نشست کمیسیون مشترک برجام چهارشنبه در وین

به گزارش گروه سرگرمی، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی ایران و گروه 1+4 فردا (چهارشنبه) در وین برگزار می گردد.

نشست کمیسیون مشترک برجام چهارشنبه در وین

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه های ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) فردا (چهارشنبه) به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین پایتخت اتریش برگزار می گردد.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه پنجم اسفند ماه از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در روز چهارشنبه هفته جاری (هفتم اسفند ماه) خبر داده بود. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیش از این گفته بود که جلسه کمیسیون مشترک قرار است در ماه فوریه برگزار گردد.

هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه شنبه) در حساب توئیتری خود درباره نشست فردا نوشت: در وین هستیم تا مقدمات برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام را فراهم کنیم. باید به نظارت بر اجرای برجام ادامه دهیم، چرا که یک مسئولیت جمعی برای حفظ توافق هسته ای بر دوش داریم. لازم به ذکر است اشمید اخیرا در سفری که جوزپ بورل به تهران داشت او را همراهی کرد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز امروز و یک روز مانده به نشست فردا، بر لزوم کاسته شدن از تنش ها در ارتباط با توافق هسته ای ایران تاکید نموده است.

در همین خصوص، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه اظهار داشت که جلسه ای که روز چهارشنبه هفتم اسفند برگزار می گردد، نشست عادی و دوره ای کمیسیون مشترک برجام است که در سطح معاونان وزرا و مدیران سیاسی برگزار خواهد شد و تاکید نمود که این جلسه ارتباطی با سازوکار حل اختلاف برجام نداشته و جلسه عادی کمیسیون مشترک است که هر سه ماه یک بار برگزار می گردد.

اخیرا سه کشور اروپایی در واکنش به گام های کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار داشتند که مکانیسم ماشه در برجام را کلید می زنند که این تصمیم واکنش ایران را در پی داشت. ظریف این اقدام را از نظر حقوقی بی مبنا و از نظر سیاسی اشتباه راهبردی خواند و البته آنگونه که حسن روحانی اخیرا به نقل از بورل اظهار داشت اروپا این مکانیسم را برای زمان نامعلومی کنار گذاشته است.

حسن روحانی یکشنبه 27 بهمن ماه در نشستی خبری درباره استفاده اروپا از مکانیسم ماشه در برجام گفت: بعد از روندی که اخیرا بعضی کشورهای اروپایی با عنوان مکانیسم ماشه طی کردند به آنها گفتیم چنین عملی از لحاظ حقوقی درست نیست و این را به آقای جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران گفتیم که به نظر رسید پاسخ من را پذیرفته یا لااقل برای آن جوابی ندارد. ما به اروپایی ها گفتیم که استفاده از این مکانیسم به نفع هیچ کس نیست و خودشان می دانند که در انتها آن چه اتفاقی می افتد؛ این را در نامه ای صریحا به رهبران کشورهای اروپایی اظهار داشتم و آقای بورل هم گفت که فعلا برای زمان نامعلومی این مکانیسم را کنار گذاشتیم و امیدواریم که اروپا هم راهی برای رسیدن به یک شرایط مناسب پیدا کند و همه به برجام بازگردیم.(بیشتر بخوانید)

نشست چهارشنبه در حالی برگزار می گردد که ایران 15 دی ماه گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اظهار داشت و گفت که دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست.

لازم به ذکر است، آخرین دور نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه های ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) 15 آذرماه در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در وین برگزار شده بود. در آن نشست اعضای حاضر بار دیگر بر کوشش برای حفظ برجام تأکید کردند. (جزییات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 803

به "نشست کمیسیون مشترک برجام چهارشنبه در وین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست کمیسیون مشترک برجام چهارشنبه در وین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید