ثبت ملی 37 اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی استان سمنان

به گزارش گروه سرگرمی، مصطفی یغمائیان به مناسبت قرار داشتن در آستانه هفته میراث فرهنگی و در گفت وگویی افزود: 11 اثر غیرمنقول تاریخی فرهنگی، 6 اثر منقول تاریخی فرهنگی، هشت اثر طبیعی، 10 اثر معنوی (ناملموس) و 2 حریم تاریخی استان در سال گذشته در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

ثبت ملی 37 اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی استان سمنان

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان یکی از اقدامات شاخص این معاونت را بازسازی و سامان دهی آثار تاریخ مطرح نمود و گفت: بیش از 70 اثر تاریخی در سال گذشته و در سراسر استان بازسازی و سامان دهی شد.

او اضافه کرد: حفاظت، آماده سازی و بازسازی پایگاه مجموعه تاریخی بسطام و خرقان با انجام بازسازی آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی شامل محوطه سازی، جداره سازی تپه کولی خرقان، تقویت دیوارهای غربی آرامگاه و منار سلجوقی بسطام، تهیه طرح مطالعاتی و تقویت بستر منار سلجوقی با صرف 9 میلیارد ریال انجام شد.

یغمائیان با اشاره به سامان دهی و بازسازی محوطه تپه حصار دامغان نیز بیان نمود: بازسازی بدنه ها و بسترهای تاریخی، اجرای راستا (چوبی)، اجرای کاه گل حفاظتی، اجرا نشانه های بتنی عرصه و حریم با صرف 20 میلیارد ریال اعتبار انجام شد.

او به بازسازی و احیای کاروانسراهای استان سمنان اشاره کرد و گفت: بر این اساس، بازسازی و احیای کاروانسراهای آهوان، بدشت، لاسجرد، قصر بهرام، عباس آباد و محمدآباد پل ابریشم انجام شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، بازسازی حمام چهارسوق شاهرود را از جمله اقدامات اجرا شده توسط معاونت میراث فرهنگی استان سمنان اعلام نمود و اضافه کرد: بازسازی بام، بندکشی دیوارها، پی بندی، کاه گل و سیم گل دیوارهای این بنای تاریخی با صرف 400 میلیون ریال اعتبار انجام شد.

یغمائیان گفت: بازسازی و سامان دهی مجموعه تاریخی چشمه علی دامغان نیز با انجام محوطه سازی و اجرای سنگفرش، نورپردازی و اجرای قسمتی از مبلمان، تخریب و برچیدن الحاقات، اجرای کاه گل و سیم گل دیوارها با صرف 10 میلیارد ریال اعتبار انجام شد.

او به انعقاد قرارداد تهیه ضوابط اختصاصی بافت های تاریخی مهدی شهر، شهمیرزاد و روستا بیابانک اشاره کرد و اضافه کرد: مطالعات مستندنگاری کاروانسراهای تاریخی استان با صرف اعتباری بالغ بر 6 میلیارد ریال انجام شد.

یغمائیان اضافه کرد: بازسازی، سامان دهی و ترمیم موضعی بافت های تاریخی مجن، سمنان و روستای فرومد با اعتباری بیش از 6 میلیارد و 500 میلیون ریال انجام شد.

او از حفاظت و بازسازی 130 شی ء تاریخی و 13 عدد نسخه خطی در استان و در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: موزه یخچال قاطول در روستای قاطول گرمسار در سال گذشته راه اندازی شد و در همان سال تعداد 550 نفر بازدیدکننده داخلی داشته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: در سال گذشته بیش از 9 هزار نفر بازدیدکننده داخلی و بیش از 5 هزار نفر گردشگر خارجی از موزه های استان بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده است و تا به امروز بیش از 800 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1623

به "ثبت ملی 37 اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی 37 اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید