاک را در خود ذخیره و در هنگام احتیاج عرضه کند.

این ابتکار اگرچه نو نیست و قسمت اعظم آن بر گرفته از سیستم های ذخیره سازی نیروگاه های اتمی ایالات متحده است، اما شاهد تحولی قابل توجه در مقدار ذخیره سازی انرژی فراوری شده از تمام منابع انرژی پاک است. به گفته Rye Development که پیشتاز این پروژه است، این تأسیسات می تواند برق تقریباً 500000 خانه را تا 12 ساعت تأمین کند و این قابلیت در شرایط اضطراری می تواند بسیار مفید باشد. مهندسان دانشگاه ملی استرالیا با استفاده از نقشه برداری کامپیوتری، بیش از 600000 سایت ذخیره سازی پمپ شده بالقوه امکان پذیر را در سراسر دنیا شناسایی کردند که می توانند 100 برابر انرژی مورد احتیاج برای پشتیبانی از یک شبکه دنیای برق تنو پذیر را ذخیره نمایند. اما این مطالعه آنالیز نکرد که آیا این سایت ها استاندارد های حفاظت از محیط زیست یا فرهنگی را برآورده می نمایند یا از نظر تجاری قابل اجرا هستند یا خیر.

بعضی کارشناسان محیط زیست نسبت به پیامد های زیست محیطی این ابتکار ابراز نگرانی نموده اند، زیرا مخازن ذخیره سازی این باتری ها معمولاً به وسیله سد های برق آبی تشکیل می شوند که جهت های ماهی را مسدود می نمایند، به کیفیت آب آسیب می رسانند و متان که یک گاز گلخانه ای قوی است را منتشر می نمایند. اما ابتکار نو در پاسخ سیستم های حلقه بسته را پیش بینی می نمایند که از منبع سطحی یا زیرزمینی استفاده می نمایند، سپس به طور مکرر آن آب را بین مخازن چرخه می دهند و در نهایت آب فقط برای جبران تبخیر یا نشت اضافه می گردد.

آینده صنعت ذخیره سازی انرژی

با رشد بازار انرژی ذخیره شده، فناوری های نو نیز در حال ظهور هستند. شرکت Quidnet Energy مستقر در تگزاس، یک مرکز ذخیره سازی ایجاد نموده است که آب را به زیر زمین فشار می دهد، آن را در میان لایه های سنگی نگه می دارد و برای نیرو دادن به توربین ها رها می نماید. این شرکت در ماه مارس رسماً پروژه ای را با شرکت خدمات شهری سن آنتونیو شروع کرد. استارت آپ سوئیسی Energy Vault، نیز جرثقیلی ابداع کرد که از انرژی های تنوپذیر نیرو می گیرد تا آجر های 35 تنی را بلند نموده و روی هم بگذارد. هنگامی که انرژی مورد احتیاج است، آجر ها به وسیله کابل هایی که یک ژنراتور را می چرخانند، پایین می آیند.

در حال حاضر، باتری ها رقیب اصلی نیروگاه های ذخیره سازی هستند که می توانند بین هشت تا 16 ساعت انرژی فراوری نمایند. باتری های لیتیوم یونی معمولاً تا چهار ساعت دوام می آورند، اما باتری های نیز در دست ساخت هستند که مدت طولانی تری دوام می آورند. پل دنهولم، تحلیلگر آزمایشگاه ملی انرژی های تنوپذیر می گوید: آیا ما به نقطه ای خواهیم رسید که یک باتری هشت ساعته مقرون به صرفه قیمت نمی تواند از یک کارخانه ذخیره سازی بهتر باشد؟ این سوالی با ارزش میلیارد دلاری است. کامرون شیلینگ، معاون بازار های انجمن انرژی آبی ایالات متحده، گفت: ما فکر نمی کنیم تأسیسات ذخیره سازی تمام آینده انرژی ما باشند، اما بخش مهمی از آن خواهند بود. به هر حال بدون چنین سیستمی نمی توان انتظار داشت انتشار کربن ناشی از فراوری انرژی، کاهش یابد.

منبع: techxplore

نوشته: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2035

به "باتری که تا 12 ساعت برق 500 هزار خانه را تأمین می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باتری که تا 12 ساعت برق 500 هزار خانه را تأمین می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید