ساخت 36 هزار مسکن معلمان شروع شد

به گزارش گروه سرگرمی، تهران(پانا) - اگرچه رقم های متری 2.7 تا 6 میلیون تومان برای واحدهای طرح اقدام ملی مسکن اعلام می گردد، اما وزارت راه و شهرسازی می گوید که قیمت نهایی هر پروژه بر اساس هزینه ساخت خواهد بود و رقمهای اعلامی فعلی در واقع فراخوان ساخت و نرخ پایه ای است که به پیمانکاران اعلام می گردد.

ساخت 36 هزار مسکن معلمان شروع شد

به گزارش ایسنا، قیمتهای متری 5 تا 6 میلیون تومان برای واحدهای اقدام ملی در حالی اعلام شده که وزارت راه و شهرسازی اواخر سال 1397 قیمت مسکن هر متر مربع مسکن ملی را بین 2.5 تا 3.5 میلیون تومان برآورد نموده بود. در ادامه عنوان شد که نرخهای قبلی بر اساس هزینه های جاری اعلام شده و قیمت نهایی در سرانجام پروژه اعلام می گردد؛ چرا که واحدها از نظر متراژ و کیفیت با یکدیگر متفاوت است.

مهرماه سال جاری محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود که هزینه ساخت مسکن ملی 2.7 میلیون تومان است که با 5 درصد افزایش یا 10 درصد کاهش به استانها اعلام شده است. اما چند روز قبل جواد حق شناس معاون بنیاد مسکن، هزینه مسکن ملی را بالای متری 3 میلیون تومان تخمین زد. در این خصوص با محمودزاده صحبت کردیم که مطرح نمود: قیمت متری 2.7 میلیون تومان اعلام قیمت نهایی نبود بلکه فراخوان ساخت بود؛ با توجه به نوسانات نرخ مصالح ساختمانی نمی توان از هم اکنون برآورد دقیقی از هزینه ها داشت و بازار آزاد معین نماینده قیمت است.

حالا هم خبر می رسد که از سوی برخی پیمانکاران در برخی استانها قیمت هر متر مربع واحد اقدام ملی بین 5 تا 6 میلیون تومان معین شده است. یعنی یک واحد 80 متری بین 400 تا 480 میلیون تومان هزینه دارد که 100 میلیون تومان وام بانکی 18 درصد است و 300 تا 380 میلیون تومان طی چند مرحله باید از سوی متقاضی تامین گردد. این در حالی است که عمده اقشار پایین توان پرداخت چنینی مبالغی را ندارند. البته وزارت راه و شهرسازی همیشه اعلام نموده که مسکن ملی برای اقشار متوسط تعریف شده است.

محمودزاده روز گذشته در تشریح قیمت مسکن ملی به ایسنا گفت: از ابتدای پروژه اقدام ملی قیمتی را گفتیم اما همیشه بیان کردیم که واحدها بر اساس قیمت تمام شده عرضه می گردد. تمام کوشش دولت این است که قیمت تمام شده را پایین بیاورد ولی این به معنای این نیست که قیمت ثابتی را از هم اکنون برآورد و اعلام کنیم؛ زیرا اولا دولت این واحدها را نمی سازد و در دست بخش خصوصی است، دوما دولت فراوری مصالح ندارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی به وسیله بورس تامین می گردد و بازار آزاد، معین نماینده قیمت ها است. قیمت 2.7 میلیون تومانی که بر اساس هزینه های سه ماهه دوم استخراج شد اعلام قیمت نهایی نبود بلکه فراخوان ساخت بود که بر اساس فهرست بها معین شد. بدین صورت که بر اساس ضرایبی که اعلام رسمی می گردد آنها هم اضافه خواهد شد. هرچقدر پروژه زمان ببرد یا نرخ مصالح بالا و پایین گردد روی این عدد تاثیر می گذارد. بنابراین نمی توان گفت که این عدد بالاتر یا پایین تر نخواهد رفت بلکه با توجه به شرایط بازار آزاد معین می گردد.

ساخت 36 هزار مسکن ملی معلمان شروع شده است

مسکن ملی در قالبهای متنوعی شامل ثبت نام دولتی، خودمالکی، مشارکت با پیمانکاران و تفاهمنامه با دستگاههای دولتی اجرا می گردد. در این خصوص تا کنون تفاهم نامه هایی با وزارتخانه های دفاع، آموزش و پرورش، کار به امضا رسیده و قرارداد با وزارت ارشاد در شرف انجام است. روز دوم آذرماه 1398 تفاهم نامه همکاری احداث 170 هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان به امضای وزرای شهرسازی و آموزش و پرورش رسید و اسلامی، وزیر راه اعلام نمود که ظرف سه سال این تعداد واحد احداث می گردد. حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم گفت 357 تعاونی مسکن داریم که در این راه به میدان خواهند آمد.

در حال حاضر و پس از حدود یک سال از آن تفاهم نامه، وزیر راه و شهرسازی اعلام نموده است: برای تامین مسکن فرهنگیان، عملیات احداث 13 هزار واحد در یک زمان و 23 هزار واحد در زمانی دیگر شروع شد که همینطور در حال افزایش است. سقفی که آموزش و پرورش به وزارتخانه اعلام نموده بود 175هزار واحد بود و با غربالگری ما 75 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند که فرم ج آنها سبز بود و امروز تعداد افرادی که غربالگری شدند هدف برنامه تامین مسکن وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن فرهنگیان است.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه 400 هزار واحدی به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه به وسیله آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می گردد. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می رسد. ثبت نام مرحله اول به سرانجام رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه نمایند. مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، سرانجام مهر ماه اعلام شده بود که تمدید شده است. در صورت عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می شوند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1331

به "ساخت 36 هزار مسکن معلمان شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت 36 هزار مسکن معلمان شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید