راهنمای خرید سمند و مقایسه انواع تیپ های آن

به گزارش گروه سرگرمی، کدام مدل از سمند را بخریم؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع سمند را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپ های مختلف آن چه فرقی با یکدیگر دارند.

راهنمای خرید سمند و مقایسه انواع تیپ های آن

سمند نقش مهمی در تاریخ خودروسازی ایران دارد. در دوران پس از جنگ و رکود صنایع مختلف، به خصوص خودروسازی، بسیاری از گروه های سیاسی و نهادهای مردمی اعتقاد داشتند که این صنعت یک صنعت مرده است و باید تعطیل گردد.

در آن موقع، ایران خودرو پس وقفه ای 10 ساله، مجدداً خط فراوری پیکان را به راه انداخته بود. پژو 405 هم به طور کاملاً مونتاژ شده به کشور وارد می شد. از طرفی هم، فراوریات مختلف و متنوع کره ای به بازار داخل راه پیدا نموده بودند. با توجه به اینکه قدمت این صنعت در کره و ایران یکسان بود، مقایسه بین این دو کشور و عدم پیشرفت صنعت خودروسازی در ایران بیش از پیش هجمه ها را به سمت خودروسازان روانه می کرد.

این موضوع باعث شد تا طرح فراوری ملی که ایدهٔ آن مدت ها قبل مطرح شده بود، دوباره در دستور کار قرار بگیرد. این طرح از شروع راه طراحی تا رسیدن به مرحلهٔ فراوری، فراز و نشیب های بسیاری را پشت سرگذاشت.

در ابتدا خودروسازان ایرانی تصمیم گرفتند تا تمامی مراحل طراحی را از ابتدا شروع نمایند و به پیش بروند. اما کوشش برای رسیدن به طراحی یک پلتفرم تازه کار راحتی نبود و این پروژه ناتمام ماند. از آنجا که شرکت ایران خودرو پلتفرم 405 را خریداری نموده بود، قرار بر این شد که طراحی بر پایه این پلتفرم صورت بگیرد.

از سویی دیگر، شرکت فرست اتومیتو انگلستان، با در نظر گرفتن مشخصات فنی و بر روی پلتفرم 405، برای یک شرکت تایوانی خودرویی طراحی نموده بود که با ورشکست شدن این شرکت، این طرح معلق مانده بود. در شرایط پیش آمده، کمپانی انگلیسی درصدد فروش طرح خود به یک شرکت خودروسازی بود و ایران خودرو در کوشش برای طراحی اولین خودروی ملی.

بنابراین، این طرح خریداری شد و با یاری نخبگان دانشگاهی با اعمال اصلاحات لازم با توجه به احتیاج جامعه و مردم ایران، سمند به عنوان نخستین خودروی ملی در سال 80 به دنیا آمد. گرچه اهداف اولیه فراوری این خودرو هیچگاه تحقق پیدا نکرد و این خودرو جایگزین پیکان نشد، اما از همان ابتدای فراوری تا به امروز سمنپ توانسته فروش پیروزی داشته باشد و مشتریان متعصبی برای خود دست و پا کند.

معرفی انواع مدل های سمند

در طی این سال ها، از زمان فراوری سمند تا به امروز، این خودرو دستخوش تغییرات زیاده شده و مدل ها و تیپ های مختلفی از آن روانه بازار کشور شده است که بعضی از آن ها همچنان در خط فراوری قرار دارند.

همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد در زمان خرید این خودرو، دچار شک و تردید شوند و این سوال برایشان پیش بیاید که کدام مدل سمند را باید بخرند؟ یا کدام یک از انواع تیپ های سمند برایشان مناسب تر است و خرید بهتری محسوب می گردد؟

به همین خاطر، در این مطلب راهنمای خرید سمند کوشش نموده ایم که به معرفی انواع مدل های سمند بپردازیم و تیپ های مختلف آن را با یکدیگر مقایسه کنیم.

1 - سمند X7 (سمند معمولی)

X7 مدل پایه در میان انواع سمند محسوب می گردد. در این خودرو از موتور XU7 یا همان موتور آشنای پژو 405 استفاده شده است. این موتور 1.8 لیتری و 8 سیلندر، توان فراوری 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور را دارد.

از نظر امکانات، سمند X7 در حد همان خودروی پایه است. در این خودرو تنها شیشه بالابرهای جلو برقی و بالابر شیشه های عقب، تنظیم جایگاه ها و آینه های جانبی به صورت دستی است.

با اینکه ایمنی خودروهای داخلی در هیچ آزمون رسمی مورد آنالیز قرار نگرفته یا حداقل نتایج آن در مرجع رسمی ثبت نشده است، خانوادهٔ سمند طی سال ها و تجربه تصادف های مختلف نشان داده است که بدنهٔ قرص و محکمی دارد.

از ایرادات سمند در سالهای ابتداییِ فراوری، مشکلاتی مربوط به سیستم ترمز و سروصدای بدنه این خودرو بود. دلیل صدای بدنه، مهار نکردن قاب در ستون های جانبی عنوان شده بود که شرکت بیان کرد در مدلهای 83 به بعد این دو مشکل به طور کامل رفع شده است. سمند X7 که طی سالهای 81 تا 88 روی خط فراوری قرار داشت و در بازار خودروهای کارنموده قابل خریداری است.

2- سمند EL

دومین مورد از انواع سمند در این راهنمای خرید، سمند EL است. سمند EL هم همان طراحی ظاهری و مشخصات فنی سمند معمولی (X7) را دارد.

تیپ EL سمند، در اصل با هدف استفاده در ناوگان حمل و نقل فراوری شد و از سال 84 به صورت تاکسی روانه خیابان ها و جاده های کشور شد. تنها در بین سال های 1388 تا 1391 تعداد محدودی از این تیپ برای استفاده شخصی نیز، فراوری و روانه بازار شد.

3 - سمند LX؛ محبوب ترین در بین انواع سمند

LX، اولین فیس لیفت سمند است که طراحی آن در اواخر سال 1381 شروع شد و در سال 1383 به مرحله فراوری رسید و به بازار عرضه شد. LX پرطرفدارترین و پرفروش ترین تیپ در خانواده سمند است.

تفاوت مدل های سمند با یکدیگر در ظاهر، در نمای عقب آن ها به سادگی قابل تشخیص است. در طراحی LX هم تغییر عمدهٔ ظاهری در سایز چراغ های عقب و گرافیک آن ها قابل مشاهده است. چراغ ها باریک تر شده و شکل زیباتری نسبت به چراغ های بزرگ سمند معمولی دارند. در سایر ویژگی های ظاهری تفاوت چندانی در این مدل وجود ندارد.

در حال حاضر، سمند LX در سه مدل EF7، EF7 دوگانه سوز و معمولی فراوری می گردد. در مدل معمولی مشخصات فنی مشابه با سمند X7 و در آن، از پیشرانه XU7 استفاده شده است. بعد از طراحی و رونمایی از موتور EF7 یا همان موتور ملی، سمند LX هم به این موتور مجهز شد.

موتور EF7 بر پایه گازسوز طراحی شده، اما هم به صورت بنزین سوز و هم دوگانه سوز در بعضی از فراوریات ایران خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.

گیربکس به کار رفته در این خودرو، مانند تمامی انواع سمند، از نوع 5 سرعته دستی است. شتاب صفر تا صد سمند LX معمولی 13 ثانیه، حدبیشتر سرعت آن 185 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود 8.5 لیتر است.

در LX با موتور EF7 در حالت قدرت موتور به 115 اسب بخار افزایش یافته است. شتاب صفر تا صد این موتور 14.5 ثانیه، حدبیشتر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن 7.5 لیتر عنوان شده است.

در مدل دوگانه سوز، در صورت استفاده از سوخت گاز طبیعی، شاهد افت قدرتی محسوس در موتور هستیم که بیشتر مالکان به دلیل مالی بودن سوخت گاز، از این موضوع چشم پوشی می نمایند.

مدل LX نسبت سمند معمولی هم آپشن های بیشتری دارد و هم طبق ادعای شرکت، از نظر هندلینگ و فرمان پذیری بهبود یافته است. ایربگ های سرنشینان جلو، رینگ های آلومینیومی، تنظیم برقی جایگاه راننده، بالابر برقی شیشه های عقب، تنظیم برقی آینه های جانبی، بازشو برقی درب صندوق عقب، سنسور عقب و فرمان تلسکوپی از جمله امکانات این خودرو است.

سمند LX از سال 1383 روی خط فراوری واقع شده است و از سال 1387 با موتور EF7 بنزینی و از سال 1388 تا 1399 در هر سه مدل فراوری می گردد.

قبلی 1 از 2 بعدی

4 - سمند SE

SE مدل مالی در بین انواع سمند است. فراوری این مدل در سال 1389 شروع و در سال 1397 از سبد فراوری محصولات ایران خودرو حذف و خط فراوری آن متوقف شد.

سمند SE یک مدل میانه است که از نظر قیمت، مشخصات فنی و امکانات بین مدل سمند معمولی و LX قرار می گیرد. از نظر مشخصات فنی این خودرو همان سمند معمولی است. در ظاهر هم تفاوت های اندکی وجود دارد که تغییر در جلو پنجره و فرم چراغ های عقب از جمله آن هاست.

با این حال، تفاوت سمند SE با سمند LX تنها در زمینهٔ موتور نیست. تعدادی از آپشن های سمند LX مثل امکان تنظیم برقی شیشه های عقب و آینه های جانبی و فرمان تلسکوپی، از روی آن حذف شده است.

علاوه بر این موارد، این خودرو وزن کمتری هم نسبت به سمند LX دارد و به همین جهت، با توجه به وزن کمتر، استهلاک کمتری هم از آن انتظار می رود.

5 - سمند سورن

سورن متفاوت ترین فیس لیفت سمند است که فراوری و عرضهٔ آن از سال 1386 شروع شده است. برخلاف فیس لیفت های قبل، سورن در نمای روبرو هم تفاوت های محسوسی با مدل های قبلی دارد.

تمامی اجزای تشکیل دهندهٔ چهرهٔ خودرو تغییر نموده اند. سپر جلو و اجزای آن، جلوپنجره و فرم و گرافیک چراغ ها دستخوش تغییر شده اند. چراغ های عقب هم شکل متفاوتی دارند که البته این تفاوت با کمترین خلاقیت همراه است. در بعضی مدل های فراوری شده از سمند سورن تغییراتی در کابین هم اعمال شده است.

در حال حاضر، سمند سورن با سه پیشرانه مختلف در بازار معاملات حاضر است. اولین نسخه، سورن معمولی است که همان موتور XU7 را دارد و از سال 1390، فراوری نسخه ELX سورن که در آن از موتور EF7 استفاده شده است نیز به خط فراوری ایران خودرو اضافه شد.

موتور ملی که به دلیل تعدد استفاده از آن در فراوریات مختلف مشخصات آشنایی دارد، میتواند 115 اسب بخار قدرت فراوری و 159 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. با توجه به بازده این موتور و جثه سنگین سمند سورن، نمی توان شتاب و چالاکی بالایی را از این خودرو انتظار داشت.

موتور بعدی که در سمند سورن ELX مورد استفاده قرار گرفته است، موتور EF7 توربو شارژ است. این موتور 1.7 لیتری توان فراوری 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور را دارد. این افزایش قدرت چشمگیر، سورن ELX توربو شارژ را یک سر و گردن بالاتر از سایر اعضای این خانواده قرار داده است. مدل توربوشارژ در دو کلاس 1 و 2 در مدل های 1395، 1396و 1397 فراوری شده و در بازار خودروهای کارنموده قابل خریداری است.

یکی از مهم ترین شاخصه های سورن در مقایسه انواع سمند، طراحی کابین تازه با تریم مشکی رنگ است که تفاوت دلچسب و جذابیت خاصی به آن بخشیده است. مدل توربوشارژ به واسطهٔ موتور پرتوان و در کنار زیباتر شدن کابین، توجه مخاطبان جوان بازار خودرو را هم به خود جلب نموده است.

سمند سورن ELX TC برترین مدل از بین انواع سمند است. در مقایسه سمند سورن با سمند LX باید گفت که از نظر امکانات، سورن در سطح سمند LX واقع شده است و پیشرفت چندانی در این زمینه نداشته است.

نمای داخلی سمند سریر

6 - سمند سریر

سمند سریر را شاید بتوان یکی از خاص ترین خودروهای فراوری شده در ایران دانست. سریر اولین لیموزین صنعت خودروسازی ایران است که در زمان حضورش نتوانست چندان پیروز باشد. سمند سریر رکورددار کوتاه ترین عمر فراوری در بین انواع سمند نیز هست.

البته باید گفت که سمند سریر به عنوان یک خودروی تشریفاتی فراوری و روانه بازار شد. در این خودرو فاصله محوری حدود 30 سانتی متر افزایش داشت تا فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار بگیرد.

سمند سریر آپشن ها و امکانات زیادی داشت که بسیاری از آن ها همچنان بر روی خودروهای داخلی مشاهده نمی گردد، با این حال بازار ایران واکنش خوبی به این خودرو نشان نداشت و سمند سریر نتوانست به اهدافی که برایش تعریف شده بود برسد.

در سمند سریر آپشن هایی مانند سیستم صوتی و تصویری به همراه DVD پلیر، 2 نمایشگر پشت جایگاه، یخچال و جایگاه های چرم قرار داده شده بود. پس از آن که این خودرو نتوانست پیروز باشد، سمند سریر به خودروهای مراسم عروسی در کشور تبدیل شد.

از لحاظ فنی، سمند سریر تفاوتی با سایر سمندها نداشت و به همین خاطر علی رغم تشریفاتی بودنش، کیفیت سواری پایینی در اختیار سرنشینان قرار می داد.

به دلیل آنکه سمند سریر در نسخه های محدودی فراوری شده بود، مدل های دست دوم آن در بازار به راحتی پیدا نمی گردد.

جمع بندی؛ برترین مدل سمند کدام است؟

در سرانجام باید گفت که خانواده سمند معایبی دارد که در تمامی مدل های آن ثابت است. از جمله دید محدود راننده به واسطه نوع قرارگیری و ابعاد ستون کناری، دید عقب محدود، استهلاک و مصرف سوخت بالا و …، اما با وجود تمام نقاط ضعف و مشکلاتی که سمند طی سال های فراوری با آن روبرو بوده، این خودرو یک خودروی جادار خانوادگی است که به خوبی جوابگوی احتیاجهای خانواده های ایرانی خواهد بود.

سمند در رده خودروهای میان قیمت و میانه واقع شده است و در مقایسه با هم رده های چینی، به دلیل سهولت تامین قطعات یدکی و دسترسی به تعمیرکاران مسلط به خودرو، انتخاب منطقی تر و بی حاشیه تری به نظر می رسد. در حال حاضر، شاید بتوان گفت که برترین مدل از سمند برای خرید، مدل LX و سورن هستند که همچنان در حال فراوری هستند و امکانات و توانایی بیشتری نسبت به سایر مدل ها دارند.

امیدواریم که این مطلب راهنمای خرید سمند برایتان مفید بوده و اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار داده است. نظر شما درباره انواع سمند چیست؟ به نظر شما کدام یک از این مدل ها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2076

به "راهنمای خرید سمند و مقایسه انواع تیپ های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید سمند و مقایسه انواع تیپ های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید