شروع طولانی ترین تورنمنت ورزشی جهان

به گزارش گروه سرگرمی، لیگ ملت های والیبال در سال 2019 با رقابت ایران و ایتالیا در چین شروع می گردد.

شروع طولانی ترین تورنمنت ورزشی جهان

لیگ ملت های والیبال یا همان لیگ دنیای سابق طولانی ترین تورنمنتی است که ورزش دنیا به خود دیده. رقابت هایی که مرحله مقدماتی آن یک ماه به طول می انجامد و تازه آنجاست که پنج تیم برتر باید مرحله نهایی را برگزار نمایند. این رقابت ها که در اصل بر پایه تعاملات تجاری و آوردن هرچه بیشتر پول به این رشت پایه گذاری شده، حالا با بیشتر شدن تعداد تیم ها، به دنبال بزرگتر کردن این سفره و همچنین افزایش محبوبیت این رشته در دنیا است. پروژه ای که به نظر می رسد تا حدودی پیروز هم بوده و با درگیر کردن کشورهای بیشتر و البته پرچمعیت تری نظیر چین و ژاپن، در حال ایجاد حرکتی بهتر و سریع تر برای چرخ این تورنمت و رشته است. تیم ایران هم حالا هفتمین حضور خود در این رقابت ها را تجربه می نماید و در کنار 15 کشور دیگر در این گردهمایی هر سال شرکت خواهد نمود.

لیگ ملت های والیبال از روز آدینه و دقیقا با بازی نخست تیم ایران شروع می گردد. تورنمتی با حضور 16 تیم که در مجموع پنج هفته مرحله مقدماتی، طی 120 مسابقه برگزار می گردد و تیم ها پس ازرقابتی که یک ماه کامل به طور خواهد انجامید، به کار خود در این مرحله انتها می دهند. در انتها این مرحله هم پنج تیم برتر راهی مرحله نهایی می شوند تا به همراه آمریکای میزبان، شش تیم این مرحله را تشکیل دهند.

در مرحله نهایی شش تیم برتر در دو گروه سه تیمی قرار می گیرند و در نهایت دو تیم اول هر گروه رقابت های ضربدری نیمه نهایی را انجام می دهند تا در نهایت فینالیست ها و قهرمان معرفی شوند.

  • تاریخچه حضور ایران در لیگ دنیای و لیگ ملت ها

    والیبالیست های ایران، روز آدینه در حالی در دیدار افتتاحیه لیگ ملت ها در چین به میدان می روند که هفتمین دوره حضور خود در این تورنمنت را تجربه می نماید. البته این تورنمنت تا سال 2017 با نام لیگ دنیای برگزار می شد و هنوز هم بسیاری از والیبال دوستان آن را با همین نام می شناسند. با این حال از دوره گذشته و با ایجاد تغییر در تعداد تیم ها و همینطور شیوه برگزاری، نام آن به (volleyball national lieague) یا همان لیگ ملت های والیبال تغییر پیدا کرد. با این حال در ادامه همان رقابت های لیگ دنیای و در راستای همان برگزار می گردد.

    تیم ایران هم از سال 2013 و با پیروزی در آن بازی به یاد ماندنی با ژاپن در تهران، جای چشم بادامی ها در این رقابت ها را گرفت و توانست وارد این رقابت ها گردد.

    تیم ایران در آن دوره با ولاسکو وارد لیگ دنیای شد و آن خاطرات شیرین را برای اهالی والیبال رقم زد و تب والیبال را همه گیر کرد. نخستین پیروزی ایران در تاریخ لیگ دنیای هم با نتیجه 3 بر 2 برابر صربستان بدست آمد. دیداری در هفته دوم آن رقابت ها که البته در ادامه با برد 3 بر 1 برابر ایتالیا تکمیل شد.

    تیم ایران در آن تورنمنت در نهایت روی سکوی نهم ایستاد.

    در سال 2014 کواچ روی نیمکت تیم ایران نشست و در نهایت هم بهترین نتیجه تاریخ ایران با ایستادن روی سکوی چهارم بدست آمد. تیم ایران در آن دوره برای اولین و آخرین بار توانست راهی مرحله نهایی گردد. شاگردان کواچ در مرحله اول هم عملکرد خوبی داشتند و توانستند با حذف روسیه به جمع چهار تیم برتر برسند اما شکست برابر آمریکا و ایتالیا مانع از قرار دریافت ایران روی سکوی این رقابت ها شد. در آن دوره سعید معروف هم به عنوان بهترین پاسور رقابت ها انتخاب شد.

    در سال 2015 هم تیم ایران با کواچ وارد این تورنمنت شد اما تنها به شش پیروزی از 12 مسابقه خود دست پیدا کرد که در نهایت اجازه صعود به مرحله بعد را به تیم ایران را نداد و در نهایت هم منجر به کنار گذاشته شدن کواچ از تیم ایران شد.

    در سال 2016 تیم ایران با لوزانو به لیگ دنیای رفت. آن هم در سال المپیک و پس از تورنمنت حساس کسب سهمیه. در نهایت هم تیم لوزانو در لیگ دنیای راه به جایی نبرد و به صندلی هشتمی بسنده کرد.

    سال 2017 نخستین سالی بود که کولاکوویچ به عنوان مربی راهنمایی تیم ایران را بر عهده داشت و از قضا ضعیف ترین نتیجه هم برای ایران بدست آمد. عنوان یازدهمی در این رقابت ها و در شرایطی که حتی امکان آخر شدن هم وجود داشت، ضعیف ترین نتیجه ایران در این رقابت ها بود که با راهنمایی کولاکوویچ بدست آمد. این آخرین دوره ای بود که لیگ دنیای برگزار گردید و این نام برای همواره به تاریخ پیوست. تورنمنتی که مدعی طولانی ترین و پردرآمدترین تورنمنت بین المللی ورزشی در دنیا بود و البته حالا با لیگ ملت ها و نام و شکل دیگری در حال اجراست.

    سال گذشته میلادی یعنی 2018 هم در اولین دوره لیگ ملت ها، تیم ایران با ضمانت هفت دوره حضور پیاپی وارد رقابت ها شد. کولاکوویچ در شرایطی که تیمش را برای حضور در رقابت های قهرمانی دنیا آماده می کرد، مدعی بود که لیگ دنیای رقابت تدارکاتی برای آن بازی هاست و به همین خاطر نباید در آن به دنبال نتیجه بود. او با این داعیه بازیکنان جوان و چهره های تازه ای را وارد تیم ملی کرد که درخشان ترین نکته از کارنامه ایران در سال 2018 بود. در نهایت نخستین دوره لیگ ملت ها با عنوان هشتمی برای ایران به انتها رسید اما در رقابت های قهرمانی دنیا هم اتفاق خاصی نیفتاد و تیم ایران با عملکردی ضعیف از دور رقابت ها کنار رفت.

    • کوشش برای تکرار پیروزیت 2014؟

      تیم ایران در ادوار اخیر لیگ ملت ها و پس از تورنمنت 2014، آنقدر از جمع مدعیان و تیم های بالای جدول این رقابت ها دور بوده که فکر رسیدن به مرحله نهایی هم دیگر تبدیل به پیروزیتی بزرگ شده. با این حال در دوره پیش رو، بسیاری از اهالی والیبال امیدوارند تا یک بار دیگر تیم ایران را در جمع شش تیم برتر و مرحله نهایی ببینیم. چرا؟

      چون ظاهر بعضی رقابت های ایران در این دوره ساده تر است و البته دو هفته میزبانی، شانس خوبی برای کسب امتیاز را به ایران می دهد. تیم ایران در این دوره در هفته های سوم و چهارم در اردبیل و ارومیه میزبان لیگ ملت های والیبال و شش تیم خارجی دیگر است. دو هفته ای که امید همه برای امتیازگیری به آن است.

      همچنین بازی داشتن با کشورهایی نظیر استرالیا، پرتغال، چین و ژاپن هم عامل دیگری است تا طرفداران والیبال امیدوار باشند تا تیم ایران این بار بتواند به جمع تیم های برتر راه پیدا کند.

      • دیدار افتتاحیه بین ایران و ایتالیا

        این رقابت ها به این دلیل که به صورت متمرکز برگزار نمی گردد، به آن صورت رقابت افتتاحیه ندارد. با این حال دیدار ایران و ایتالیا نخستین بازی از رقابت های سال جاری است و شاید بتوان لقب افتتاحیه به این مسابقه داد. رقابت ایران و لاجوردی پوشان ساعت، 12:30 دقیقه به وقت تهران در چین برگزار می گردد که هم شروع راه تیم ایران در این رقابت هاست و هم شروع جهت یک ماهه مرحله مقدماتی. مرحله ای که ظهر 10 خرداد شروع می گردد و دقیقا یک ماه بعد از آن در 2:30 دقیقه بامداد 10 تیر به انتها می رسد.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 6 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 162

به "شروع طولانی ترین تورنمنت ورزشی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع طولانی ترین تورنمنت ورزشی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید