5پروژه ملی احیای باغ ها در کشور کدامند

به گزارش گروه سرگرمی، معاونت علمی و فناوری کوشش می نماید فراوری نهال کشت بافت را گسترش دهد تا با این کار، مقاومت و کیفیت محصولات افزایش یابد.

5پروژه ملی احیای باغ ها در کشور کدامند

جهت دریافت خدمات طراحی و ساخت ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طبق آمار ارائه شده توسط معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی سالانه حدود 50 میلیون اصله انواع نهال مثمر در کشور مصرف می گردد که از این تعداد، حدود 4 میلیون اصله نهال با استفاده از تکنیک کشت بافت فراوری می شوند.

همین آمارها نیز گواهی می دهند که بخش عمده ای از باغات کشور از لحاظ آرایش احداث، نوع ارقام باغی و مدیریت باغ بـه صورت کاملا سنتی و غیر علمی کشت می شوند. اما ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کوشش می نماید تا با یاری روش کشت بافتی، فراوری نهال و احیای باغات کشور را بهینه سازی کند.

به همین دلیل نیز 5 پروژه ملی طراحی نموده است که در ادامه این گزارش، با این طرح ها آشنا می شویم.

1.فراوری نهال میوه های دانه دار

فراوری نهال میوه های دانه دار مانند سیب، گلابی و به یکی از برنامه های ستاد برای فراوری نهال کشت بافتی و احیای باغات در کشور است. بر اساس برنامه ریزی 4 ساله ستاد و با یاری شرکت های دانش بنیان قرار است 3 پروژه با ارزش افزوده 28 میلیون دلاری در کشور اجرایی گردد. اجرای کامل این برنامه در زمان مقرر منجر به اشتغالزایی برای 70 نفر خواهد شد.

2.فراوری نهال میوه های هسته دار

از دیگر برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراوری نهال میوه های هسته داری چون آلبالو، هلو، گیلاس و زردآلو است. برنامه ای 4 ساله و با ارزش افزوده 6 میلیون دلاری برای کشور که برای 50 نفر اشتغالزایی خواهد نمود.

3.فراوری نهال پسته و گردو

نهال پسته و گردو محصولات دیگری هستند که در این طرح قرار است فراوری شوند. محصولاتی پرکاربرد و دارای ارزش افزوده بالا در کشور.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کوشش است تا با یاری فناوران، این طرح را طی 4 سال در کشور اجرایی کند تا با این کار 106 میلیون دلار سرمایه در کشور حفظ گردد و 100 نفر نیز در این طرح مشغول به کار شوند.

4.فراوری نهال میوه های دانه ریز

همچنین یکی از برنامه هایی که در این پروژه ها مدنظر است و بیش از 76 میلیون دلار به رونق اقتصاد کشور یاری می نماید، فراوری نهال میوه های دانه ریز مثل انگور است. کاری که در قالب 10 پروژه ملی در حال انجام است.

بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده این کار در طی 4 سال می تواند برای 50 نفر شغل مفید ایجاد کند.

5.فراوری نهال میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری

فراوری نهال میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری مانند پرتغال نیز در این طرح دیده و 10 پروژه نیز برای آن در نظر گرفته شده است. طرحی که با ارزش افزوده 4 میلیون دلاری اجرایی می گردد و پس از 4 سال به نتیجه خواهد رسید.

همه این طرح ها قرار است عددی حدود 220 میلیون دلار ارزش افزوده برای کشور به همراه داشته باشند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1529

به "5پروژه ملی احیای باغ ها در کشور کدامند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5پروژه ملی احیای باغ ها در کشور کدامند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید