خودکشی کروناویروس با یک جهش نو؟!

به گزارش گروه سرگرمی، در ماه اکتبر تعداد موارد تایید شده کووید-19 ژاپن به طور غیرمنتظره ای کاهش یافت و اکنون دانشمندان ژاپنی ادعا می نمایند که این ویروس جهشی مفید داشته که به نوعی خودکشی آن را رقم می زند.

خودکشی کروناویروس با یک جهش نو؟!

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، اقدامات پیشگیرانه ژاپن شدیدتر از پیش نشده است بنابراین به نظر می رسد پدیده کاهش موارد ابتلا ناشی از بروز نوعی جهش در ویروس باشد.

محققان ژاپنی می گویند که این جهش تازه در کروناویروس ممکن است آن را وادار به خودکشی کند.

به نقل از خبرگزاری کیودو نیوز، محققان موسسه ملی ژنتیک ژاپن و دانشگاه نیگاتا به تازگی آخرین تحقیقات خود را منتشر نموده اند. مطالعات نشان داده که در ژنوم سویه جهش یافته دلتا، آنزیمی به نام nsp 14 جهش پیدا نموده است و این جهش باعث عدم بازسازی کامل ویروس و مرگ آن می گردد.

در فرآیند تکثیر و انتشار سریع ویروس، ژنوم گاهی دچار جهش اشتباه می گردد این موضوع یکی از دلایل اصلی بیماری نیز هست.

در این مورد، آنزیم nsp 14 مسئول بازسازی ویروس است. اگر این فرآیند به موقع انجام نگردد، جهش های زیادی روی هم انباشته می گردد و ویروس قادر به تکثیر نخواهد بود.

محققان دریافتند که ویروس هایی که جهشی در آنزیم nsp 14 دارند، 10 تا 20 برابر بیشتر از ویروس های معمول جهش می نمایند؛ بنابراین زمانی که موارد ابتلا در ماه اوت در ژاپن به اوج خود رسید این جهش در nsp 14 اتفاق افتاده بود.

در موج پنجم با افزایش توسعه بیماری اندازه ویروس هایی که nsp 14 آن ها جهش پیدا نموده بود افزایش یافت.

این نوع از ویروس در بسیاری از مبتلایان موج پنجم وجود داشت این موضوع از نظریه ای مبنی بر ضعیف شدن ویروس سارس-کوو-2 به دلیل تغییرات در آران ای RNA پشتیبانی می نماید.

تعداد مبتلایان ژاپن در روز شنبه به 229 نفر رسید که کمتر از یک درصد 25 هزار و 900 مبتلا در بیستم ماه اوت است.

ایزورو اینوئه (Izuro Inoue)، پروفسور موسسه ملی ژنتیک ژاپن باور دارد که دلیل کاهش تعداد مبتلایان بروز جهش در nsp 14 باشد که باعث بروز جهش های غلط و در نهایت نابودی ویروس می گردد.

علاوه بر آن محققان تصور می نمایند که آنزیمی به نام APOBEC باعث تغییر nsp 14 شده باشد. گفته می گردد این آنزیم در شرق آسیا و اقیانوسیه در بسیاری از افراد فعال است.

با این حال پیش از آن که جشن گرفتن را شروع کنیم باید در نظر داشته باشیم که تنها گونه هایی از ویروس که دارای آنزیم nsp 14 هستند ممکن است در حال ضعیف شدن باشند این بدان معناست که احتمال بروز جهش های واگیردارتر و خطرناک تر در سایر گونه های ویروس وجود دارد.

این تحقیقات ژاپنی نباید منجر به حدس های اشتباه مبنی بر مرگ کروناویروس تازه گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1892

به "خودکشی کروناویروس با یک جهش نو؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودکشی کروناویروس با یک جهش نو؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید