طرز تهیه اسپاگتی ساده

به گزارش گروه سرگرمی، طرز تهیه اسپاگتی ساده، نکاتی دارد که آگاهی از آن بر کیفیت غذا می افزاید. اسپاگتی ساده با سس کدو حلوایی نوعی خوراک متفاوت اما مطابق ذائقه ایرانی است و دوستداران پاستا حتما از خوردن آن لذت خواهند برد.

طرز تهیه اسپاگتی ساده

خبرنگاران | سرویس آشپزی - اسپاگتی، نوعی پاستای رشته ای نازک و دراز است که از آرد گندم تهیه می گردد. برای تهیه اسپاگتی، آرد را با تخم مرغ یا آب یا مخلوطی از این دو و کمی روغن زیتون خمیر می نمایند و به شکل رشته های مفتولی درمی آورند. گاهی با افزودن آب اسفناج، آب چغندر، رب گوجه فرنگی یا محلول زعفران اسپاگتی سبز، گلی یا زرد درست می نمایند. اسپاگتی در واقع جانشین نان فرانسوی، سیب زمینی آلمانی و نان یا چلوی ایرانی است. سس اسپاگتی در واقع خورشی است که اسپاگتی را غذایی کامل می نماید.در ایتالیا اسپاگتی معمولا بدون سس به عنوان پیش غذا مورد استفاده قرار می گیرد یا در کنار خوراک گوشت، مرغ و ماهی گذاشته می گردد. در حالیکه اسپاگتی با سس و پنیر به عنوان غذای اصلی خورده می گردد. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه نوعی اسپاگتی ساده با سس کدو حلوایی را مرور کنیم.

طرز تهیه اسپاگتی ساده + سس کدو حلوایی

مواد لازم
اسپاگتی250 گرم
کدو حلوایی پوست کنده و دانه گرفته500 گرم
روغن زیتون3 قاشق غذاخوری
پیاز ریز خرد شده1 عدد
سیر له شده2 حبه
جعفری تازه خرد شده4-6 قاشق غذاخوری
جوز هندی1/4 قاشق چایخوری
عصاره گوشت یا سبزیجات250 میلی لیتر
ژامبون ریز خرد شده115 گرم
خامه پر چرب150 میلی لیتر
نمک و فلفل، پنیر پارمزان رنده شدهبه میزان لازم

دستور تهیه:

  1. کدو حلوایی را به دو نیم تقسیم کنید، دانه های داخل آن را با قاشق خارج کنید و پوست آن را بگیرید، سپس به صورت نوارهای باریک برش بزنید و نوارها را به صورت مکعب های یک سانتی متری خرد کنید.
  2. حدود 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک قابلمه عظیم گرم کنید. پیاز و سیر را به آن اضافه نموده و حدود 3 دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید تا نرم شوند. سپس نیمی از جعفری خرد شده را به آن اضافه نموده و حدود 1 دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید.
  3. تکه های کدو حلوایی را به قابلمه اضافه نموده، کمی نمک، فلفل و جوز هندی به آن بزنید و اجازه دهید حدود 5-4 دقیقه بپزد.
  4. نیمی از عصاره گوشت یا سبزیجات را به قابلمه اضافه کنید، درب قابلمه را ببندید و حدود 10 دقیقه صبر کنید تا کدو ها نرم شوند. در صورتی که آب سس قبل از پختن کدو تمام شد، مقداری عصاره گوشت یا سبزیجات به آن اضافه کنید.
  5. ژامبون خرد شده را به قابلمه اضافه نموده و در حالیکه مرتبا هم می زنید به مدت 2 دقیقه دیگر به پخت ادامه دهید.
  6. در همین فاصله، قابلمه عظیمی حاوی آب و کمی نمک را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.
  7. اسپاگتی و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید اسپاگتی به مدت 12 دقیقه در آب جوش بپزد تا وقتی که اسپاگتی نرم گردد، ولی زیر دندان بیاید.
  8. اسپاگتی را آبکش نموده و به ظرف مخصوص پذیرایی منتقل کنید.
  9. خامه پرچرب را با مخلوط کدو حلوایی و ژامبون مخلوط نموده و خوب هم بزنید تا سس کدو حلوایی آماده گردد.
  10. سس کدو حلوایی را روی اسپاگتی بریزید و آن را با مابقی جعفری خرد شده تزیین کنید.
  11. اسپاگتی ساده با سس کدو حلوایی را گرم سرو کنید و از پنیر پارمزان رنده شده در کنار آن به طور جداگانه بهره ببرید.

چند نکته در تهیه اسپاگتی ساده

  • در تهیه اسپاگتی ساده باید برای هر نفر 120-100 گرم اسپاگتی خشک در نظر گرفت.
  • قابلمه ای که برای درست کردن اسپاگتی انتخاب می کنید باید جادار باشد، چون اسپاگتی هم مانند برنج باید در آب جوش فراوان شناور گردد.
  • برای هر 200 گرم اسپاگتی دست کم یک لیتر آب ضروری است.
  • مدت زمان پخت اسپاگتی به جنس آرد و درشتی یا ریزی اسپاگتی و البته به میل خورنده، بستگی دارد و به طور کلی 12-10 دقیقه طول می کشد.
  • برای اینکه رشته های اسپاگتی به هم نچسبند، غالبا ضروری است پس از آبکش کردن، کمی آب جوش روی آن بدهید تا لعاب آن شسته گردد. سپس کمی روغن یا کره آب نموده روی اسپاگتی بدهید تا همه رشته ها چرب شوند.

اسپاگتی یکی از انواع پرطرفدار پاستا در ایران است که در 100 گرم آن حدود 350 کیلوکالری، 12-10 گرم پروتئین، 74 گرم کربوهیدرات و 1.4 گرم چربی وجود دارد؛ بنابراین انرژی بالای آن عمدتا از قند ها تامین می گردد و ارزش غذایی پروتئینی آن متوسط است. میزان چربی آن بسیار پایین است و قابلیت هضم بالایی دارد. از نظر اسید آمینه ضروری لیزین در حد پایینی قرار گرفته است و همین مساله منجر به کاهش ارزش غذایی آن می گردد. با این حال اسپاگتی، غذایی است که اغلب با مواد غذایی سرشار از پروتئین نظیر پنیر و گوشت مصرف می گردد، بنابراین پروتئین و اسید آمینه های ضروری آن تکمیل شده و ارزش غذایی آن افزایش می یابد.

منبع: setare.com
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1426

به "طرز تهیه اسپاگتی ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه اسپاگتی ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید