آشنایی با کشور گرجستان و سوغاتی های ویژه آن

به گزارش گروه سرگرمی، گرجستان از جمله کشورهای اوراسیایی است که از تاریخ و گذشته غنی برخوردار بوده و همچون هر کشوری دارای سوغات و آثار هنری منحصر بفردی است که امروز خبرنگاران میخواهد به معرفی این سوغات بپردازد.

آشنایی با کشور گرجستان و سوغاتی های ویژه آن

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

گُرجِستان کجاست؟

گُرجِستان کشوری است واقع در منطقهٔ قفقاز اوراسیا که در سرحد آسیای غربی و اروپای شرقی قرار گرفته و تفلیس مرکز و عظیمترین شهر کشور گرجستان است.

این کشور از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان، و از جنوب شرق با جمهوری آذربایجان هم مرز است.

گرجستان یکی از کشور هایی است که در هر دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار داشته و یکی از اهداف مقامات سیاسی تفلیس مرکز گرجستان، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است. گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحادیه اروپا و ناتو است.

مردم بومی گرجستان، مردم گرجی مسیحی ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند.

گرجی ها به زبان گرجی سخن می گویند که زبان رسمی کشور گرجستان است و با الفبای گرجی نوشته می شود که یکی از چهارده الفبای موجود در دنیا است.

دیرینگی زندگی انسان در گرجستان به 1٬800٬000 (یک میلیون و هشتصد هزار) سال پیش می رسد که گروهی از انسان های نخستین موسوم به انسان گرجی در آن می زیسته اند.

گرجستان در زمان باستان با نام ایبریا شناخته می شد و امروزه در بیشتر زبان ها با اشکال گوناگون واژهٔ یونانی گِئُرْگیا (Georgia به معنای کشاورزی) شناخته می شود.

سوغاتی های خاص کشور گرجستان را بشناسید

پنیر گرجی (Cheese)

تاریخچه و سنت درست کردن پنیر در کشور گرجستان به سال ها پیش بر می شود. می توانید برای خرید پنیر گرجی به سوپرمارکت ها و یا مغازه ها بروید، اما برترین مکان برای تهیه این پنیرها، مغازه های مخصوص پنیر گرجی است.

برترین گزینه در میان پنیر ها برای بردن به شهر و دیارتان، انتخاب پنیر های دودی است؛ چرا که این پنیر ها در راه بیش تر دوام می آورند و سالم می مانند.

کانتسی (Kantsi)

یکی از سوغات جالب توجه کشور گرجستان، کانتسی است. کانتسی ها در واقع نوعی ظرف نوشیدنی اند که با استفاده از شاخ بز، قوچ و یا گاو نر درست شده اند و در میهمانی های گرجی کاربرد دارند.

این شاخ ها به تزئینات مختلفی آراسته می شوند. بر روی بعضی حکاکی های مجذوب کنندهی به چشم می خورد و بعضی دیگر به بخش های طلاکوب و نقره کوب شده مزین شده اند. البته امروزه کانتسی ها بیش تر وجهی نمادین و تزئینی دارند.

خنجر گرجی (Khanjali)

خانجالی نوعی خنجر دو لبه و دست ساز است که می توانید در سفر به گرجستان و در بساط دستفروش های بازار درای بریج در تفلیس ببینید.

این خنجر های دست ساز غلاف هایی زیبا و حکاکی شده دارند که توجه مسافران را به خود جلب می نمایند.

ادویه

یکی از مهم ترین سوغاتی های گرجستان که نباید از قلم بیندازید، ادویه های این کشور است. یکی از محبوب ترین و معروف ترین ادویه های خاص گرجستان خملی سانلی یا Hmeli suneli است.

خملی سانلی در واقع نوعی ادویه ترکیبی است که از ادویه ها و گیاهان معطری چون گشهم، شوید، ریحان، برگ بو، مرزنجوش، شنبلیله، جعفری، زعفران، فلفل سیاه، کرفس، آویشن، زوفا، نعنا و فلفل قرمز به دست می آید.

از این ادویه در تهیه غذا های گرجی بسیار استفاده می نمایند.

جواهرات نقره (Silver jewelry)

یکی از صنایع دستی مجذوب کننده کشور گرجستان، جواهرات نقره و و زیورآلات آن است که گرچه شکل و شمایلی تازه و به روز دارند، اما هنوز هم به شیوه سنتی خود ساخته می شوند. جواهرات نقره و عتیقه گرجی را می توان در بساط دستفروش ها و بازار های محلی تفلیس دید.

رومیزی های سنتی

این رومیزی های رنگارنگ و مجذوب کننده، می توانند هدیه و سوغات مجذوب کنندهی باشد. رومیزی های طرح دار و سنتی می توانند برای شما یادگاری منحصر به فرد از سفر به گرجستان باشند. برای خرید چنین رومیزی هایی می توانید به فروشگاه کنار کلیسای سیونی تفلیس یا فروشگاه پشت رستوران اسپانیایی در میدان تاریخی تفلیس بروید.

گرچه در این فروشگاه ها تعداد بالایی از دیگر گردشگران و دنیاگردان را می بینید، اما قیمت، تنوع و رنگ بندی مناسبی از این رومیزی ها را خواهید دید.

کلاه های پشمی پاپاخی (Papakhi)

کلاه های پشمی و عظیم گرجی ها، از دیگر چیز هایی است که می توانید به اسم سوغاتی رویش حساب کنید!

این کلاه های عظیم که با نام پاپاخی شناخته می شوند، نوعی کلاه مردانه و سنتی محسوب می شوند و در کل منطقه قفقاز مشابهش را خواهید دید.

چورچخلا (Churchkhela)

یکی از برترین سوغاتی که با خود می توانید به خانه ببرید، چورچخلا است، سوغاتی خوشمزه با طعم گرجی! چورچخلا در واقع نوعی آبنبات است که در شکل دراز و کشیده و شمع شکل فراوری می شوند.

برای فراوری چورچخلا انواع مغز ها مانند گردو، فندوق، بادام، آجیل و یا گاهی کشمش را به نخ می کشند و سپس این نخ ها را در آب انگور غلیظ یا آب میوه ها دیگر می خوابانند.

سپس این نخ ها را به شکل سوسیس در می آوردند و تا خشک شدن کامل آن صبر می نمایند.

چورچخلا در طعم ها، رنگ ها و قیمت های مختلفی یافت می شود.

مربا های محلی گرجستان

در هر شهر و کشوری مربا های محلی و خاص آن منطقه را خواهید یافت. گرجستان هم از این قضیه مستثنی نیست و مربا های گردو، فیجوا، گیلاس سفید و مخروط کاج آن را نباید از دست بدهید.

روسری پشمی و دستبافه های محلی

یکی دیگر از پوشاک محلی گرجستان، روسری های پشمی و رنگین آن هاست.

البته تنها روسری نیست و دستبافه های محلی دیگری، چون کیف های پارچه ای، جوراب های پشمی و ... هم از دستبافه های محلی گرجستان محسوب می شود.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1712

به "آشنایی با کشور گرجستان و سوغاتی های ویژه آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کشور گرجستان و سوغاتی های ویژه آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید