قوانین بازسازی ساختمان

به گزارش گروه سرگرمی، چه وقت مجوز بازسازی ضروری است

برای آغاز نوسازی و بازسازی یک ساختمان، در صورت تغییرات کلی که نظام فنی و مهندسی یا از نظر معماری، ساختمان را بخواهند تغییر دهند، نیاز به مجوز رسمی برای آغاز بازسازی دارید اما برای تغییرات جزئی مانند رنگ آمیزی دیوارها، استفاده از کاغذ دیواری، تغییرات و تعمیرات درب و پنجره و … نیازی به مجوز از سوی شهردای ندارید.

قوانین بازسازی ساختمان

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بازسازی هر قسمت از ساختمان احتیاجمند یه سری قوانین و مقررات می باشد که برای اصولی عمل کردن باید آن ها را بدانید و طبق مقررات عمل کنید. در این مقاله برای شما قوانین بازسازی ساختمان را شرح داده تا شما بدون هیچ مشکل و ضرری برای آغاز عملیات اقدام کنید.

بازسازی و نوسازی ساختمان

دو کلمه بازسازی و نوسازی به طور معمول به اشتباه به جای یکدیگر به کار می فرایند یا اشخاص فکر می نمایند که مترادف هم هستند، در ادامه تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان را برایتان شرح میدهیم.

معمولا یک بنا یا یک ساختمان به قدری قدیمی و زیرساخت های آن ضعیف شده است که در صورت عدم تعمیرات منجر به خرابی و نابودی مکان می گردد، بنابراین اقداماتی در جهت افزایش عمر بنا انجام می دهند که در این عملیات که بازسازی نامیده می گردد نهایت کوشش به کار برده می گردد تا شکل کلی و اصلی ظاهر ساختمان تغییر چندانی نکند.

مانند بسیاری از بناهای تاریخی که با بازسازی و تعمییرات آن ها از نابودی بنا در مرور زمان جلوگیری می نمایند و باعث می شوند عمر بیشتری داشته باشند.

اما در مقابل کلمه نوسازی کاملا متفاوت با بازسازی می باشد، چرا که عملیاتی که در این جهت انجام می گردد خیلی از مواقع منجر به تغییرات ظاهری و باطنی ساختمان می شوند. به طور کلی می توان گفت که هدف از عملیات نوسازی یک ساختمان یا بنا، تبدیل آن به یک مکان و بنای نو و جدید با ظاهری زیباتر و جدیدتر از قبل می باشد.

اما بازسازی صرفا در جهت افزایش پایداری و مقاومت بنا و ساختمان در اثر تخریب و عوامل طبیعی به کار می رود.

بازسازی و نوسازی ساختمان

قوانین بازسازی ساختمان

با توجه به قوانین بازسازی ساختمان، تمامی عملیات بازسازی و نوسازی لزومی به داشتن مجوز رسمی از شهرداری ندارند، عملیاتی از قبیل:

  • نقاشی، سفید کاری، سیمان کاری دیوارها
  • تعویض درب و پنجره
  • عملیاتی مانند تعویض کاشی ها و نصب موزاییک، قیرگونی و آسفالت کردن بام یا شیروانی
  • تعمییراتی برای سیم کشی و یا لوله کشی ساختمان
  • نصب کولر، رادیاتور، شومینه
  • تخلیه و یا حفر چاه فاضلاب

تعمییراتی نظیر این موارد که منجر به تغییر نقشه و معماری ساختمان نمی شوند، احتیاجی به اخذ مجوز ندارند. اما با توجه به قوانینی که برای بازسازی ساختمان قدیمی باید عایت کنید موارد زیر احتیاج به مجوز رسمی از شهرداری دارند.

  • جابه جایی راه پله ها
  • جا به جایی دیوارهای داخلی و یا بیرونی بنا یا ساختمان
  • یا تخریب بعضی ستون ها و دیوارهای ساختمان که منجر به تزلزل و ریزش ساختمان گردد.

طبق این قوانین اجرای عملیات بر این موارد احتیاجمند اخذ مجوز می باشد و در وصرت عدم رعایت شما تخلف کرده اید و یا مجبور به پرداخت جریمه نقدی می شوید و یا از تملک ساختمان خارج می گردد.

همچنین از قوانین بازسازی ساختمان می توان به این اشاره نمود که برای تخریب و یا نوسازی یک ملک باید در ابتدا با مهندس ناظر مشورت گردد و سپس بعد از آن اقدام به اخذ پروانه کنید. همچنین در انتهای پروانه احتیاج به امضای مهندس ناظر دارید.

قابل ذکر است که طبق بند 24 از ماده 55 قانون شهرداری، باید برای تمامی ساختمان هایی که در شهر ساخته شده اند، پروانه ساخت صادر گردد.

قوانین بازسازی ساختمان

مدارک مورد احتیاج بر طبق قوانین بازسازی ساختمان

  • داشتن اصل و کپی سند مالکیت ملک
  • همراه داشتن کپی شناسنامه و کارت ملی
  • کپی بنچاق ملک
  • جوابیه بیمه و آتش نشانی
  • تکمیل فرم درخواست مجوز تعمییرات و دریافت امضاهای مربوط به تکمیل فرم
  • درصورت فروسده و قدیمی بود بنا یا ساختمان احتیاج به دریافت مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی است.

به همراه داشتن کلیه این مدارک و گواهی تعمییرات و … برای دریافت مجوز رسمی از شهرداری کافی است و بعد از اخذ ان می توانید کارتان را آغاز کنید.

مجوز آغاز بازسازی ساختمان

سخن آخر:

برای انجام مراحل عملیاتی بازسای و نوسازی یک ساختمان مسکونی، بنای تاریخی، مجتمع های چند طبقه، بیمارستان و هزاران مکان دیگر که به مرور زمان احتیاج به بازسازی و نوسازی پیدا می نمایند، با توجه به قوانین بازسازی ساختمان که از سوی شهرداری به تصویب رسیده است شما باید طبق آن ها عمل کرده و مراحل قانونی آن را تمام و کمال طی کنید تا تخلفی در این جهت صورت نگیرد.

همچنین شما می توانید با مراجعه به وب سایت خبرنگاران در خصوص نحوه و چگونگی بازسازی مکان های مختلف اطلاعات کسب کنید و طبق آیین نامه های بازسازی، بتوانید بدون هیچ مشکل و ضرر و زیانی به ساختمان اقدام به آغاز عملیات کنید.

منبع: رویا مال
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1137

به "قوانین بازسازی ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین بازسازی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید