جدال در اوج آسمان، بوئینگ 8-747 آی بهتر است یا ایرباس A-380؟

به گزارش گروه سرگرمی، در سال های اخیر، شرکت ایرباس با فراوری و معرفی بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا یعنی آ-380 نام خود را به عنوان بزرگترین فراوریکننده هواپیما در دنیا بر سر زبان ها انداخته است.از سوی دیگر سال گذشته شرکت بوئینگ، هواپیمای 8-747 خود را که نسخه بهینه شده بوئینگ 747 است به ناوگان هوایی دنیا عرضه کرد.

جدال در اوج آسمان، بوئینگ 8-747 آی بهتر است یا ایرباس A-380؟

سوال ما این است که از این دو هواپیما کدام یک بهتر است؟

ما برای یافتن پاسخی درخور، این دو هواپیمای غول پیکر را از یازده منظر مختلف از قبیل اندازه، قدرت موتور، ظرفیت و... مورد مقایسه قرار داده ایم و در خصوص هر یک، برنده را تعیین نموده ایم.اکنون مسابقه را آغاز می کنیم:

ظرفیت:

حداکثر ظرفیت بوئینگ 8-747 آی، 467 مسافر است.

ایرباس آ-380 نیز اگر چه معمولاً 500 مسافر جابجا می نماید ولی ظرفیت آن 853 جایگاه است.

پس برنده، ایرباس است.

بوئینگ: 0

ایرباس: 1

طول بال:

طول بال بوئینگ 224.6 فوت است و این رقم برای ایرباس بیش از 261.7 فوت می باشد.

ایرباس دوباره برنده می گردد.

بوئینگ: 0

ایرباس: 2

طول هواپیما:

بوئینگ 8-747 آی 250 فوت درازا دارد و ایرباس 238 فوت.

در واقع این مدل بوئینگ، درازترین هواپیمای مسافربری در جهان محسوب می گردد.

برنده، بوئینگ است.

بوئینگ: 1

ایرباس: 2

وزن و قدرت:

بوئینگ می تواند با وزنی معادل 987 هزار پوند از باند پرواز کند و 66 هزار و 500 پوندتراست (pounds of thrust) فراوری نماید.

حداکثر وزنی که ایرباس می تواند با آن پرواز خود را آغاز کند، یک میلیون و 235 هزار پوند است. پوندتراست (pounds of thrust) فراوریی آن نیز 70 هزار می باشد.

پس بوئینگ به ازای پوند، قدرت بیشتری دارد.

بوئینگ: 2

ایرباس: 2

برد هواپیما:

هواپیمای مسافربری بوئینگ می تواند 11 هزار و 443 مایل در هوا پرواز کند. این رقم برای هواپیمای ایرباس، فقط 9 هزار و 756 مایل است.

این تفاوت را می توان جور دیگری نیز به تصویر کشید: بوئینگ 8-747 آی می تواند از نیویورک تا سیدنی بی وقفه پرواز کند ولی چنین کاری از ایرباس آ-380 بر نمی آید.

بوئینگ: 3

ایرباس: 2

در دسترس بودن:

تا کنون شرکت هواپیمایی لوفتهانزا (Lufthansa)، Cathay Pacific، کوریا ایر (Korea Air) و چند شرکت محدود دیگر، سفارش ساخت 8-747 آی را به شرکت بوئینگ ارائه نموده اند.

این در حالی است که ایرباس آ-380 عمر طولانی تری دارد و توسط شرکت هایی همچون Air France، Emirates، کانتاس (Qantas)، لوفتهانزا، بریتیش ایرویز (British Airways)، کوریا ایر (Korea Air)، ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) و غیره به کار گرفته شده است.در واقع از آنجا که این مدل ایرباس عمر درازتری دارد، در خطوط هوایی بیشتری مشغول به سرویس دهی است.

بوئینگ: 3

ایرباس: 3

لقب:

به بوئینگ 747 لقب ملکه آسمان ها داده اند و ایرباس آ-380 به صورت غیررسمی به سوپر جامبو شهرت یافته است.

ملکه آسمان ها اسم رویایی و بامسمایی است ولی سوپر جامبو، نه.

بوئینگ: 4

ایرباس: 3

سوانح:

سازمان ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا (National Transportation Safety Board) به تازگی و به دنبال بروز یک رشته ناکامی ها، بازبینی و آنالیز موتورهای جنرال الکتریک به کار رفته در بوئینگ 8-747 آی را توصیه نموده است.در تابستان سال جاری، چندین ترک در بال چند هواپیمای ایرباس آ-380 کشف شد. این نقص فنی اگر چه خطرناک به شمار نمی رفت ولی تعمیر آن چند هفته ای زمان برد.

در نوامبر سال 2010، یک موتور هواپیمای ایرباس آ-380 از حرکت بازماند و یک بال آن نیز آسیب دید.

این هواپیما به سلامت به زمین نشست و کسی در آن صدمه ای ندید ولی در این رقابتی که ما به راه انداخته ایم، یک امتیاز به بوئینگ تعلق می گیرد.

بوئینگ: 5

ایرباس: 3

کلاس:

به هر مسافر بوئینگ 8-747 آی فرست کلاس در شرکت هواپیمایی لوفتهانزا، یک قفسه شخصی و یک جایگاه پهن ویژه اختصاص داده می گردد. مسافر می تواند این جایگاه را به راحتی به صورت یک تخت کامل درآورد و بر روی آن بخوابد.مسافر ایرباس آ-380 فرست کلاس در شرکت هواپیمایی Emirates نیز از دو کاناپه، سوئیت اختصاصی و یک دوش آبگرم برخوردار می گردد.

برنده تعیین است:

بوئینگ: 5

ایرباس: 4

قیمت:

بوئینگ ملکه آسمان ها را به قیمت 351 میلیون و 400 هزار دلار می فروشد.

قیمت ایرباس جدید بسیار گرانتر است: 389 میلیون و 900 هزار دلار.

با این حال اگر قیمت هر هواپیما را بر تعداد مسافری که جابجا می نماید تقسیم نماییم، متوجه می شویم که ایرباس مقرون به صرفه تر است.

بوئینگ: 5

ایرباس: 5

آخرین راند مسابقه:

بوئینگ 747 نسل جدیدی از هواپیماهای این شرکت است و تازه پا به عرصه وجود گذاشته ولی ایرباس آ-380 علاوه بر این که سردمدار طرح جدیدی برای هواپیماهای مسافربری در جهان به شمار می رود، از پیشینیه قوی تر و طولانی تری برخوردار است.

بوئینگ: 5

ایرباس: 6

و اما برنده نهایی...

هواپیمای مسافربری بوئینگ، عضو جدید ناوگان هوایی جهان است و تا کامل شدن راه درازی در پیش دارد. ولی آنچه که امروزه مردم و مسافران می گویند این است که: ایرباس آ-380 بزرگتر و لوکس تر است و در بسیاری از شرکت های هواپیمایی نیز می توان از آن سراغ گرفت.جایزه این مسابقه به ایرباس تقدیم می گردد!

منبع : Business Insider

منبع: لست سکند
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 555

به "جدال در اوج آسمان، بوئینگ 8-747 آی بهتر است یا ایرباس A-380؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال در اوج آسمان، بوئینگ 8-747 آی بهتر است یا ایرباس A-380؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید