آثار ادبی قرن 19 دوره تولدی انسان با رویکرد نو است

به گزارش گروه سرگرمی، به گزارش خبرنگاران در تبریز، سجاد یوسفی در اولین نشست نقد و آنالیز رمان پدران و پسران نوشته ایوان تورگینف در کتابخانه مرکزی تبریز گفت: این کتاب به موضوع شکاف بین نسلی پرداخته به طوریکه از یک سو افراد کهنسال نماینده و پشتیبان تمامی سنت های غلط و درست قرار داشته و در طرف دیگر جوانانی صف کشیده اند که هیچ ارزشی را پذیرا نبوده و دست به شکستن ارزش ها می زنند.

آثار ادبی قرن 19 دوره تولدی انسان با رویکرد نو است

وی با بیان اینکه رمان پدران و پسران بیست و چهارمین کتاب درحال مطالعه اعضای گروه کتابخوانی وادی حیات است، یادآور شد: به فراخور بحث در فاز نو مطالعاتی گروه کتابخوانی، وارد آنالیز وادی حیرت شده ایم و نهلیست گزارش شده در رمان های قرن نوزدهم شرقی و غربی مورد نقد و آنالیز قرار می گیرد.

این روانشناس و منتقد آثار ادبی توضیح داد: در قرن نوزدهم نویسندگان بزرگ روسی همانند گوگل، پوشکین، تورگینف، داستایوفسکی و تولستوی به زیبایی به موضوع حیرت و سرگشتگی در پی معنا باختگی ارزش ها، پرداخته اند.

یوسفی گفت: کتاب پدران و پسران تورگینف نیز به مانند رمان سقوط فرشتگان اثر شوالیه ترایسی با موضوع شکاف بین نسلی آنالیز می گردد.

وی با بیان اینکه بشر برای ساختن ارزش های شخصی نیازمند عبور از گذرگاه پوچی و نهلیست است، توضیح داد: کلام و نشانه های تمامی فیلسوفان قرن 19 نظاره گر تولد انسان معاصر است به طوریکه اندیشمندان این قرن، تصوری از ابر انسان بودن از تولد بشر معاصر دارند.

این روانشناس تبریزی در ادامه سخنان خود پوچ گرایی را به دو نوع منفعل و فعال تقسیم کرد و اضافه نمود: نهیلیسم منفعل هیچ گرایی مطلق است به طوری که در این چهارچوب، هیچ چیز فایده و معنا نداشته و با هر نوع زندگی معنا داری سر ستیز و جنگ دارد؛ولی در نوع نهیلیسم فعال، آدم به مرگ معنا رسیده است ولی کور سوی امیدی برای ساختن معنای نو برای حیات بشری وجود دارد.

این روان درمانگر و تحلیلگر موضوعات فلسفی با بیان اینکه جامعه ایرانی نیز در مسیر گذر از سنت واقع شده است، گفت: آدمیان در وادی نقمت میراث دار ارزش هایی هستند که اقدام به درونی سازی آن ننموده اند به طوری که ارزش ها تبدیل به عادت شده و در بسیاری از موارد پشتوانه منطقی ندارند. اما در وادی حیرت و سرگشتگی، ارزش ها اعتبار خود را از دست می دهند بعبارتی خزان خوب و بد در آن اتفاق می افتد. گویی انسان خانه قدیمی را ویران نموده است و هنوز دست به ساختن ارزش ها با موضوع خودش اقدام ننموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 شهریور 1402 بروزرسانی: 26 شهریور 1402 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2262

به "آثار ادبی قرن 19 دوره تولدی انسان با رویکرد نو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار ادبی قرن 19 دوره تولدی انسان با رویکرد نو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید