گلپایگانی: 80 درصد جمعیت استان تهران امکان خرید مسکن ندارند

به گزارش گروه سرگرمی، خبرگزاری خبرنگاران- معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه فراوری مسکن در استان تهران، منطبق بر نیازها و توان اقتصادی متفاوت ساکنین نیست، گفت: کارخانه فراوری مسکن تهران برای طیف محدودی از افراد جامعه، مسکن فراوری می نماید و بیش از 80 درصد جمعیت ساکن در استان تهران امکان خرید مسکن ندارند.

گلپایگانی: 80 درصد جمعیت استان تهران امکان خرید مسکن ندارند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، عبدالرضا گلپایگانی در مراسم هجدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی که با عنوان شهرسازی؛ سکونت پایدار: اشتغال حرفه مندان برگزار گردید، با بیان اینکه اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن مسکن متناسب را برای هر ایرانی به عنوان یک حق، به رسمیت شناخته است،گفت: در شهر تهران بعضی از ساختمان ها، سازه ناپایداری دارند لذا بناهای ناپایدار یکی از تهدید هایی است که تاب آوری شهر تهران را به صورت جدی زیر سئوال برده است، ضمن اینکه در فرایند توسعه شهر، یک توسعه نامتوازن و توزیع ناهمگن خدمات شهری رخ داده که منجر به تفاوت 400 درصدی در توزیع سرانه های خدماتی محلات جنوبی و شاقتصادی محور انقلاب شده است.

تهران، بیش از 300 هزار واحد مسکونی خالی دارد

وی با اشاره به موضوع فراوری مسکن در شهر تهران، گفت: بر مبنای آمار اعلام شده در سال 1395، شهر تهران، بیش از 300 هزار واحد مسکونی خالی دارد، این در حالیست که تعداد قابل توجهی از ساکنین آن فاقد مسکن مناسب هستند. موضوع دیگر اینکه استطاعت اقتصادی و توان خرید مسکن در تهران بسیار کاهش پیدا نموده و باید گفت که استان تهران بدترین استان کشور، از نظر توان خرید مسکن است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با بیان اینکه بیش از 80 درصد جمعیت ساکن در استان تهران امکان خرید مسکن ندارند، گفت: توان اقتصادی خانوارهای تهرانی در بخش تقاضای مسکن به شدت کاهش پیدا نموده که این موضوع منجر به مهاجرت از شهر تهران و دوقطبی شدن محلات و تقسیم آن به محله های فقرا و اغنیا شده و این یک مسئله جدی و رو به تزاید است. از طرفی نوسازی هر هکتار بافت فرسوده حدود 136 میلیارد تومان هزینه می برد که 50 درصد این مبلغ، صرف نوسازی املاک و 50 درصد آن برای تأمین خدمات هزینه می گردد.

گلپایگانی ادامه داد: موارد مذکور، تنها بخشی از مشکلاتی است که شهر تهران با آن دست به گریبان است اما این شهر، ظرفیت هایی نیز دارد از جمله اینکه در طرح جامع شهر تهران لایه ای مربوط به زمین های ذخیره شهری معین شده است که حدودا 5 هزار هکتار زمین را در بر می گیرد، بعلاوه حدود 4 هزار و 500 هکتار زمین رها شده و ناکارآمد در شهرتهران وجود دارد، نیروی متخصص مهندسی و شهرسازی فوق العاده ای نیز در این شهر داریم، ضمن اینکه بیشتر دانشگاه های تراز اول در زمینه مهندسی و شهرسازی در تهران قرار دارند، بنابراین می توان از این ظرفیت بزرگ، برای فراوری مسکن متناسب با احتیاج تمام اقشار ساکن در شهر تهران بهره گرفت.

وی با اشاره به رویکرد شهرداری تهران برای استفاده از ظرفیت های قانون جهش فراوری مسکن، گفت: با توجه به این رویکرد، ما در تلاشیم که با توان هرچه بیشتر به سمت مقاوم سازی و نوسازی بافت های فرسوده حرکت کنیم. به همین دلیل بازآفرینی محله های ناکارآمد را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم و در ادامه فرایندی که تقریبا از دو سال گذشته به وسیله سازمان نوسازی شهر تهران شروع شده است، ظرفیت های رها شده شهر مانند محدوده خیابان فداییان اسلام که تقریبا 30 سال فریز شده بود را به جریان توسعه وارد کردیم.

کارخانه فراوری مسکن تهران برای طیف محدودی مسکن فراوری می نماید

معاون شهردار تهران در مورد تأمین مسکن قابل استطاعت و فراوری مسکن منطبق بر احتیاج های متناوب و متفاوت شهفرایندان، گفت: اکنون میانه مساحت مسکن نسبت به 10 سال گذشته حدوداً 30 الی 40 متر افزایش پیدا نموده است، یعنی میانه مساحت مسکن در شمال تهران حدود 120 متر و در جنوب تهران حدود 90 متر است و مسکن برای اقشاری که تازه تشکیل خانواده می دهند و توان اقتصادی پایینی دارند، یا اصولاً برای احتیاجها و سلیقه های متفاوت فراوری نمی گردد. تقریباً کارخانه فراوری مسکن تهران برای طیف محدودی مسکن فراوری می نماید که باید دامنه این فراوری را گسترده تر کرد.

ضرورت ایجاد یک برنامه اسکان متناسب با احتیاج ساکنین

وی با تأکید بر اینکه در فراوری مسکن باید به سلایق و توان های اقتصادی متفاوتی توجه داشت، ادامه داد: ما معتقدیم، بعضی از محلات جنوبی تهران باید به صورت کامل با یاری شهرداری نوسازی شوند و از آن ها به عنوان الگو استفاده کرد، به عنوان مثال، محله باغ آذری آخرین گود از گودهای به جای مانده تهران و یکی از محلات بسیار ناکارآمد است که سازمان نوسازی شهر تهران طرحی شامل یک مجموعه 800 واحدی را در آنجا با رعایت مسائل اجتماعی و اشتغال ساکنین و با استفاده ازظرفیت خود ساکنین شروع نموده است که می توان به عنوان یک الگو، آن را به محلات مشابه تعمیم داد. برای محله نفرآباد در کنار حرم عبدالبزرگ حسنی (ع) یا محله اسلام آباد واقع در اوین درکه نیز طرح هایی به صورت کامل با مدیریت و راهنمایی شهرداری تهران تهیه شده و در حال انجام است که آن ها نیز می تواند به عنوان یک الگو مد نظر قرار گیرند. در این طرح ها آنچه مورد توجه قرار گرفته، به رسمیت شناختن حق اسکان برای ساکنین، توسعه قلمرو عمومی، ایجاد یک برنامه اسکان متناسب با احتیاج ساکنین است.

گلپایگانی افزود: شهرداری تهران در راستای برنامه هایی که برای فراوری مسکن متناسب با احتیاجهای ساکنین محلات دارد، جلساتی را با وزارت راه و شهرسازی داشته و کارگروه مشترکی نیز بین شهرداری تهران و این وزارتخانه تشکیل شده است که امیدواریم این ظرفیت به برطرف کمبود سرانه های خدماتی، ارتقاء کیفیت زندگی در محلات، نوسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده و کم کردن فاصله شمال و جنوب و فراوری مسکن متناسب با استطاعت خانوارها یاری کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در ادامه درخصوص یاری به اشتغال شهرسازان به وسیله شهرداری تهران، گفت: اکنون در کمیته های نمای منطقه ها، 44 استاد عضو هیات علمی و 22 حرفه مند کاربلد در حال فعالیت هستند، تقریبا 60 شرکت مهندسی در دفاتر نوسازی شهر تهران فعال هستندکه 180 محله را تحت پوشش دارند، مهندسین مشاور شهرساز و اشخاص حقیقی زیادی نیز در سازمان های مختلف شهرداری و مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مشغول انجام کار تخصصی در حوزه شهرسازی و معماری هستند.

وی در سرانجام یاد و خاطره اساتید شهرسازی ومعماری که دیگر در قید حیات نیستند از جمله سید محسن حبیبی، حسنعلی لقایی و در حوزه محیط زیست یاد پرویز کردوانی را گرامی داشت و روز جهانی شهرساز را به تمامی شهرسازان و معماران تبریک گفت.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 10 دی 1400 بروزرسانی: 10 دی 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1880

به "گلپایگانی: 80 درصد جمعیت استان تهران امکان خرید مسکن ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلپایگانی: 80 درصد جمعیت استان تهران امکان خرید مسکن ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید