راهنمای آغاز وبلاگ سفر ، چگونه یک وبلاگ ویژه سفر داشته باشیم
به گزارش گروه سرگرمی، من متیو کارستن هستم و در هفت سال اخیر، به عنوان یک وبلاگ نویس سفر فعالیت نموده ام. تعداد بازدیدنمایندگان وبلاگ نویسی سفر من به عدد شش رقمی رسیده است و به طور مداوم، ایمیل های بسیار زیادی دریافت می کنم که از من درخواست می نمایند در خصوص چگونگی آغاز یک وبلاگ ویژه سفر آنها را هدایت کنم. می دانم که تماشای تصاویر متعدد و دائمی که من از ماجراجویی های سفرهایم در فیسبوک و اینستاگرام پست می کنم، این احساس را به همه می دهد که یک شغل رویایی دارم. بهرحال، من پول می گیرم که به دور جهان سفر کنم! اقرار می کنم شغل بسیار خوشایند و لذت بخشی است. اما نوشتن در خصوص سفر و اداره کردن یک وبلاگ به این آسانی که به نظر می رسد نیست. نه تنها آسان نیست، بسیار سخت هم هست. من به ندرت مقادیر زیاد کاری که در پشت صحنه و تلاشی که برای ممکن کردن این سبک زندگی انجام می دهم را با دیگران تقسیم می کنم. بنابراین امروز می خواهم یک راهنمای مفید در خصوص داشتن وبلاگ نویسی سفر را به شما هدیه کنم و در خصوص این که چگونه یک وبلاگ ویژه سفر بسازیم برایتان بنویسم. آغاز کردن یک وبلاگ خیلی آسان است؛ اما بخاطر داشته باشید از آنجایی که بعضی از این مراحل احتیاج به صرف هزینه دارد، می بایست در انجام این کار بسیار جدی و مصمم باشید؛ بویژه که قرار است از راه کسب عایدی از این وبلاگ، هزینه های زندگی خود را تامین کنید. اگر مشتاق سفر کردن هستید و بعلاوه علاقه دارید یک وبلاگ سفر داشته باشید، با این مطلب خبرنگاران همراه باشید...
یک نام مناسب برای بلاگ سفر خود انتخاب کنید
نام اولین وبلاگ سفر که من اداره آن را آغاز کردم بود که یعنی یک سال به دور دنیا. آیا متوجه مشکل واضح این نام شدید!؟ من خودم بعدها متوجه شدم که این نام اصلا مناسب نبوده است. در آن سال بخصوص، داشتم در سرتاسر آمریکای مرکزی سفر می کردم و در وبلاگ سفرم در خصوص تجربیاتم می نوشتم و زمان بسیار خوبی را می گذراندم. تا این که ناگهان تصمیم گرفتم یک سال سفر برایم کافی نیست و دلم نمی خواهد سفرم را بعد از یک سال تمام کنم. آنجا بود که مطمئن شدم نامی که برای وبلاگم انتخاب کردم اصلا خوب نیست.
یک نام کوتاه و به یاد ماندنی برای وبلاگ سفر خود انتخاب کنید
نام وبلاگ سفر شما بهتر است کوتاه باشد، تایپ کردن آن آسان باشد، به آسانی هجی شود، به راحتی در خاطر بماند و معرفی آن به دیگران آسان باشد. پیشنهاد می کنم چند کلمه که فکر می کنید می تواند برترین توصیف را از وبلاگ نویسی سفر شما داشته باشد بنویسید و یک لیست تهیه کنید. برای انتخاب کلمات، به این فکر کنید که می خواهید در خصوص چه چیزی بنویسید!؟ ماجراجویی!؟ غذا!؟ فرهنگ!؟ آمریکای جنوبی!؟ سعی کنید این کلمات به سوال هایی خاص پاسخ بدهند. مثلا اینکه شما که هستید!؟ آرزوی شما چیست!؟ همه این کلمات را بنویسید و سپس ترکیب کلمات مختلف را در نظر بگیرید تا بتوانید برترین ترکیب را انتخاب نمایید. در وبلاگ نویسی سفر، هم می توانید از کتاب های لغت و فرهنگ لغات بهره ببرید و هم از دوستان و آشنایانتان درخواست کنید با پیشنهاداتشان به شما یاری نمایند.
از به کار بردن خط فاصله و عدد در نام وبلاگ خودداری کنید
این روزها وبلاگ نویس سفر کار خیلی سخت است؛ اما بهتر است از خط فاصله و عدد در نام وبلاگ خودداری کنید؛ وگرنه مجبور خواهید شد برای دیگران در خصوص آن توضیح دهید. فرض کنید یکی از شما بپرسد: شما وبلاگ نویس سفر هستید!؟ چه جالب! چطور می توانم آن را پیدا کنم!؟ و شما پاسخ دهید: بله البته، نام وبلاگم متخصص خط فاصله سفر دویست دات کام است. همانطور که خودتان هم متوجه شدید، چنین نامی، اصلا برای بازاریابی دهان به دهان که برترین نوع تبلیغات است مناسب نیست.
از کلمات کلیشه ای که بیش از مقدار بکار برده شده اند برای نام بلاگ استفاده نکنید
از انتخاب نام شرکت های مشهور یا کلماتی که ممکن است در صنعت سفر و گردشگری بیش از مقدار به کار برده شده باشند، خودداری کنید. وقتی از چنین کلماتی در نام وبلاگ سفر خود استفاده می کنید، باعث می شود وبلاگتان در عرصه وبلاگ نویسی سفر مورد توجه نگیرد و به مقدار کافی برجسته نشود؛ زیرا ایده بکارگیری چنین کلماتی قبلا از طریق کسان دیگری که از شما پیروز تر و پیشکسوت تر بوده اند استفاده شده است و نام وبلاگ شما تنها یک یادآوری برای پیروزیت آنها خواهد بود. شما در طولانی مدت، از بکارگیری یک نام نوآورانه و تازه بیشتر سود خواهید برد.
وبلاگ نویس سفر، به بلند مدت فکر کنید
در خصوص انتخاب نام وبلاگ سفر خود به خوبی و با شدت فکر کنید؛ زیرا تغییر دادن آن در آینده نه خوب است و نه آسان خواهد بود. مراقب باشید تا با انتخاب نام نامناسب برای وبلاگ سفر، خودتان را در یک طبقه بندی خاص یا کوتاه مدت قرار ندهید. برای مثال، نام بلاگ خود را مانند دوست من استفانی (با عرض معذرت از استفانی)، Twenty-Something Travel یا سفر یک دختر بیست و چند ساله نگذارید. زمانی که 30 ساله شوید و بعد از آن، قرار است با نام وبسایتتان چه کنید!؟ در تجارت وبلاگ نویسی سفر، معرفی مناسب خود به دیگران بسیار اهمیت دارد. زمانی که من نام وبلاگم را ExpertVagabond یا متخصص سفر گذاشتم، به بلند مدت فکر می کردم. در آن موقع با سه ماه تجربه سفر، یک متخصص نبودم. اما علاقمند بودم که یک وبلاگ نویس سفر شوم و می دانستم که در نهایت به شرایط ایده آل می رسم. بنابراین نامی انتخاب کردم که باعث شود بیشتر کوشش و پیشرفت کنم و شایستگی آن را کسب نمایم.
برای وبلاگ خود یک میزبان انتخاب کنید
این کلمه، کلمه میزبان به چه معنی است!؟ آنقدر ها هم که به نظر می رسد سخت و گیج نماینده نیست. بیشتر وبسایت ها احتیاج دارند که فضایی خاص در اینترنت اجاره نمایند. فضایی که تمامی اطلاعات وبلاگ نویس سفر، فایل ها و تصاویر در آن ذخیره می شوند تا در سرتاسر دنیا، مردم بتوانند به آسانی با تایپ کردن نام وبلاگ شما به آن دسترسی داشته باشند. سعی کنید سایت میزبانی انتخاب کنید که هزینه زیادی نداشته و کاربرد آن آسان باشد. در نهایت، سال ها بعد، زمانی که هزاران بازدید نماینده در ماه از وبلاگ شما بازدید می نمایند، قادر خواهید بود سایت میزبان خود را تغییر دهید و از سایت میزبان با کیفیت تر و مسلما گران تر استفاده نمایید.
یک تم حرفه ای برای وبلاگ نویسی سفر انتخاب کنید
تم ها و طراحی های مختلفی برای سایت وجود دارند. در ابتدای آغاز برای وبلاگ نویس سفر، بازی کردن با تم ها و طراحی های مختلف و امتحان کردن آنها و تغییر آنها مسئله ای ندارد و گاهی می تواند بسیار جالب باشد؛ اما اگر می خواهید این قضیه را جدی بگیرید و در نهایت از وبلاگ سفر خود عایدی داشته باشید، می بایست یک طراحی ممتاز بخرید. تم های حرفه ای وبلاگ نویس سفر بین 25 تا 80 دلار قیمت دارند و به طرز قابل توجهی، ظاهر و کارکرد سایت شما را افزایش می دهند. من تم های زیادی را در طول سال هایی که وبلاگ نویسی نموده ام به کار برده ام. بعلاوه طراحی آنها را به روش های مختلف تغییر داده ام و کاری نموده ام که همان طور که دلم می خواهد به نظر برسند و کاربرد داشته باشند. شما می توانید از وبسایت هایی مانند ThemeTrust تم مورد نظر خود را بخرید. بسیاری از تم های حرفه ای، یک فوروم حمایت شده فراهم می نمایند که می توانید در آن سوالات خود را در خصوص طراحی تم بپرسید و کسی هست که به شما در به دست آوردن چهره مناسبی که از وبلاگ خود می خواهید یاری می نماید. کار دیگری که باید بکنید این است که یک لوگو جالب و مجذوب کننده برای وبلاگ خود سفارش دهید. من از وبسایتی به نام 99 Designs برای طراحی لوگوی خود استفاده کردم. یک لوگوی حرفه ای باعث می شود سایت و وبلاگ شما از هزاران وبلاگ سفر آنلاین دیگر متمایز شود و بیشتر به چشم بیاید.
قدم های اولی که بسیار مهم هستند
یکی از اولین کار هایی که می بایست وبلاگ نویس سفر انجام دهد این است که یک صفحه about page یا در خصوص این صفحه خلق کند. این صفحه یکی از پربازدید ترین صفحه های هر وبلاگی است؛ زیرا به بازتماشامایندگان می گوید که شما چه کسی هستید، در خصوص پس زمینه فعالیت ها و تجربیات شما به آنها اطلاعات می دهد و توضیح می دهد که چرا باید شما را دنبال نمایند. سعی کنید این صفحه را طوری طراحی کنید که جالب و شخصی باشد. از طریق آن به خوانندگان وبلاگ خود این امکان را بدهید که شما را بشناسند.
رسانه های اجتماعی را در آغوش بگیرید
اگر می خواهید یک وبلاگ نویس سفر باشید، پست کردن مداوم تصویر و مطلب در رسانه های اجتماعی بسیار مهم است. دانستن این که چگونه در شبکه های اجتماعی درست عمل کنید و در استفاده از آنها استاد شوید، یک موضوع بسیار پر اهمیت است که می بایست به طور جداگانه به آن پرداخته شود. برای آغاز، در محبوب ترین شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، گوگل پلاس، یوتیوب و پینترست، یک صفحه باز کنید و اگر امکانش هست، برای همه آنها یک نام کاربری یکسان در نظر بگیرید. زیرا اگر این کار را نکنید، خوانندگان شما گیج و گمراه خواهند شد.
اولین پست خود را بنویسید
اولین وبلاگ سفر شما می تواند در خصوص هر چیزی باشد. برای مثال، می توانید در آن برای خوانندگان خود توضیح دهید که چرا می خواهید نوشتن در خصوص سفر را آغاز کنید و یک وبلاگ ساخته اید. یا می توانید در خصوص این بنویسید که در سفر بعدی خود، چه چیزهایی قرار است با خود ببرید. یا اگر بتازگی از یک تعطیلات جالب برگشته اید، درباره بعضی از برترین خاطرات خود و جالب ترین بخش های آن بنویسید. موضوع نوشتار شما هر چه که باشد، نوشتن این پست به شما یاری می نماید بدانید چطور می بایست مطالب و تصاویر خود را منتشر کنید و چه طراحی خاصی می بایست برای آن در نظر بگیرید.
در یک کلاس وبلاگ نویسی سفر ثبت نام کنید
ثبت نام در این گونه کلاس ها اصلا واجب نیست. اما مانند هر چیز دیگری در زندگی، اگر می خواهید در چیزی مهارت پیدا کنید، هزینه کردن زمان و پول برای آموزش تماشا از طریق حرفه ای ها شگفتی می آفریند. شما احتیاج دارید یاد بگیرید که چگونه بازدید نمایندگان را به نوشته خود جذب کنید. می بایست بدانید چگونه از شبکه های اجتماعی بهره ببرید. باید یاد بگیرید چگونه برای خود و وبلاگ خود بازاریابی کنید و چطور از SEO (بهینه سازی موتور جستجو Search Engine Optimization یا به اختصار سئو، یک روند مناسب است برای بهتر دیده شدن یک وب سایت یا یک صفحه وب در نتایج جستجوی طبیعی یک موتور جستجو) برای پیشرفت وبلاگ خود یاری بگیرید.
از برترین ها یاد بگیرید
شما می توانید همه چیز را خودتان یاد بگیرید. اما بگذارید در خصوص تجربه خودم برایتان بگویم؛ این تجربه کسب کردن و خودآموزی سال های بسیار زیادی طول می کشد. بعلاوه احتیاج به زحمت بسیار زیاد و کوشش های به هدر رفته و تجربیات منفی و شکست های متمادی دارد. اما اگر از وبلاگ نویس های حرفه ای که این راه را پیموده اند و در کار خود پیروز بوده اند، یاد بگیرید چه چیزهایی دقیقا نتیجه می دهند و چه چیزهایی به کار نمی آیند می تواند برای رویه وبلاگ نویسی و پیروزیت کاری شما بسیار مفید باشد. سرمایه گذاری در کلاس های آموزشی حرفه ای باعث می شود پول و زمان زیادی در بلندمدت صرفه جویی کنید.
موضوعاتی که می بایست در خصوصش بنویسید
بعد از اجرای تمامی مراحل قبلی، اکنون نوبت این است که برای وبلاگ سفر خود، محتویاتی تهیه کنید. توصیه می کنم زمانی که در ابتدا آغاز به این کار می کنید، حداقل یک یا دو بار در هفته، مقاله تازه منتشر کنید. اما به یاد داشته باشید کیفیت از کمیت مهم تر است. برای منتشر کردن پست های عالی و مفید که تاثیر گذار هم باشند وقت بگذارید. شما می خواهید مطالبی که می نویسید برای دیگران الهام بخش باشند؛ اما بهتر است گاهی هم مطالبی روی وبلاگ خود پست کنید که در آنها نکات مهم و توصیه های مفید در خصوص سفر کردن وجود دارند. در خصوص بخش های مورد علاقه یا نه چندان مورد علاقه خود در یک کشور خاص بنویسید. درباره کارهای مفرحی که خوانندگان وبلاگ شما می توانند در سفر به یک کشور انجام دهند آنها را هدایت کنید، داستان های عجیب و جالب از سفرهایتان را با آنها در میان بگذارید، تصاویر زیبای خود را روی وبلاگ پست کنید، یک تور ویدیویی کوتاه بسازید یا در خصوص غذاهای کشور های مختلف، توصیه های لازم را لیست نمایید. سعی کنید در خصوص موضوعات مختلف، مطلب بنویسید تا صدای خود را پیدا کنید و متوجه شوید کدام نوع از مطالب بیشتر با خوانندگان ارتباط برقرار نمایند. برای مثال، راهنمای سفر جاده ای یکی از مطالبی است که در وبلاگ من بسیار مفید بوده و باعث جذب بازدید نمایندگان بیشتری شده است؛ اما مدتی طول کشید تا من این موضوع را کشف کنم. شما هم احتیاج به زمان و آزمایش ایده های خود دارید تا نقاط قوت و ضعف مطالب خود را بیاموزید.
زمان هایی که سفر نمی کنیم چه کنیم
آیا هنوز در حال برنامه ریزی برای سفرهای آینده هستید!؟ اگر چنین است، می توانید در خصوص آن بنویسید. راه های مختلف پس انداز کردن به قصد سفر را با خوانندگان خود در میان بگذارید یا برایشان در خصوص لیست فعالیت هایی که می خواهید حتما در زندگی تان انجام دهید و تجربه کنید بنویسید. استراتژی مورد علاقه من این است که در خصوص چیزهایی که می دانم بنویسم. بعنوان مثال، تصور کنید شما در ویرجینیا زندگی می کنید. ممکن است فکر کنید محل زندگی شما، شهر جالبی نیست که بتوانید در خصوصش بنویسید. اما هزاران نفر وجود دارند که می خواهند نکات مهم در خصوص این منطقه و چگونه سفر کردن به آن را بدانند. چیزهایی که می دانید را با آنها سهیم شوید. به این گردشگران یاری کنید که سفری عالی داشته باشند و آنها نیز در پاسخ، به خوانندگان دائمی وبلاگ شما تبدیل خواهند شد.
با وبلاگ نویس های دیگر ارتباط برقرار کنید
حتما وبلاگ های دیگری که به سفر مربوط می شوند بخوانید و از آنها ایده و الهام بگیرید؛ و سعی کنید زیر مطالب آنها کامنت های خوب بگذارید. هر زمان که مناسب دانستید، خوانندگان را به پست های وبلاگ های دیگر مرتبط کنید و سعی کنید یک عضو فعال از جامعه وبلاگ نویسی سفر باشید.
با وبلاگ خود در آمد کسب کنید
در ابتدا، تنها خوانندگان وبلاگ شما، معمولا دوستان و آشنایان هستند؛ اما این نکته خوبی است. همه ما این گونه آغاز می کنیم. برای آغاز کسب عایدی از راه وبلاگ، شما احتیاج دارید که خوانندگان و بازدید نمایندگان بیشتری داشته باشید و دیگر دوستان و آشنایان کافی نیستند. هر چقدر وبلاگ شما پر بازدیدتر باشد، شما در آمد بیشتری خواهید داشت. جذب کردن خواننده بیشتر و پر بازدید شدن وبلاگ، احتیاج به زمان طولانی دارد؛ روی بلافاصله پول در آوردن تمرکز نکنید و سعی کنید تمرکزتان روی جذب مخاطب باشد. اما برای این که زودتر به مرحله کسب عایدی برسید می توانید از برنامه های بازاریابی رابطه مند مانند Amazon.com و Booking.com بهره ببرید. این برنامه ها به شما این امکان را می دهند که لباس، لوازم سفر، لوازم عکاسی، تورها و غیره را در پست های وبلاگ خود تبلیغ کنید. در نتیجه، با هر کلیکی که روی تبلیغ شما می شود و هر نفری که چیزی از این سایت ها خریداری می نماید، یک پورسانت به شما تعلق می گیرد. روش دیگر، تبلیغ وبلاگتان در برنامه هایی مانند Google Adsense است؛ این برنامه به دیگر شرکت ها اجازه می دهد که تبلیغات خود را روی وبلاگ سفر شما قرار دهند و در ازای آن، مبلغی به شما پرداخته می شود. در ابتدا، عایدی زیادی نخواهید داشت. تنها زمانی به عایدی بالا می رسید که تعداد بازتماشامایندگان وبلاگ شما بیشتر شود. بنابراین این می بایست اولویت اول شما برای پیشرفت باشد. برای این کار شاید مجبور باشید یک سال و یا بیشتر صبر کنید. این به معنی وبلاگ نویسی دائم، پرداخت هزینه ها و صرف زمان حداقل ده ساعد در هفته یا بیشتر است. بله، وبلاگ نویسی سفر یک شغل رویایی است؛ اما به کوشش بسیار و کار سخت احتیاج دارد. خلق کردن یک وبلاگ سفر پیروز در چند روز اتفاق نمی افتد. اما هیچ پاداشی بدون کوشش کسب نمی شود. وبلاگ نویسی تان را آغاز کنید و پیروز باشید.
نویسنده: متیو کارستن
منبع: همگردی