سفر مسئولانه به تایلند؛ کشوری آسیایی با جاذبه هایی بی بدیل

به گزارش گروه سرگرمی، جهانگردی آثار منفی بسیار زیادی روی کشور تایلند و محیط زیست آن داشته است؛ حیوانات بیگناه به سود جهانگردان مورد سواستفاده قرار می گیرند و محیط های طبیعی بکر در خطر نابودی قرار دارند. متاسفانه، این کشور با آلودگی هوا و آب روبرو شده و حیات وحش و طبیعتش در خطر غیرقابل انکاری قرار دارند. ما به عنوان جهانگردانی که به تایلند سفر می کنیم، می بایست در جهت برطرف و کاهش این مسائل یاری کنیم، زیرا ما و جهانگردان دیگر اشتباهاتی انجام داده ایم و هنوز هم انجام می دهیم که به این مسائل ختم شده اند. اما کارهای متعددی برای انجام دادن وجود دارند که می توانند در کاهش اثر جهانگردی در این کشور مفید باشند. در این نوشتار قصد داریم کارهایی که به عنوان یک جهانگرد می توانید در جهت حفظ محیط زیست و ارزش های انسانی به هنگام سفر به تایلند انجام دهید را یادآوری کنیم.

سفر مسئولانه به تایلند؛ کشوری آسیایی با جاذبه هایی بی بدیل

با تور ارزان تایلند از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا را ببینید.

غذای دریایی کمتری بخورید

ممکن است پیش از سفر به تایلند، برای خوردن غذاهای خوش طعم این کشور نقشه کشیده باشید و در رویا خوردن انواع ماهی کباب شده، میگو و سایر غذاهای دریایی را برنامه ریزی نموده باشید. اما، نکته ای که باید بدانید این است که بسکمک از غذاهای دریایی موجود در تایلند به روش های غیراخلاقی صید می شوند. دو مشکل مهم در این زمینه وجود دارند: مشکل اول ماهیگیری بیش از اندازه و غیرقانونی است. متاسفانه، در دریاهای اطراف این کشور، ماهیگیری بیش از اندازه انجام گرفته است؛ گاهی روش هایی که برای صید ماهی ها استفاده می شوند، به محیط زیست اطراف آسیب می زنند. برای مثال، یکی از روش های مورد استفاده، فرستادن پالس های الکترونیک در آب بوده که تا مسافت مشخصی ماهی ها را می کشند و آنها را به روی آب می آورند. این بدان معنی است که حتی جانوران دریایی و ماهی هایی که قرار نیست خورده شوند نیز کشته می شوند. مشکل دوم در این زمینه، استفاده غیرقانونی از نیروی کار و اجرای بردگی است. صنعت غذاهای دریایی تایلند بخاطر کار به اجبار و قاچاق انسان ها مورد انتقاد سازمان های حقوق بشر قرار گرفته است. در سال 2014، کارگران مهاجر در این کشور فاش کردند که مورد بردگی واقع شده اند، در شیفت های 20 ساعته به کار مشغول بوده اند، مورد شکنجه قرار گرفته اند و شاهد کشتار نیز بوده اند. به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک مصرف نماینده باعث بوجود آمدن یک تقاضا هستید؛ اگر تقاضا برای میگو و غذاهای دریایی دیگر زیاد باشد، مطمئنا این روش های غیرقانونی همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. تنها زمانیکه مصرف نمایندگان درخواستی برای یک محصول وجود نداشته باشند، همه چیز تغییر خواهد نمود. قرار نیست بطور کل خوردن غذاهای دریایی را کنار بگذارید؛ اما بهتر است تا آنجایی که می توانید آن را کاهش دهید. همچنین، می توانید تحقیق کنید و تنها در رستوران هایی که مطمئن هستید از روش های درست و قانونی برای ماهیگیری استفاده می نمایند، غذاهای دریایی بخورید.

بازدید از مراکز حفاظت شده فیل ها را با دقت بیشتری انجام دهید

تقریبا همه گردشگرانی که به تایلند سفر می نمایند، دلشان می خواهد در سفر به این کشور به تماشای فیل ها بفرایند؛ این کاملا قابل درک است، چرا که فیل ها حیواناتی بسیار زیبا، آرام، مهربان و دوست داشتنی هستند و بسکمک از ما شانس دیدن آنها از نزدیک را نداریم. به همین دلیل، مکان های متعددی برای این کار موجود بوده که گردشگران می توانند از بین آنها انتخاب نمایند. اما توصیه می کنیم حتما قبل از انجام سفر در این مورد تحقیق کنید و یک منطقه حفاظت شده خوش آوازه که به گردشگران اجازه فیل سواری نمی دهد را پیدا کنید. ثابت شده که سوار شدن بر فیل ها، به این حیوانات آرام و دوست داشتنی آزار روحی و جسمی می رساند و آنها را دچار اضطراب و مرگ زودرس می نماید. مهمترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که از سوار شدن بر فیل ها خودداری کنید. اما، باید گفت فیل ها تنها جانورانی نیستند که در صنعت گردشگری تایلند مورد سواستفاده و بدرفتاری قرار می گیرند. در سفر به این کشور حتما با تابلوهایی روبرو خواهید شد که در خصوص مراکز نگهداری ببر و میمون ها تبلیغ می نمایند؛ مراکزی که به آزار این حیوانات می پردازند و حتی آنها را وادار می نمایند از حلقه های آتش عبور نمایند. توصیه ما این است که قبل از سفر تحقیق کنید و تنها به بازدید از مراکز حفاظت شده واقعی بروید که هرگز کاری در جهت آزار حیوانات انجام نمی دهند.

استفاده از پلاستیک را کاهش دهید و به صفر برسانید

حتما خبر دارید که مصرف پلاستیک در آسیای جنوب شرقی به طور کلی از کنترل خارج شد. کافیست یک چیز بسیار کوچک از فروشگاه بخرید؛ هر چقدر هم آن چیز کوچک باشد، فروشندگان آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار می دهند و به شما ارائه می نمایند؛ بدتر از همه اینکه اگر از یک غرفه خیابانی یک نوشیدنی سفارش بدهید، آن را در یک لیوان پلاستیکی با درب پلاستیکی و یک نی پلاستیکی به شما تحویل می دهند. سپس، همان کیسه پلاستیکی را در یک کیسه پلاستیکی دیگر می گذارند و این واقعا وحشتناک هست. بهتر است خودتان را عادت بدهید که به پلاستیک نه بگویید؛ اصلا فکر نکنید از آنجایی که پلاستیک ها قابل بازیافت هستند، می توانید هر چقدر می خواهید از آنها بهره ببرید. در کشورهایی مانند تایلند، بازیافت پلاستیک بسیار سخت است. بسکمک از شهرها امکان انجام این کار را ندارند و بسکمک از گردشگران پلاستیک های خود را در ساحل و طبیعت رها می نمایند و اهمیتی به بازیافت آنها نمی دهند. بنابراین، بهترین کار این است که از پذیرفتن پلاستیک و خریدن چیزهای پلاستیکی خودداری کنید. این از مهمترین کارهایی است که می بایست در سفر به تایلند انجام دهید؛ استفاده از پلاستیک را کاهش دهید؛ سعی کنید فلاسک یا قمقمه همراه داشته باشید و از خریدن بطری های آب معدنی خودداری کنید. همچنین، در مراجعه به کافه ها، رستوران ها و هتل ها درخواست کنید از گذاشتن نی پلاستیکی در نوشیدنی خودداری نمایند. برای این کار، اگر خانم هستید، می توانید بگویید مای او لورد کا؛ و اگر آقا هستید، می توانید بگویید : مای او لورد کاپ. اگر به استفاده از نی در نوشیدنی عادت دارید، بهتر است در کوله پشتی خود نی های فلزی یا شیشه ای داشته باشید.

در جشن های فول مون Full Moon Parties مسئولانه عمل کنید

این بخش در این مورد نیست که نباید در جشن های فول مون Full Moon Parties شرکت کنید؛ بلکه سعی داریم به شما یادآوری کنیم که در صورت شرکت در این جشن ها، می بایست مسئولانه عمل کنید و کاری نکنید که در جهت به خطر انداختن محیط زیست باشد. در جشن های فول مون Full Moon Parties، مقدار فوق العاده زیادی آشغال فراوری و پلاستیک ها در ساحل و طبیعت رها می شوند. وقتی صبح روز بعد از خواب بیدار می شوید و در امتداد ساحل قدم می زنید، با انواع اشیای پلاستیکی مانند نی، بطری های آب، کفش و آشغال های بیشمار روبرو می شوید که نه تنها در ساحل افتاده اند، بلکه روی آب شناور هستند. توصیه ما این است که اگر در این جشن ها شرکت می کنید، در مقابل آشغال های خودتان مسئولانه عمل کنید؛ آنها را داخل سطل آشغال قرار دهید، نی های پلاستیکی استفاده نکنید و نی فلزی، شیشه ای یا بامبو همراه خود بیاورید و در نهایت، صبح روز بعد در تمیزکاری ساحل شرکت کنید. این کار می تواند به تمیز و زیباتر شدن ساحل و جلوگیری از آسب دیدن ماهی و دیواره های مرجانی کمک موثری داشته باشد.

به محصولات فراوری شده از کوسه ها نه بگویید

در محله چینی ها یا چایناتاون چاینا تاون، سوپ باله کوسه به فروش می رسد؛ ممکن است دلتان بخواهد آن را امتحان کنید؛ اما به شما توصیه می کنیم در این کار تجدیدنظر نمایید. گونه های متعددی از کوسه ها در این کشور در خطر انقراض قرار داشته و فعالان محیط زیست عقیده دارند تقاضا برای سوپ باله کوسه باعث این اتفاق غم انگیز شده است. هر ساله حدود یک میلیون کوسه کشته می شوند؛ در حالیکه باله آنها کنده شده و جسد بیشترشان در اقیانوس رها می گردد تا آنقدر خونریزی نمایند که بمیرند! هیچ چیزی تلخ تر، وحشتناک تر و غم انگیزتر از این وجود ندارد. در خصوص کوسه ها همواره سوتفاهم وجود داشته و مردم نمی دانند که آنها بخشی ضروری و جدایی ناپذیر از اکوسیستم دریایی بشمار می فرایند. همچنین، آوازه بدی که کوسه ها پیدا نموده اند، اصلا درست نیست و کشته شدن توسط کوسه ها در رده پایین ترین درصد مرگ قرار می گیرد. کاری که شما می توانید انجام دهید، این است که به هیچ وجه سوپ باله کوسه نخورید و به رستوران هایی که این غذا را سرو می نمایند، نروید. همچنین، سوغاتی هایی که از کوسه فراوری می شوند، مثل دندان کوسه را خریداری نکنید.

هنگامی که به زیر آب می روید، مراقب باشید

تایلند یک مکان فوق العاده برای تجربه دنیای زیر آب است. کوه تائو Koh Tao بخاطر کلاس های غواصی با کیفیت و ارزان خود شهرت دارد و بسکمک از جزایر تایلند دارای امکانات عالی برای غواصی هستند. اما به علت جمعیت بسیار زیاد گردشگرانی که لباس غواصی می پوشند و به داخل اقیانوس و زیر آب می فرایند، بهتر است نکات مهم را بدانید. یکی از مهمترین کارهایی که باید از انجام آن خودداری کنید، غذا دادن به ماهی ها است. این که شما به آنها نان، موز یا هر خوراکی دیگری بدهید و آنها آن را بخورند، اصلا فرایند ای طبیعی نیست. طبیعت آنها این گونه است که خودشان غذایشان را پیدا نمایند و غذا خوردن از دست انسان ها می تواند برایشان خطرناک باشد و آنها را از فرایند زندگیشان دور کند. نکته دیگر این است که جانوران و گیاهان دریایی را لمس نکنید و آنها را از اقیانوس بیرون نیاورید. گاهی راهنماهای تورهای مختلف یک ستاره ماهی یا جانور دریایی دیگر را برمی دارند تا آن را به گردشگران نشان دهند؛ اما این کار می تواند باعث آسیب دیدن این جانوران گردد. مورد مهم دیگر که باید آن را رعایت کنید، این است که مرجان ها را لمس نکنید و روی آنها نایستید. تنها روی ماسه یا صخره ها بایستید، زیرا این کار باعث آسیب دیدن مرجان ها می گردد. همچنین، لمس کردن آنها باعث انتقال چربی پوست ما به آنها شده که اصلا در زیر آب امری طبیعی بشمار نمی رود. در نهایت، شرکت و تورهای غواصی را انتخاب کنید که دوستدار محیط زیست هستند، قوانین سختگیرانه در جهت حفظ و نگهداری از طبیعت دارند و شما را در انجام سفر مسئولانه کمک می دهند.

شرکت و تورهای مسئول را انتخاب کنید

حتما قبل از رزرو کردن تور و انجام معامله با شرکت های گردشگری، در خصوص آنها تحقیق کنید. بسکمک از آنها ادعا می نمایند دوستدار محیط زیست هستند؛ اما اینگونه نیستند. اگر یک شرکت این ادعا را دارد، می بایست بتواند به سوالات زیر پاسخ دهد:

-این شرکت در جهت کاهش آثار کربنی خود چه رویه ای را در پیش گرفته است؟!

-این شرکت چگونه دین خود را به جوامع محلی ادا می نماید؟!

-پولی که به این شرکت می دهید، چگونه برای پیشرفت و حفاظت از محیط زیست خرج می گردد؟!

شما در حقیقت از طریق پول خود به این شرکت ها رای می دهید؛ رایتان به بعضی از آنها آری و به بعضی دیگر نه است. وقتی از یک شرکت که به محیط زیست احترام نمی گذارد، حمایت می کنید، به آنها می گویید که بهتر است رویه اشتباه خود را ادامه دهند. اما وقتی بیشتر گردشگران شرکت های مسئول را انتخاب نمایند، تغییرات مثبتی در رفتارهای همه شرکت ها مشاهده می شوند. بنابراین، بهتر است قبل از رزرو یک تور، در خصوص شرکت گردشگری تحقیق کنید؛ حاضر باشید پول بیشتری بدهید تا با شرکت هایی که سفر مسئولانه را به شما پیشنهاد می نمایند، همراه شوید؛ نام این شرکت ها را به گوش سایرین برسانید؛ این شرکت ها را ستایش کنید، در خصوص آنها مقاله های اینترنتی بنویسید و شرکت هایی که اینگونه قوانین سفر مسئولانه را رعایت نمی نمایند، با مقاله های خود به دیگر گردشگران معرفی کنید.

در تمیز کردن سواحل شرکت کنید

اگر واقعا دلتان می خواهد تغییری بوجود بیاورید و سفری مسئولانه به تایلند داشته باشید، حتما در تمیز کردن سواحل شرکت کنید. سازمانی به نام سازمان ترش هیرو Trash Hero وجود دارد که به طور هفتگی به تمیز کردن سواحل جنوب غربی آسیا می پردازد. وقتی به این گونه سازمان ها در تمیز کردن سواحل و طبیعت کمک می کنید، این حس را پیدا خواهید کرد که باعث بوجود آمدن تغییر، هر چند کوچک هستید و با چشم خود می بینید که چه حجم از آشغال در دورافتاده ترین سواحل دنیا روی هم انباشته می شوند، به داخل اقیانوس می فرایند و به محیط زیست آسیب وارد می آورند. در طول سفر نیز سعی کنید به سایر گردشگران در این باره اطلاع رسانی کنید تا آنها نیز با شما همراه شوند. اگر نمی توانید برای این گونه سازمان و فعالیت ها زمان بگذارید، با اهدا کردن کمک نقدی یا خرید از آنها سعی کنید به حفاظت از محیط زیست کمک نموده و سفری مسئولانه داشته باشید.

منبع: همگردی
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 853

به "سفر مسئولانه به تایلند؛ کشوری آسیایی با جاذبه هایی بی بدیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر مسئولانه به تایلند؛ کشوری آسیایی با جاذبه هایی بی بدیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید