خواص ماش ، حتما بخوانید

به گزارش گروه سرگرمی، خواص ماش بسیار متنوع است. ماش که از خانواده حبوبات است عمدتاً در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی کشت می گردد، با این حال ماش در سراسر دنیا مورد علاقه مردم است. مانند سایر حبوبات، ماش منبع غنی پروتئین گیاهی، کربوهیدرات های پیچیده، فیبر و سایر مواد مغذی است. اگر چه ماش طعم ملایمی دارد، اما امکانی عالی برای انواع دستور العمل های خوش طعم از جمله سوپ، خورشت، سالاد و کاری را فراهم می نماید. بعضی از افراد وگان حتی از ماش برای تهیه اسکرامبل و املت بدون تخم مرغ استفاده می نمایند. در این مقاله از بلاگ خبرنگاران با فواید ماش آشنا می شویم.

خواص ماش ، حتما بخوانید

در ادامه ابتدا به فواید ماش، خصوصاً در حوزه تغذیه، می پردازیم و سپس خواص ماش را به طور عام آنالیز خواهیم کرد.

فواید تغذیه ای ماش

یک فنجان (202 گرم) ماش آب پز و آبکش شده 212 کالری، 0.8 گرم چربی، 38.8 گرم کربوهیدرات و 14.2 گرم پروتئین دارد. ماش منبع عالی فیبر، پتاسیم، مس و ویتامین های گروه B است.

  • کالری: 212
  • چربی: 0.8 گرم
  • سدیم: 4.04 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 38.8 گرم
  • فیبر: 15.4 گرم
  • قندها: 4.04 گرم
  • پروتئین: 14.2 گرم
  • پتاسیم: 537 میلی گرم
  • مس: 0.32 میلی گرم
  • تیامین (B1): 0.33 میلی گرم
  • اسید پانتوتنیک (B5): 0.83 میلی گرم
حتما بخوانید: خواص اویشن

کربوهیدرات ها

یکی از خواص ماش انرژی بخش بودن آن است. یک پیمانه ماش که بدون نمک جوشانده شده، بیشتر انرژی خود را از کربوهیدرات ها تأمین می نماید. کربوهیدرات های موجود در ماش عمدتاً کربوهیدرات های پیچیده هستند که انرژی پایدار بدن را تأمین می نمایند.

فیبر و نشاسته دو نوع کربوهیدرات پیچیده هستند که هر دو در ماش یافت می شوند. یک فنجان ماش پخته شده 15.4 گرم فیبر دارد که به حرکت آسان غذا در دستگاه گوارش یاری می نماید و فواید سلامتی بسیاری دارد. مانند سایر حبوبات، ماش نیز حاوی نشاسته است که در صورت مصرف انرژی بیشتری به بدن می بخشد. علاوه بر فیبر و نشاسته، ماش حاوی 4.04 گرم قند در هر فنجان است.

چربی ها

ماش تقریباً یک غذای بدون چربی است. یک فنجان ماش 0.8 گرم چربی دارد. این نوع از حبوبات منبع قابل توجهی از چربی های سالم نیست، اگر چه می توان آن ها را پخته یا همراه با سایر منابع غذایی چرب مانند روغن، آجیل و دانه ها سرو کرد.

ویتامین ها و مواد معدنی

ماش سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. اگر یک فنجان ماش پخته شده مصرف کنید، تقریباً 80 درصد از مصرف روزانه توصیه شده فولات خود را دریافت خواهید کرد.

یکی دیگر از خواص ماش این است که سرشار از پتاسیم، مس، تیامین (ویتامین B1)، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، منیزیم، فسفر، روی، آهن و منگنز است. ماش مقادیر کمتری سلنیوم، کلسیم، کولین و ویتامین K را فراهم می آورد.

حتما بخوانید: چه موادی ویتامین دی دارند؟

خواص ماش برای سلامتی

ماش به علت داشتن فواید بالقوه ای مانند موارد زیر برای سلامتی شناخته شده است.

اثرات آنتی اکسیدانی

محققان چندین آنتی اکسیدان از جمله اسید لینولئیک، اسید پالمیتیک و اسید اولئیک را در ماش پیدا نموده اند. این آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن فعالیت رادیکال های آزاد یاری می نمایند و به این ترتیب می تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. آسیب رادیکال های آزاد با بیماری قلبی، سرطان، التهاب مزمن و سایر بیماری ها مرتبط است.

یاری به کاهش سطح گلوکز خون

قند خون بالا یکی از ویژگی های اصلی دیابت است و با سایر بیماری های مزمن مرتبط است. مصرف کربوهیدرات های فیبر بالا می تواند به ثابت نگه داشتن سطح قند خون یاری کند. بعضی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که عصاره ماش می تواند فعالیت های ضد دیابتی از خود نشان دهد.

خواص ضد سرطانی

یکی از مهم ترین خواص جوانه ماش، خاصیت ضد سرطانی آن است. در بعضی تحقیقات نشان داده شده است که عصاره به دست آمده از جوانه ماش دارای خواص ضد سرطانی قوی بر سلول های آزمایشگاهی است. در یک مطالعه در سال 2012 که در BMC Complementary and Alternative Medicine منتشر شد، محققان دریافتند که عصاره جوانه ماش به عنوان یک عامل ضد سرطان برای سلول های انسانی در آزمایشگاه عمل می نماید.

کاهش دهنده فشار خون

فشار خون بالا مسئله ای جدی است زیرا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. بسیاری از بزرگسالان ایرانی فشار خون بالا دارند، اما از هر 4 نفر فقط 1 نفر به آن واقف است و شرایط خود را تحت کنترل دارد.

بعضی از تغییرات سبک زندگی از جمله اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل، می تواند به کاهش فشار خون یاری کند. بعضی از مواد مغذی موجود در ماش، از جمله پتاسیم، منیزیم و فیبر با کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا مرتبط هستند.

یاری به سلامت دستگاه گوارش

انواع مواد مغذی موجود در ماش از جمله فیبر برای سلامت روده مفید هستند. 15.4 گرم فیبر در یک فنجان ماش پخته شده و به اندازه توصیه شده، روزانه 28 تا 34 گرم فیبر به مردان و 22 تا 28 گرم به زنان می رساند. هضم سالم پروتئین ماش نسبت به پروتئین موجود در سایر حبوبات نیز آسان تر است.

کلام آخر

چنان که خواندید خواص ماش بسیار متنوع هستند و حتی تحقیقات بسیاری درباره خواص ماش برای بدنسازی اجرا شده است. ماش منبع عالی پروتئین و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. تحقیقات بعلاوه نشان می دهند که ماش می تواند طیف وسیعی از مزایای بالقوه را برای سلامتی فراهم کند. خوردن حبوبات بیشتر می تواند بخشی از یک الگوی غذایی سالم و راهی مؤثر برای گنجاندن بیشتر غذاهای گیاهی در رژیم غذایی افراد باشد. ماش به راحتی تهیه می گردد و افراد می توانند آن را به غذاهای مختلف اضافه نمایند.

حتما بخوانید: برترین مواد غذایی برای عضله سازی چیست؟
منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2026

به "خواص ماش ، حتما بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص ماش ، حتما بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید