فایل EPUB چیست و چگونه آن را باز کنیم؟

به گزارش گروه سرگرمی، اگر اهل مطالعه کتاب های الکترونیکی باشید، پس به احتمال زیاد با فرمت EPUB روبرو شده اید. اما فایل EPUB دقیقا چه ویژگی هایی دارد و چگونه می توانیم چنین فایلی را باز کنیم و محتوای آن را بخوانیم؟ در ادامه همراه ما باشید.

فایل EPUB چیست و چگونه آن را باز کنیم؟

فایل EPUB چیست؟

یک فایل EPUB می تواند نوشته، تصاویر، جدول، انواع فونت ها و اطلاعات متادیتا را در خود جای دهد. یکی از مهم ترین مزایای فایل EPUB نسبت به PDF این است که میزان و چینش محتوا با توجه به میزان نمایشگر تغییر می نماید و در این زمینه انعطاف پذیری بالایی دارد. به همین دلیل حتی در یک نمایشگر کوچک 3.5 اینچی هم می توانید محتوای فایل EPUB را مطالعه کنید. با توجه به همین تعیینه، تقریبا تمام کتاب خوان های الکترونیکی از فرمت EPUB پشتیبانی می نمایند.

چگونه فایل EPUB را باز کنیم؟

همانطور که گفتیم، اگر اهل استفاده از کتاب خوان الکترونیکی هستید، پس به احتمال زیاد بدون هیچ مسئله ای و بدون احتیاج به نصب اپ تازه، می توانید از فایل های EPUB استفاده کنید. البته در بین کتاب خوان ها، کیندل آمازون یک استثناء محسوب می گردد و نمی توانید به طور مستقیم فایل های EPUB را در آن اجرا کنید. اما برای تبدیل به فرمتی که در کیندل هم قابل استفاده باشد، روش های مختلفی وجود دارد. خوشبختانه برای لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ هم برنامه های رایگان زیادی وجود دارد که از بین آن ها می توانیم به Calibre و Stanza Desktop اشاره کنیم.

در خصوص اجرای فایل EPUB در کامپیوتر، در صورت استفاده از برنامه Calibre کافی است روی Add Book کلیک کنید و سپس مسیر فایل موردنظر را تعیین کنید. بعد از اینکه کتاب به درون برنامه منتقل شد، به راحتی می توانید آن را باز کنید.

گوشی های اندرویدی و آیفون ها هم بدون احتیاج به استفاده از اپ های جانبی می توانند فایل های EPUB را اجرا نمایند. آیفون های برای این کار از اپ پیشفرض iBooks بهره می برند و گوشی های اندرویدی هم با استفاده از گوگل پلی می توانند این فایل ها را اجرا نمایند.

چگونه فایل های EPUB را به فرمت های دیگر تبدیل کنیم؟

خوشبختانه برای تبدیل فایل های EPUB هم ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد. با توجه به اینکه در گوشی و کامپیوتر به راحتی می توانید این فایل ها را باز کنید، پس تبدیل آن چندان منطقی نیست. اما اگر از کیندل آمازون بهره می برید، پس برای بهره گیری از فایل های EPUB بهتر است آن ها را تبدیل کنید.

برای این کار هم استفاده از نرم افزار Calibre را پیشنهاد می دهیم. این برنامه نه تنها می تواند فایل های EPUB را در کامپیوتر اجرا نمایند، بلکه فایل های EPUB را به 16 فرمت مختلف تبدیل می نماید.

بعلاوه اگر علاقه ای به نصب نرم افزارهای مختلف ندارید، در این زمینه ابزارهای آنلاین زیادی وجود دارد. با توجه به اینکه فایل های EPUB معمولا حجم بالایی ندارند، برای آپلود و دانلود مجدد این فایل ها هم قرار نیست حجم زیادی از اینترنت شما مصرف گردد. از بین ابزارهای آنلاین می توانیم به مواردی مانند DocsPal، Convertio، ConvertFiles و Zamzar اشاره کنیم که البته استفاده از DocsPal از سایر گزینه ها راحت تر و ساده تر است.

برای بهره گیری از این سایت ها کافی است وارد سایت موردنظر شوید، فایل EPUB را آپلود کنید و بعد از تعیین کردن فرمتی که می خواهید تبدیل گردد، فایل نهایی را دریافت کنید. البته بعضی از این سایت ها از شما می خواهند آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا بعد از تمام شدن فرایند تبدیل، فایل لینک نهایی به ایمیل شما ارسال گردد.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1402 بروزرسانی: 24 مهر 1402 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2266

به "فایل EPUB چیست و چگونه آن را باز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فایل EPUB چیست و چگونه آن را باز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید