بی مهری مسئولان در حق هنرمندان

به گزارش گروه سرگرمی، خدیجه ستارزاده- البرز - خبرنگار: هانیه کریمی بانوی هنرمند البرزی که از 13 سالگی کار هنری را از نمایش های مدرسه ای آغاز کرده و در 17 سالگی اولین اجرای خود را به عنوان گزارشگر در تلویزیون داشته، اکنون به عنوان یک بازیگر و کارگردان در تلویزیون و سینما فعالیت دارد.

بی مهری مسئولان در حق هنرمندان

وی در زمینه بازیگری، نمایشنامه خوانی، تئاتر صحنه ای و فیلم فعالیت دارد و علاوه بر آن در مدارس به عنوان مربی پرورشی با کشف استعداد دانش آموزان و همچنین آموزش و تست بازیگری و شرکت آنها در جشنواره های دانش آموزی قدم های خوبی در زمینه هنر استانی برداشته است. به عقیده این هنرمند جوان، تئاتر کرج رو به قهقرا می رود. تغییرات مدیریتی و حمایت نکردن از هنرمندان لطمه بزرگی به بدنه هنر استان زده و موجب مهاجرت جوانان هنرمند به پایتخت شده است. گفت وگوی خبرنگاران با این بانوی هنرمند را می خوانید.

  • از چگونگی ورود و اطلاع از علاقه خود در زمینه هنر بگوید.

از کودکی به بازیگری علاقه و در این زمینه استعداد داشتم و در جمع های خانوادگی با تئاتر عروسکی و نمایش مهمان ها را سرگرم می کردم. از 13 سالگی در جشنواره های دانش آموزی شرکت و با تست بازیگری کارم را از تئاتر و نمایش عروسکی شروع کردم. با ورود به مدرسه از کارهای فرهنگی و هنری و به دوش دریافت این نوع مسئولیت استقبال و برای اولین بار رادیو دانش آموزی را در مدرسه راه اندازی کردم و از سوی آموزش و پرورش تقدیر شدم. در 17 سالگی به طور حرفه ای وارد کار تصویر شدم و اولین کارم به عنوان مجری برنامه معارف شبکه 3 بود. در مجموع کارهای ابتدایی من مجریگری و گزارشگری بود.

  • از نقش و حمایت خانواده بگویید. با کار شما کنار درس مخالفتی نداشتند؟

به دلیل انتخابم شرایطم طوری بود که گاهی باید سفر می رفتم، اما خانواده ام همیشه با تشویق و حمایت در هر زمینه ای اشتیاق مرا بیشتر می کردند و در واقع باعث پیشرفتم می شدند.

  • از کارهای هنری و موفقیت های خود برایمان بگویید.

پس از مجریگری برنامه معارف به عنوان بازیگر دوربین مخفی برنامه زندگی جاریست از شبکه یک صدا و سیما، بازی در سریال جزیره ایکس به کارگردانی جواد مزدآبادی، بازی در تله فیلم روزی مثل هیچ روز از مزدآبادی و بازی در تئاتر خیابانی سفر به زمان به کارگردانی خودم که همسرم نویسنده آن بود از کارهای هنری ام است. در تئاتر خیابانی سفر به زمان جایزه برگزیده اول بازیگری زن را گرفتم.

در سال 88 یک نمایش خیابانی را برای جشنواره شمس العماره که در کاخ گلستان اجرا شد کارگردانی کردم. در این کار که اثر امیر نمیر بود، جایزه ویژه بازیگری اول زن را گرفتم. جایزه بهترین نگاه ویژه به حمایت از کالای ایرانی را در طراحی پوستر و بروشور دریافت کردم. نمایش آقا لیلا برای جشنواره استانی البرز در سال 96 که جایزه دوم بازیگری زن و دوم کارگردانی و دوم نویسندگی و همچنین اول موسیقی را دریافت کرد از دیگر کارهای من است که این کار به عنوان کار دوم برگزیده استان البرز انتخاب و به جشنواره فجر معرفی شد. در اسفند 97 نیز در جشنواره البرزبانو که جشنواره فیلم کوتاه و موبایلی در مورد زن های نمونه و کارآفرین استان بود که باید از آنها فیلم می ساختیم، بین 88 اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره جایزه اول در بخش حنابانو را گرفتم.

  • اکنون کاری در دست دارید؟

مشغول ساختن یک فیلم مستند در مورد ناباروری، هزینه های سنگین و اتفاقات عجیبی که برای خانواده های ناباروران می افتد هستم. در این فیلم به فشارها و تنش هایی که از جانب خانواده ها و اجتماع به این افراد وارد می شود، پرداخته می شود.

  • این مستند را برای تلویزیون می سازید؟

خیر. برای یک گروه محقق که با جمع آوری 130 زن نابارور از کشورهای مختلف دنیا تحقیق و با طب سنتی برای درمان آن اقدام می کنند، این فیلم را می سازم.

  • حمایت و نقش نهادهای متولی در حوزه هنر چگونه است؟

با ادارات و نهادها ارتباط خوبی دارم، اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که خانه من و هر هنرمندی است توجه و حمایت لازم از هنرمندان را ندارد.

  • وضعیت کار شما در البرز چطور است؟

سال های گذشته شرایط خوب بود، سال 86 تا 89 پرکارترین سال های کاری من بود، اما اکنون هنر و به ویژه تئاتر به قهقرا و نابودی می رود. فضا برای هنر استان تنگ شده است و حمایت های لازم انجام نمی شود. در یک سال و نیم گذشته هیچ نوع حمایت و توجهی به اهالی هنر نمی شود. بی مهری مدیریت هنر در البرز باعث شده بسیاری از هنرمندان کرجی به تهران کوچ کنند.

  • دلیل این افت و ضعف را در چه می بینید؟

بومی نبودن مدیریت آسیب بزرگی به بدنه هنر استان زده و باعث شده است هنرمندان نامدار البرز به تهران مهاجرت کنند.

  • صحبت پایانی؟

هنرمندان با عشق و علاقه کار می کنند. من خودم با وجود تاهل و داشتن فرزند برای سرپا و زنده نگه داشتن هنر خود تلاش می کنم و آرزو دارم اتفاقی بیفتد تا هنر شهرم احیا شود. امیدوارم افرادی که دلسوز هنر هستند و دغدغه هنرمندان را دارند بر صندلی مسئولیت بنشینند و هنر رو به زوال استان را زنده کنند.

  • فعالیت های هنرمند البرزی

هانیه کریمی بانوی هنرمند البرزی: به عنوان معاون پرورشی در مدارس و در زمینه نمایش خلاق تدریس می کنم. حدود 11 سال است به عنوان مربی برای جشنواره های مختلف در زمینه نمایشنامه خوانی، تئاتر صحنه ای و فیلم در مدارس فعالیت دارم. در گذشته حتی در فیلم کوتاه هم از دانش آموزان استان هیچ رتبه و مقامی نداشتیم، اما دانش آموزانم سال گذشته 2 رتبه کشوری برای فیلم کوتاه جشنواره نوجوان سالم کسب کردند.

امسال هم در جشنواره نوجوان سالم به مرحله کشوری رسیدند. در جشنواره پرسش مهر ریاست جمهوری و همچنین در نمایشنامه خوانی در استان رتبه اول را کسب کردند و برای ورود به مرحله کشوری معرفی شدند. کلاس آموزش بازیگری هم دارم و در مدارس ورک شاپ فیلم سازی و بازیگری برگزار می کنم تا دانش آموزانی که علاقه مند به بازیگری هستند اما توان مالی برای ورود به این کار را ندارند شناسایی و جهت زندگی شان تغییر کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 184

به "بی مهری مسئولان در حق هنرمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی مهری مسئولان در حق هنرمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید