این خوراکی های خطرناک را نخورید

به گزارش گروه سرگرمی، برخی غذاها به شدت به سوخت وساز بدن شما آسیب می زند. قبلا تصور می شد که چاق یا لاغر شدن با قوانین ترمودینامیک تنها در کنترل خودتان است. (مقداری که کالری دریافت می کنید همان مقدار می سوزانید) به نظر می رسد تحقیقات اخیر نظریه دیگری دارند؛ همه کالری ها به شکل مساوی خلق نمی نمایند.

این خوراکی های خطرناک را نخورید

همان صدکالری که شما در خوردن حریصانه نوشابه دریافت می کنید داخل بدن تان بسیار متفاوت از صدکالری است که از کلم بروکلی دریافت می کنید. شش غذا وجود دارد که بیشتر از کالری شان بار برای اضافه شدن وزن شما دارند.

نوشابه

یکی از دلایل اصلی که نوشابه را در این فهرست قرار داده به خاطر این است با فروکتوز بسیار زیاد شهد ذرت شیرین شده است. در بسیاری از غذاهای آماده و نوشیدنی ها این فروکتوز وجود دارد و به همان اندازهی که این چیزها مقرون به صرفه هستند به همان اندازه هم آسیب زننده اند. این بحث مطرح است که فرکتوز مورد استفاده در میزان مشابه مثل سایر قندها اثرات مخرب زیادی بر متابولیسم دارد. مطالعه ای که در مجله تغذیه آمریکا منتشر شده است، شرحات بیشتری درباره ارتباط بین فروکتوز و چاقی منتشر نموده است.

فروکتوز ممکن است به خاطر تاثیرات منفی روی سوخت وساز بدن به چاقی منجر گردد. در واقع مصرف زیاد فروکتوز می تواند منجر به سندروم متابولیک گردد که اساسا یکی از فاکتورهای خطرناک برای دیابت، امراض قلبی و سکته است. علاوه بر این نوشیدن یک لیوان نوشابه می تواند مستقیما به متابولیسم شما صدمه بزند.

کلزا روغن نباتی

اگرچه قبلا این روغن ها به عنوان غذاهای سالم تبلیغ می شدند، اما روغن کلزا در واقع کاملا برعکس این موضوع است. زیرا این روغن ها منبع اصلی اسیدهای چرب امگا 6 هستند که می تواند باعث کند شدن سوخت وساز گردد. به موجب آن رژیم آمریکایی توازنی میان اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 ایجاد کرد و همین موضوع سبب پر شدن بازارها از روغن های گیاهی و چربی های هیدروژنه که منبع زیاد امگا 6 هستند شد، در حالی که استفاده از آن با چاقی ارتباط دارد.

آنالیز ای که در یک مجله پزشکی منتشر شده شرح داده است: مصرف اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 با افزایش وزن هم در حیوانات و هم انسان ها ارتباط دارد، در حالی که کاهش مصرف اسیدچرب امگا 3 خطر افزایش وزن را کاهش می دهد.

این آنالیز بعلاوه شرح می دهد که اسیدهای چرب امگا 6 مقاومت به انسولین(جایی که بدن کربوهیدرات بسیار زیاد ما را تبدیل به چربی می نماید) و لپتین (لپتین هورمونی است که به ما می گوید چه زمان سیر هستیم، اگر مقاومت کند ما هرگز حس سیری نمی کنیم) را افرایش می دهد. امگا 6 را در رژیم تان، با عوض کردن روغن نباتی با روغن زیتون محدود کنید.

نان سفید

نان سفید و دیگر کربوهیدرات های ساده به راحتی به وسیله بدن شکسته می شوند؛ چرا که آن ها فیبر هستند(که به آهستگی هضم می شوند) و کم کم و به راحتی در طی زمان حذف می شوند. بدن کالری های اضافی را نمی سوزاند تا این غذاهای ساده هضم را بشکند، عملیات سوخت وساز بدن تان را در درجه پایین تری نگه دارید. غذاهایی که فیبر زیاد دارند مانند تمام نان های گندم متابولیسم بدن تان را زیاد می نماید به گونه ای که کار بیشتر برای کوشش و شکستن فیبرهای غیر قابل هضم ضروری است.

کره گیاهی

خوشـبختانه اغلب منابع چربی های اشباع نشده در بازار موجود نیستند، اما آن ها همچنان می توانند در یک قالب کره و غذاهای پخته شده پیدا شوند. چربی های اشباع نشده در کره می تواند باعث ویرانی سوخت وساز شما گردد؛ زیرا آن ها می توانند باعث مقاومت به انسولین گردد(زمانی که بدن نمی تواند از انسولین به صورت موثر استفاده کند). انسولین هورمونی است که در سوخت وساز چربی و کربوهیدرات استفاده می گردد و مقاومت به انسولین باعث کندی سوخت وساز و اضافه شدن وزن به خصوص در دور شکم می گردد به همین علت بدن ما راحت تر چربی را ذخیره می نماید.

گوشت گاو پرورشی

گوشت پرورشی گاو می تواند به متابولسیم ما صدمه بزند. گوشت گاو پرورشی از گاوهایی که در مزرعه چرا می نمایند آنتی بیوتیک بیشتری دارند. سال ها از تاثیرات مضری که آنتی بیوتک ها روی سلامت ما دارند ناآگاه بودیم. مطالعه ای که در مجله بهداشت عمومی منتشر شده در خصوص آسیب های آنتی بیوتیک ها بر باکتری های خوب روده مصرف نمایندگان شرح داده است و متذکر شده که آنتی بیوتیک ها هم در تغییر باکتری های خوب روده ارتباط دارد و هم با افزایش وزن رابطه دارد. به طور ساده، مصرف آنتی بیوتیک از گوشت می تواند باعث افزایش وزن ما گردد. توصیه ما این است که تا جایی که می توانید از گوشت هایی که در مزارع تغذیه شده اند بهره ببرید.

میوه های غیرارگانیک

میوه های ارگانیک به دلایل زیادی گران تر هستند. مطالعه ای که در مجله پزشکی سم شناسی منتشر شده نشان می دهد که سم ناشی از آفت کش ها در میوه ها و سبزیجات در واقع باعث تغیرات متابولسیم می شوند. طبق آزمایشات انجام شده روی موش ها این موضوع باعث افزایش وزن در آن ها شده است.

به این معنا موش هایی که میوه و سبزیجات سالم خورده اند در مقایسه با گروهی که میوه و سبزی ارگانیک خورده اند افزایش وزن داشته اند. این مقاله خاطر نشان نموده که تغیرات متابولیک در موش مستقیما از آفت کش ها می آید. سعی کنید از میوه های ارگانیک بهره ببرید و اگر از میوه هایی که در معرض آفت کش ها هستند استفاده می کنید خیلی خوب آن ها را بشویید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2244

به "این خوراکی های خطرناک را نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خوراکی های خطرناک را نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید