تکنولوژی های خودرو ها که رانندگان ایرانی از آن ها محروم اند
به گزارش گروه سرگرمی، روزنامه هفت صبح: بازار خودروهای وارداتی ایران به واسطه عدم اتصال اقتصاد کشور با اقتصاد جهانی برای بسباری از مشتریان رهاوردی جز قیمت گران، خدمات پس از فروش اندک و ناکافی و نیز فقدان پاسخگویی مناسب از سوی شرکت های تولیدنماینده نداشته است. اخیرا این مورد وارد فاز تازه ای شده و بسیاری از خودروهای مدرن و آپشنال به علت نبود زیرساخت ارتباطی یا فنی لازم، تجهیزات ایمنی و ارتباطی مدرن خود را روی محصولات وارداتی شان به ایران نصب نمی نمایند. اینجا به هشت مورد از این تکنولوژی هایی می پردازیم که از همه مهم ترند.
موتور تمام الکتریکی
نمی توان منکر رنجی شد که از ناحیه نبود زیرساخت های شارژ خودروی الکتریکی عاید خریداران ایرانی می گردد. در دنیایی که در یک بازه زمانی پنج ساله تعداد خودروهای تولیدشده برقی به یکباره پنج برابر شده نبود آنها در ایران یک ضعف اساسی است مخصوصا با وجود این مقدار از آلایندگی در شهرهای بزرگ کشور. رنو زوئی و فلوئنس دو نمونه از محصولات برقی هستند که در سرتاسر اروپا به فروش می روند اما خب در ایران فعلا جای ندارند.
رنو فلوئنس الکتریکی
سیستم رهیاب دنیایفوربز به عنوان یک مجله معتبر و پیشرو در حوزه اقتصاد و صنعت و مالی عنوان نموده یکی از 10 تکنولوژی مهم دنیا که در صنعت خودرو به کار رفته همین سیستم رهیاب دنیای است که دست کل خریداران ایرانی خودروهای خارجی از آن دور مانده است.
سیستم دید در شب
همین حالا اگر بروید و با پرداخت 355 میلیون تومان مالک یک عدد کراس اوور دی اس 7 کراس بک در تریم اوپرا شوید نمی توانید از دوربین دید در شب و سامانه حرکت در شب این خودرو بهره ببرید چرا که فقدان هماهنگی علائم رانندگی داخلی و عدم اتصال به سامانه رهیاب دنیای باعث می گردد تا نتوانید چیزی را در شب تشخیص دهید یا مسیر خود را در دل شب بیایید.
سامانه پیشگیری از تصادف
این یکی خیلی مهم است و می تواند جان مسافران و راننده را از خطر حتمی نجات دهد چرا که با درک دقیق از شی ای که در مقابل خودرو واقع شده است سریعا روی ترمز تمرکز نموده و ضمن کنترل خودرو سعی دارد به پیشگیری از برخورد اتومبیل ها بپردازد. چند واردنماینده بزرگ خودرو به کشور اما محصولات شان را بدون این آپشن یا با خارج از دسترس کردن آن به مشتریان تحویل می دهند. در جواب سوالات خریداران هم این گونه پاسخ می دهند:
چون در بعضی خیابان ها و جاده های ایران، در چاه های آب و بعضی موانع جاده ای مثل دست اندازها به صورت استاندارد نبوده و بارها شاهد بودیم که خودروهای ژاپنی، کره ای و آلمانی این اشکالات ساختاری را به عنوان مانع تلقی نموده اند و باعث ترمز ناگهانی خودرو شده اند. بعلاوه با توجه به سبک رانندگی ایرانی ها مثل تغییر مسیر ناگهانی خودروهای مقابل، سبقت یکباره خودروی مجاور، بدون رعایت فاصله ایمنی و یا انحراف موتور سیکلت به مسیر جلوی خودرو، وقتی خودرو ترمز اضطراری را فعال نموده است، به علت عدم رعایت فاصله طولی، تصادف شدیدی از عقب رخ داده و عملا مسائل بیشتری را ایجاد خواهدکرد!!
سیستم رانندگی نیمه اتوماتیک
حتی نیسان ایکس تریل هم به عنوان یک خودروی مالی از این ویژگی تازه سود می برد و از سال 2016 آن را در مجموعه ادوات اضافی اش با نام سمی اتوپایلوت (Semi autopailot) ارائه می نماید که در مجموع به وسیله شش رادار، دو دوربین جلو و عقب، و حسگرهای ویژه به راننده یاری می نماید تا مسیرهای بلند و یک طرفه کنترل خودرو را به راحتی در اختیار بگیرد.
هشدار خروج از خط
فایده این سیستم آن است که به محض خواب آلودگی راننده و حرکت مواج اتومبیل در بین خطوط، صندلی راننده آغاز به لرزیدن می نماید اما چون در ایران اتوبان ها، معابر و جاده ها به شکل استاندارد خط کشی نمی شوند، سیستم مذکور اغلب دچار خطا شده و عملکردی آزاردهنده به بار می آورد. ب.ام.و سری 5 با وجود استفاده از دوربین ویژن که یاری می نماید راننده در مسیر به تصحیح مداوم شیوه رانندگی بپردازد، در ایران بدون این آپشن عرضه می گردد.
حسگر بیومتریک
این یکی ربط چندانی به زیرساخت های جاده ای ندارد و عدم پیوست ایران به پروتکل های دنیای حوزه نت سبب شده تا مالکان ایرانی خودروهای لوکس نتوانند از ویژگی های مهم و مفید این آپشن مثل ردیابی مستمر سلامتی راننده به وسیله شرکت یا ورود به خودرو به وسیله لمس و عنبیه استفاده نمایند.
دوربین هوشمند
رنو تالیسمان همین حالا با این مشکل رو به رو است و خریدارانش را در ایران از یک آپشن مهم محروم نموده است. همین الان سیستم ویژن به علت عدم تجهیز جاده های ایران به ویژگی های مناسب و لازم، روی رنو تالیسمان و رنو کولئوس نصب نمی گردد. دوربین پشت آینه خودروهایش قابلیت این را دارند تا تابلوهای موجود در خیابان را بخوانند و به راننده اعلام نمایند. ولی عدم نصب تابلو در محدوده استاندارد در جاده های ایران، باعث شده تا این سیستم نتواند فعالیت دقیقی داشته باشد. بعلاوه این دوربین خط های روی جاده را اسکن می نماید و رادار خطی خودرو را فعال خواهدکرد.
پ
منبع: برترین ها