یوان چین 6 دهه هژمونی دلار آمریکا را به چالش کشیده است

به گزارش گروه سرگرمی، خبرنگاران: در حالی که مرکز ثقل اقتصاد دنیا به سمت آسیا تغییر می نماید، تحلیل ها حاکی از آن است که 6 دهه فزونی بلامنازع دلار آمریکا در دنیا با چالش مهمی روبرو شده است.

یوان چین 6 دهه هژمونی دلار آمریکا را به چالش کشیده است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پیتر وانگ مدیر اجرایی بانک بین المللی اچ اس بی سی در منطقه آسیا، در یادداشتی به مسائل روز اضافه کردن واحد پول آمریکا در دنیا پرداخت و نوشت اگر قرن بیستم را با دلار آمریکا می شناسیم، قرن بیست و یکم دنیا دو ارزی می گردد و یوان چین و دلار آمریکا به رقابت می پردازند.

وی اضافه کرد: در حالی که مرکز ثقل اقتصاد دنیا به سمت آسیا حرکت می نماید، بسیاری از تحلیل ها حاکی از آن است که 6 دهه رجحان بلامنازع دلار در دنیا با چالش مهمی روبرو شده است. ظهور یک ارز ذخیره جدید به سرمایه گذاران و بانک های مرکزی کشورها یاری می نماید تا ذخایر خود رامتنو ع نمایند و نرخ ریسک خود را کاهش دهند.

بعید است که یوان در آینده نزدیک جایگزین دلار گردد اما شواهد زیادی وجود دارد که دلار باید طی 15 سال آینده فضایی برای این ارز جدید بین المللی در نظر گیرد که تاثیر عمیق مالی بر اقتدار آمریکا دارد که طی نیمه دوم قرن بیستم تا کنون از دلار به عنوان واحد اصلی پول بین المللی حمایت نموده است.

یورو و ین در حال رقابت برای جلب نظر مدیران بانک های مرکزی دنیا هستند. یورو اکنون 13 درصد و یوان دو درصد از ذخایر ارزی دنیا را به خود اختصاص داده اند.

اشتیاق زیادی در بازارهای دنیای برای جایگزین دلار وجود دارد. سرمایه گذاران و بانک های مرکزی از ذخیره تریلیون ها دلار احساس آسیب پذیری می نمایند.

بعلاوه بحران های مالی اخیر به خصوص بحران سال 2008 و اقدامات فدرال رزرو(بانک مرکزی) آمریکا در عرضه موجب افزایش نگرانی مدیران بانک ها و سرمایه گذاران شده است. اگر یک ارز جایگزین وجود می داشت آنها می توانستند ریسک خود را کاهش دهند.

یوان هنوز ارز جایگزین نیست اما همه نشانه ها حاکی از حرکت یوان به این سمت است. زمانی که مقامات چین تصمیم گرفتند در پی بحران مالی دنیای یوان را بین المللی نمایند، برنامه ای 3 مرحله ای را به اجرا گذاشتند. ابتدا یوان را به عنوان یک میانجی برای پرداخت های تجاری در دنیا تبدیل نمایند؛ سپس آن را ارزی قابل قبول برای سرمایه گذاری تبدیل کردند و در خاتمه یوان را به یک ارز ذخیره تبدیل کردند.

طی 5 سال آنها موفقیت قابل توجهی کسب کردند. امروزه، یوان دومین ارز تجارت دنیا شده است، 18 درصد از کل پرداخت های تجاری چین به یوان انجام می گردد، ارزش اوراق قرضه یوان در خارج از چین 50 درصد افزایش یافت و بانک های مرکزی کشورهایی همچون استرالیا یوان را به ذخایر خود اضافه کردند. با این حال باید در نظر داشت که در مقیاس کلی یوان هنوز 1، 6 درصد از پرداخت های تجاری دنیا را به خود اختصاص داده است.

ظهور یک ارز دنیای دوم بزرگترین تاثیر را بر ساختار مالیه بین الملل پس از کنفرانس برتون وودز در سال 1944 دارد. ما در آستانه یک انقلابی هستیم که به سرمایه گذاران اجازه می دهد ریسک خود را متنوع نمایند و سیستمی با امکان انتخاب های بیشتر و توانایی بیشتر برای مقاومت به شوک ها ایجاد گردد. باید به استقبال این سیستم رفت.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 443

به "یوان چین 6 دهه هژمونی دلار آمریکا را به چالش کشیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یوان چین 6 دهه هژمونی دلار آمریکا را به چالش کشیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید