امین فقیری توصیفی نویسی که دغدغه سینما دارد

به گزارش گروه سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، همایون امامی ظهر پنجشنبه در آیین نکوداشت امین فقیری، نویسنده شیرازی که در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار گردید، گفت: از برکت چنین فیلمی صاحب دوستانی از جمله خاندان سراسر فرهنگی فقیری شدم.

امین فقیری توصیفی نویسی که دغدغه سینما دارد

این مستندساز و پژوهشگر و مدرس فیلمسازی در ادامه مطرح کرد: وقتی به سابقه ادبیات داستانی نگاه می کنیم آن را محصول دوران نوزایی می بینیم که از دوره مشروطه پدید می آید.

وی اضافه نمود: جمال زاده، صادق چوب و ابراهیم گلستان را این دوره داریم که یک تقابل دو رویکردی دارند؛ توصیفی نویسی در آثار محمود دولت آبادی در برابر تصویری نویسی که در کارهای احمد محمود می بینیم در شعرهای احمد شاملو هم دیده می گردد.

نویسنده کتاب مستند مردم نگارانه با بیان اینکه امین فقیری توصیفی نویس است نه توصیفی نویسی که در کنار دولت آبادی قرار گیرد، گفت: او دغدغه سینما دارد؛ نگاه سینمایی در یک متن توصیفی در آثار فقیری به خوبی دیده می گردد.

وی با بیان اینکه سنت تصویری نویسی در کارها احمد محمود راه را به سینمایی نویسی می برد، اضافه نمود: این موضوع در کارهای فقیری به شکل دیگری نشان داده می گردد؛ ما در این زمینه گرایش آشکار و گرایش پنهان داریم که گرایش پنهان در آثار فقیری آشکار می گردد. وجه گرایش پنهان و نگاه توصیفی در متن داستان های فقیری دیده می گردد.

امامی یادآور شد: تعلیق در کارهای فقیری از سینما الهام گرفته می گردد و گرایش بی شک به تعلیق و روایت موازی در رمان های وی قابل لمس است.

این درحالیست که به باور کارگردان مستند پرتره امین فقیری به روایت دهکده پرملال، مونتاژ موازی در آثار فقیری نمود می یابد.

به گزارش خبرنگاران، در این مراسم که با اجرای سیروس رومی، نویسنده، شاعر و روزنامه نگار شیرازی همراه بود امین فقیری داستان کوتاهی در باره این نکوداشت اعلام کرد و پس از اینکه از وی تجلیل انجام گرفت، فیلم یادشده به نمایش گذاشته شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 37

به "امین فقیری توصیفی نویسی که دغدغه سینما دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امین فقیری توصیفی نویسی که دغدغه سینما دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید