اظهارات متناقض درباره جمجمه کشف شده در تهران

به گزارش گروه سرگرمی، باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی استان تهران می گوید، جمجمه کشف شده در مکان اصلیِ کشف دفن شده، اما باستان شناس پژوهشکده باستان شناسی معتقد است، قطعاتِ جمجمه مکشوفه و دیگر عناصر آن، در پژوهشکده باستان شناسی است.

اظهارات متناقض درباره جمجمه کشف شده در تهران

به گزارش خبرنگاران، حدود 10 روز پیش به دنبال انجام فعالیت های عمرانی شرکت آب وفاضلاب در خیابان صفی علیشاه تهران، قطعاتی از یک جمجمه و چند تکه سفال به دست آمد؛ اثری که باستان شناسان میراث تهران معتقد بودند احتمالا متعلق به عصر آهن 1 یا 2 است.

این در حالی است که پژوهشکده باستان شناسی قدمت آن را بسیار کمتر از آن چه باستان شناسان میراث تهران احتمال می دادند تخمین می زند.

سیامک سرلک، کارشناس باستان شناس پژوهشکده باستان شناسی در این زمینه به خبرنگاران می گوید: هیچ شواهد و مدارک علمی مبنی بر تعلق قطعات جمجمه کشف شده در محدوده خیابان ظهیرالاسلام تهران به عصر آهن نداریم. قطعات خردشده جمجمه به دست آمده و تعدادی قطعات سفال در کنار این اثر تاریخی، همگی مربوط به دوره اسلامی هستند.

این باستان شناس با اشاره به بازدید خود و یکی از باستان شناسان پژوهشکده باستان شناسی از محل کشف جمجمه، می افزاید: هیچ مدرک علمی که ثابت کند بقایای این جمجمه خرد شده و قطعات سفال متعلق به عصر آهن 1 یا 2 است، وجود ندارد. همه آثار موجود که به دنبال فعالیت دستگاه های شهرداری قدری آسیب دیده و خرد شده اند، متعلق به دوره اسلامی و حتی دوره قاجار هستند، نه عصر آهن.

او تأکید می نماید: با این وجود هیچ چیز از اصل قضیه کم نمی گردد. در این منطقه آثار تاریخی و فرهنگی متعلق به دوره قاجار وجود دارد و در حال حاضر هر چیزی که از این منطقه کشف شده، در پژوهشکده باستان شناسی نگه داری می گردد.

وی بیان می نماید: زمانی که شرایط را در زمان بازدید از منطقه دیدیم که قطعات پراکنده جمجمه را در گونی ریخته بودند. ترجیح دادیم این مدارک با توجه به این که متعلق به بافت تاریخی تهران هستند، در پژوهشکده باستان شناسی نگهداری شوند؛ در حال حاضر نیز فرشید مصدقی، باستان شناس پژوهشکده، در حال اجرا کارهای اداری است تا پس از تامین اعتبار، کاوش در این منطقه شروع گردد.

این باستان شناس در ادامه به مصوبات قانونی برنامه چهارم و پنجم توسعه اشاره می نماید که بر اساس آن اعتبار این نوع پروژه های نجات بخشی که نتیجه یک سری کارهای عمرانی است باید توسط شرکت آب و فاضلاب یا دستگاه مربوطه تامین گردد و ادامه می دهد: از سوی دیگر باید پروژه های عمرانی در مرحله امکان سنجی و پس از انجام مطالعات میراث فرهنگی شروع شوند.

سرلک می گوید: کشف این جمجمه در دل بافت تاریخی تهران اتفاق افتاده است. چیزی که برای ما کاملا قابل پیش بینی بود. درست مانند تجربه ای که در میدان مولوی داشتیم. هرچند توقف کار قدری با تأخیر صورت گرفت، اما در حال حاضر هیچ گونه عملیات عمرانی در این منطقه انجام نمی گردد تا با تأمین اعتبار باستان شناسان بتوانند منطقه را آنالیز نمایند.

قطعات جمجمه در محل کشف، خاک شدند

به گزارش خبرنگاران، این در حالی است که مرتضی ادیب زاده، باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی استان تهران که نخست قطعات جمجمه به دست آمده را آنالیز و اعلام نموده بود که محتمل است این جمجمه متعلق به عصر آهن 1 یا 2 یعنی 3هزار سال قبل باشد، درباره مکان کنونی جمجمه حرف دیگری می زند.

او به خبرنگار خبرنگاران می گوید: در حال حاضر جمجمه به همراه همه قطعات خرد شده آن در محل کشف قرار گرفته و روی آن را با خاک نرم پوشانده ایم. چون معتقدیم این جمجمه اگر همانجا بماند، سالم تر است تا اینکه بیرون بیاید. البته منطقه با حضور و نظارت یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حفاظت می گردد.

وی تاکید می نماید: تا زمان انتها کاوش ها و تهیه مکانی مناسب برای نگهداری، جمجمه خارج از مکان کشف باشد چون آزمایشگاه آماده برای آنالیز و مطالعه این اثر نداریم، آن را در خاک گذاشتیم و با خاک نرم پوشاندیم، چون احتمال آسیب دیدن جمجمه وجود داشت.

ادیب زاده ادامه می دهد: قطعات خرد شده جمجمه و دیگر آثار به دست آمده را در مکان خود ثابت کردیم تا پس از انجام مطالعه و کاوش و در صورت به دست آمدن آثار بیشتر، آن را به صورت یک تدفین یکپارچه از محل خارج کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 782

به "اظهارات متناقض درباره جمجمه کشف شده در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات متناقض درباره جمجمه کشف شده در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید