مردم با خرید از کتابفروشی های معتبر به کاهش قاچاق کتاب یاری نمایند

به گزارش گروه سرگرمی، محمود آموزگار از مردم درخواست کرد که به جای خرید کتاب از دستفروشان و اماکن عمومی مانند ترمینال ها از کتابفروشی های شناسنامه دار خریداری نمایند.

مردم با خرید از کتابفروشی های معتبر به کاهش قاچاق کتاب یاری نمایند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، ویژه برنامه نوروزی تقاطع فرهنگ رادیو تبادل نظر با موضوع آنالیز رویدادهای فرهنگی هنری 98 و با حضور محمود آموزگار مدیر مسئول انتشارات نشر عامّه و نائب رئیس اتحادیه ناشران تهران به روی آنتن رفت.

آموزگار با اشاره به رویدادهای مثبت و منفی فرهنگی عرصه کتاب در سال 1398 بیان نمود: سال 1398 برای مجموعه کشور در همه عرصه ها به ویژه حوزه مالی یک سال ویژه بود و طبیعتاً صنعت نشر و فراوری کتاب نیز نمی توانست از آسیب های احتمالی این شرایط مصون بماند.

وی اضافه کرد: با وجود افزایش قیمت کاغذ و سایر نهاده های فراوری کتاب و گرانی قیمت کتاب در سال 1398 اما می توان گفت چرخ نشر به ویژه در حوزه ناشران حرفه ای به حرکتش ادامه داد.

مدیر مسئول انتشارات نشر عامّه اعلام نمود: گرچه میزان کتاب های منتشر شده با کاهش شمارگان روبرو شد اما خوشبختانه با پیش بینی های ویژه ای که از شرایط بدتر از این نموده بودیم فاصله معناداری داشت.

آموزگار با اشاره به اینکه صنعت نشر طی سال های گذشته با ناهنجاری های عدیده ای روبرو بوده است گفت: یکی از گام های مثبت در این حوزه کوشش برای کاهش این ناهنجاری ها و تدوین برنامه هاست که از جمله آن می توان به اجرای برنامه های انتخاب پایتخت کتاب ایران، روستاهای دوستدار کتاب و جام باشگاه های کتابخوانی در طول سال 1398 اشاره نمود.

نائب رئیس اتحادیه ناشران تهران با انتقاد از معیارهای نادرست در قیمت گذاری کتاب ها بیان کرد: ما برای معین قیمت کتاب، تعداد صفحات کتاب را ملاک قرار می دهیم درحالی که کتاب داریم تا کتاب ضمن اینکه بعضی کتاب ها کتاب سازی هستند بنابراین تعریف یک معیار و کیفیت معین در حوزه کتاب و فاصله دریافت از کمیت گرایی جداً ضروری و الزامی است.

وی با بیان اینکه اتحادیه ناشران تهران به عنوان یکی از محورهای اصلی مقابله با قاچاقچیان کتاب محسوب می گردد، گفت: ما حرکت های مثبت و مفیدی داشتیم اما کافی نبودند و نتیجه قطعی به بار نیاورد. مهم ترین مسئله در این رابطه، حق قانونی مولف است تا از حقوقش بهره مند گردد که قاعدتاً برای حفظ حرمت این حق هم باید کار فرهنگی انجام دهیم.

مدیر مسئول انتشارات نشر عامّه همچنین از مردم درخواست کرد که به جای خرید کتاب از دستفروشان و اماکن عمومی مانند ترمینال ها از کتابفروشی های شناسنامه دار خریداری نمایند تا میزان فروش کتاب های قاچاق تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

آموزگار یادآور شد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران فراز و نشیب هایی داشته اما سال های اخیر کنار دولت نقش جدی تری را در آسیب شناسی مسائل و مسائل به ویژه در حوزه قاچاق کتاب ایفا نموده و راهکارهای مناسب تری را نیز پیش بینی نموده و به رایزنی گذاشته است.

وی صنعت نشر را نیامند آموزش های جدی در سراسر کشور دانست و توضیح داد: صنعت نشر کماکان از روش های سنتی رنج می برد و متاسفانه با شرایط جهانی فاصله معناداری دارد که از این رو تمرکززدایی آموزش ها از پایتخت کشور و خدمات رسانی به ناشران لازم است.

آموزگار در سرانجام این مصاحبه رادیویی، آینده صنعت نشر و چاپ را اینگونه پیش بینی کرد: ما در شرایط پر مسئله ای قرار داریم و با مسائل زیادی هم روبرویم اما به همان اندازه ثروتمندیم و همین مسئله به رشد و پیشرفت حرفه ای صنعت نشر ایران یاری خواهد نمود.

انتهای پیغام/4028/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 896

به "مردم با خرید از کتابفروشی های معتبر به کاهش قاچاق کتاب یاری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم با خرید از کتابفروشی های معتبر به کاهش قاچاق کتاب یاری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید