کشف گیاه گوشتخوار نو در کنار یکی از بزرگراه های استرالیا

به گزارش گروه سرگرمی، محققان گونه جدیدی از توتون و تنباکو وحشی را در کنار ایستگاه کامیون بزرگراهی در غرب استرالیا شناسایی نموده اند که پوشیده از غدد چسبنده ای است که حشرات کوچک از جمله پشه ریزه، شته ها و مگس ها را به دام می اندازد و می کشد.

کشف گیاه گوشتخوار نو در کنار یکی از بزرگراه های استرالیا

با تور استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نیو ساینتیست، در حالی که طیف وسیعی از گیاهان گوشتخوار در فرمانرو گیاهان شناخته شده است، نیکوتیانا اینسکتیسیدا (Nicotiana insecticida) اولین گیاه تنباکو وحشی شناسایی شده است که توانایی کشتن حشرات را دارد. این گونه تازه، طی پروژه برای آنالیز گیاهان تنباکو در سراسر استرالیا شناسایی شد.

این تیم تحقیقاتی که مارک چیس محققی از باغ گیاه شناسی سلطنتی کیو در لندن هم از اعضای این گروه بوده است، دانه های گیاه را در ایستگاه کامیون در بزرگراه ساحلی شمال غربی استرالیا جمع آوری نموده و سپس آن ها را در باغ گیاه شناسی کیو کشت داده اند؛ گیاهان در محیط تازه هم همان ساختار های مو مانند چسبنده غده ای را توسعه دادند و حشرات داخل گلخانه ها را از بین بردند.

مو های به دام انداز حشرات مانند زائده های مویی شکل گیاه گوشتخوار ژاله پوش (Sundew) است، اما تعیین نیست که آیا این گیاه تغذیه ای از عصاره حشراتی که می کشد دارد یا نه. چیس می گوید: هنوز هیچ شواهدی دال بر این که این گیاه استفاده تغذیه ای از حشراتی می نماید که از بین می برد، مشاهده نشده است. اما حتی اگر مواد مغذی از این حشرات هم جذب نکند، باز هم خاصیت کشتن حشرات می تواند برای این گیاه مفید باشد؛ این ویژگی می تواند گیاه را از شر آفاتی مانند شته ها محتافظت کند.

علاوه بر این ممکن است این گیاه از بقایای پوسیدن بدن حشراتی که از بین برده، سود ببرد. به گفته چیس این گونه ممکن است مانند گیاه مگس بوته (Roridula) آفریقای جنوبی باشد از این شیوه برای استفاده از حشراتی که می کشد استفاده کند. با این حال، هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که این اتفاقی است که در خصوص این تنباکوی تازه کشف شده هم رخ می دهد.

نیکوتیانا اینسکتیسیدا دارای مو های چسبنده ای است که حشرات را به دام می اندازد. / مارتن کریستن هوس

این گیاه هنوز برای استفاده تجاری از سوی استرالیا تأیید نشده است و شرایط مجوز های جمع آوری نمونه های گیاهی برای افرادی مانند چیس آنقدر سختگیرانه است که به شدت آن ها را از توسعه برنامه های تجاری منع می نماید. با این حال، چیس می گوید اینسکتیسیدا رشد نسبتاً آسانی دارد و شاید بتوان از آن به اسم یک عامل کنترل بیولوژیکی برای کشتن شته ها و سایر آفات گلخانه ها استفاده کرد.

این گونه یکی از هفت گونه تازه علمی نیکوتیانا است که به وسیله این تیم شناسایی شده است. گونه های دیگر شامل نیکوتیانا سالینا (Nicotiana salina) است که در امتداد دریاچه های نمکی در لبه شرقی کمربند گندم استرالیای غربی رشد می نماید و نیکوتیانا والپا (Nicotiana walpa) در پارک ملی پارک ملی اولورا کاتا جوتا در قلمرو شمالی است که تنها پس از طوفان در صحرا رشد می نماید.

این هفته، هفته شلوغی برای گیاهان حشره کش بوده است؛ در مطالعه دیگری که روز دوشنبه 18 مرداد منتشر شد نشان داد که گیاهی که در لجن زار ها در سواحل غربی آمریکای شمالی رشد می نماید از گل های خود برای خوردن حشرات استفاده می نماید. پیش از این، محققان هیچ تصوری از ماهیت گوشتخوار تریانتا اکسیدنتالیست (Triantha occidentalis) نداشتند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1723

به "کشف گیاه گوشتخوار نو در کنار یکی از بزرگراه های استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گیاه گوشتخوار نو در کنار یکی از بزرگراه های استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید