خاصیت های حیرت انگیز دانه چیا

به گزارش گروه سرگرمی، حتما شما هم نام دانه چیا را زیاد شنیده اید و میخواهید بدانید که دانه چیا چیست. دانه چیا یا چیاسید دانه ای شبیه کنجد اما سیاه رنگ است و از تیره نعناعیان به شمار می آید. این دانه خوراکی خواص حیرت آوری برای سلامتی بدن دارد. اگر دوست دارید بدانید که خواص دانه چیا چیست پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

خاصیت های حیرت انگیز دانه چیا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایران کوک ،حتما شما هم نام دانه چیا را زیاد شنیده اید و میخواهید بدانید که دانه چیا چیست. دانه چیا یا چیاسید دانه ای شبیه کنجد اما سیاه رنگ است و از تیره نعناعیان به شمار می آید. این دانه خوراکی خواص حیرت آوری برای سلامتی بدن دارد. اگر دوست دارید بدانید که خواص دانه چیا چیست پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. پس از آشنایی با خواص این دانه های کوچک حتما به دنبال روش هایی خواهید بود تا آنها را وارد برنامه غذایی خود کنید. جای نگرانی نیست چون میتوان با آنها دسر، کیک و نوشیدنی های هیجان انگیزی درست کرد. روش های مصرف دانه چیا را میتوانید در یکی دیگر از مطالب منتشرشده مطالعه کنید.

خواص دانه چیا

1.استخوان های سالم با دانه چیا

برای حفظ سلامت استخوان ها و از همه مهم تر دندان هایتان حتما احتیاج نیست که از انواع لبنیات بهره ببرید. دانه چیا خاصیت اعجاب انگیزی در حفظ سلامت استخوان ها دارد.

دانه چیا با دارا بودن کلسیم، منگنز، پروتئین، فسفر و منیزیم شما را از پوکی استخوان و رفتن به دندان پزشکی دور می نماید. روی و ویتامین A موجود در دانه چیا باکتری های دهان و دندان و به طبع آن بوی بد دهان را کاهش داده و خطر پوسیدگی دندان را از بین می برد.

هر وقت که از خوردن لبنیات خسته شدید با خیال راحت دانه چیا مصرف کنید. دانه های چیا سرشار از مواد مغذی هستند.

2.خواص دانه چیا برای لاغری

حتما شما هم شنیده اید که دانه چیا برای لاغری بسیار موثر و عالی عمل می نماید. اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟

مقدار بسیار بالای مواد مغذی در دانه چیا یاری می نماید که شما ویتامین ها و مواد ضروری بدن را با مصرف همین دانه چیا به دست آورید و دیگر به خوردن انواع غذاها برای جذب آن ها احتیاجی نداشته باشید. اما ماجرا فقط به همین مساله ختم نمی گردد.

دانه های چیا به خاطر تیامین، ویتامین B و نیاسین مواد غذایی بدن شما را به انرژی تبدیل می نمایند و در نتیجه سطح انرژی بدن شما بالا رفته و میل و احتیاج شما به خوردن غذا و تنقلات در ساعات مختلف روز کاهش می یابد.

علاوه بر این مقادیر بالای پروتئین و فیبر در دانه چیا به شما احساس سیری می دهد تا کمتر به تنقلات مضر چرب و شور روی بیاورید. البته مصرف دانه چیا تنها در کنار یک رژیم لاغری مناسب به کاهش وزن شما یاری خواهد نمود و آثار محسوسی خواهد داشت.

3.دستگاه گوارش با یاری دانه چیا بهتر عمل می نماید.

دانه چیا به داشتن مقادیر بالای فیبر مشهور است. در هر 28 گرم دانه چیا 11 گرم فیبر وجود دارد. فیبر بالای موجود در چیاسید یاری می نماید که غذاها بهتر هضم شوند و سلامت معده و حرکت منظم روده های شما تضمین شوند. هم چنین افرادی که به یبوست دچار هستند، میتوانند با مصرف این دانه بی نظیر، یبوست خود را درمان نمایند.

4.خواص دانه چیا در بارداری

مقادیر بالای آهن، کلسیم، اسید های چرب امگا، پروتئین و … در دانه چیا میتواند برای خانم های باردار و سلامت جنین مناسب باشد و به بهبود رشد جنین و سلامتی مادر یاری کند. کلسیم موجود در دانه چیا به رشد استخوان کودک و اسید های چرب امگا 3 در بهبود رشد مغز موثر خواهد بود.

اما بهتر است قبل از استفاده از دانه چیا در دوره بارداری با پزشک مشورت گردد تا از هر گونه احتمال حساسیت یا ناسازگاری آن با بدن فرد اطمینان حاصل گردد.

5.آنالیز خواص درمانی دانه چیا در بیماری ها

اگر دچار فشار خون بالا هستید، مصرف روزانه دانه های چیا میتواند برای شما مفید باشد. دانه های چیا با کاهش فشار خون و بهبود عملکرد شریان ها میتواند فشار خون شما را پایین نگه دارد. بنابراین در زمان هایی که فشار خون پایینی دارید بهتر است از مصرف دانه چیا صرف نظر کنید.

هم چنین خواص دارویی دانه چیا میتواند با بهبود متابولیسم بدن در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی کاربرد داشته باشد. آنتی اکسیدان های موجود در چیاسید از بدن در مقابل سرطان، رادیکاه های آزاد و پیری محافظت می نماید و میزان تری گلیسیرید و کلسترول خون را کاهش میدهد.

6.آیا خواص دانه چیا برای پوست هم مفید است؟

دانه چیا برای پوست به روش های مختلفی مصرف می گردد. علاوه بر میل کردن چیاسید، میتوان از آن انواع ماسک های مغذی برای پوست را تهیه کرد.

اما به طور کلی دانه چیا موجب می گردد که پوست درخشان تر و نرم تر گردد. سطح هورمون های شما تثبیت شده و از التهاب ها جلوگیری می نماید. خاصیت دانه چیا در تامین پروتئین، به احتیاج پوست برای ساخت کلاژن پاسخ می دهد. به همین علت است که از شل شدگی و افتادگی پوست جلوگیری به عمل می آید و نشانه های پیری و چروک شدن پوست شما کاهش می یابد.

خواص چیاسید در کاهش التهاب؛ منجر به درمان جوش های صورت شده و قرمزی پوست و آکنه های آن را درمان می نماید. ماسک دانه چیا آبرسانی طبیعی و موثر برای مرطوب نمودن و شادابی پوست های خشک است و زخم های ناشی از آکنه را ترمیم می نماید.

7.دانه چیا برای موها چه فوایدی دارد؟

خواص دانه چیاسید برای افزایش رشد مو و درمان ریزش مو میتواند موثر باشد. استفاده موضعی از ماسک دانه چیا با دارا بودن آنتی اکسیدان های قوی رشد مو را افزایش داده و با سطح بالای آهن، روی، مس و پروتئین از ریزش مو جلوگیری می نماید.

هم چنین اگر پوست خشکی دارید، ماسک دانه های چیا میتواند رطوبت موها و پوست سر شما را افزایش دهد و به درخشندگی موهای شما یاری کند.

نکات مهم:

- همان طور که گفتیم خواص دانه چیا در طب سنتی بسیار فوق العاده است. اما هر ماده غذایی اگر بیش از حد مصرف گردد میتواند خطر آفرین باشد. بهتر است آغاز مصرف دانه چیا با مقدار اندک بوده و پس از مصرف دانه چیا هر گونه تغییر جدی در حالتان را به پزشک گزارش کنید.

- عوارض دانه چیا ممکن است به صورت تهوع، کهیر، اسهال، نفخ، یبوست، جوش و افتا فشار خون ظاهر گردد.

- مصرف روزانه دانه چیا برای بزرگسالان حداقل 15 و حداکثر 20 گرم مجاز است.

- استفاده از خواص دانه چیا برای بچه ها هم توصیه شده، اما اگر کودکتان در بلع این دانه راحت نیست، او را مجبور نکنید.

- در خرید دانه چیا حتما دقت کنید که دانه های ارگانیک چیا را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1359

به "خاصیت های حیرت انگیز دانه چیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاصیت های حیرت انگیز دانه چیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید