12 پرسش اساسی درباره بلاک چین و پاسخ آن ها

به گزارش گروه سرگرمی، در ادامه مباحث آشنایی با بلاک چین در این مقاله قصد داریم به 12 پرسش اساسی در خصوص بلاک چین پاسخ دهیم، با خبرنگاران مگ همراه باشید.

12 پرسش اساسی درباره بلاک چین و پاسخ آن ها

1- بلاک چین چیست؟

بلاک چین یک پایگاه داده توزیع شده است که به وسیله الگوریتم های پیچیده ریاضی و رمزنگاری ایمن می گردد. این شبکه به کاربران خود اجازه می دهد بدون احتیاج به یک واسطه، یک رکورد قابل اعتماد و تغییرناپذیر از رویدادهای یک تراکنش ایجاد نمایند. اما کار به اینجا محدود نشده و بلاک چین ها می توانند کارهای مختلفی فراتر از تسویه تراکنش ها، همچون قراردادهای هوشمند را اجرا نمایند.

قراردادهای هوشمند قراردادهای دیجیتالی هستند که در قالب کد های برنامه نویسی اجرا می شوند که به طرفین درگیر در قرارداد اجازه می دهند بر اساس شرایط از پیش تعیین شده در چهارچوب قرارداد با هم معامله نمایند. قرارداد هوشمند می تواند بدون احتیاج به فرد یا نهادی اجرا و اعمال گردد. از این رو می تواند امنیت بیشتر و هزینه کمتری داشته باشد. در مقابل، مواردی نظیر امکان بروز خطای انسانی (در هنگام نگارش کدهای قرارداد)، قوانین حقوقی غیرشفاف کنونی در کشورهای مختلف در قبال این شکل از قرارداد و نیز هزینه بالای نگارش آن به وسیله برنامه نویسان از مهم ترین معایب قراردادهای هوشمند به شمار می فرایند. لازم به ذکر است بعضی از انواع ارز دیجیتال پیاده سازی هایی برای قرارداد هوشمند ارائه نموده اند.

بلاک چین ها خود را به عنوان یک پایگاه داده ایمن برای انتقال تراکنش ها ثابت نموده اند ولی آن ها قادر به ارائه فعالیت های بیشتری از جمله ساخت توکن، مقاومت در برابر حملات و کاهش ریسک هستند. اولین بلاک چین، بلاک چین بیت کوین بود که نقطه اوج بیش از یک قرن پیشرفت در رمزنگاری و فناوری پایگاه داده به شمار می آید.

2-نرم افزار بلاک چین چیست؟

نرم افزار بلاک چین مانند هر نرم افزار دیگری است. اولین نرم افزار بلاک چین در این زمینه، نرم افزار بیت کوین بود که به عنوان یک نرم افزار متن باز منتشر شد و آن را برای استفاده یا تغییر در دسترس عموم قرار داد. طیف گسترده ای از کوشش ها در سراسر زیست بوم بلاک چین برای بهبود نرم افزار اصلی بیت کوین شکل گرفته است. به همین دلیل اتریوم نرم افزار بلاک چین منبع باز خود را توسعه داده و بعضی دیگر از نرم افزارهای بلاک چین اختصاصی هستند و در دسترس عموم قرار ندارند.

3-پایگاه داده بلاک چین چیست؟

در قدیم پایگاه داده از یک سرور اصلی متمرکز تشکیل شده بود که این سرور یک مرجع انحصاری در جهت برقراری امنیت پایگاه داده به شمار می رفت. یکی از بزرگترین مشکلاتی که اینگونه پایگاه های داده با آن درگیر بودند و هستند این است که در صورت بروز مشکل امنیتی در سرور اصلی، پایگاه داده در معرض خطر جدی قرار می گرفت.

معماری غیرمتمرکز پایگاه های داده بلاک چین به عنوان راه حلی برای بسیاری از نقاط ضعف معماری پایگاه داده متمرکز پدیدار شد. یک شبکه بلاک چین شامل تعداد زیادی گره یا نود توزیع شده و شرکت نمایندگانی داوطلب است که باید در خصوص رخ داده به اجماع برسند و یک رکورد تراکنش واحد را با هم حفظ نمایند.

4-بلاک چین چگونه کار می نماید؟

هنگامی که تراکنشی در یک شبکه بلاک چین رخ می دهد، در یک بلاک امن رمزنگاری با سایر تراکنش هایی که در یک بازه زمانی رخ داده اند، گروه بندی می گردد. سپس بلاک در شبکه پخش می گردد. یک شبکه بلاک چین از گره ها یا شرکت نمایندگانی تشکیل شده که اطلاعات تراکنش ها را اعتبارسنجی می نمایند و انتقال می دهند.

بلاک تراکنش ها به وسیله شرکت نمایندگانی به نام ماینر تأیید می گردد که از قدرت محاسباتی برای حل یک معمای رمزنگاری هش و تأیید بلاک تراکنش ها استفاده می نمایند. اولین ماینری که هش بلاک را حل نموده و اعتبارسنجی کند، پاداش می گیرد. هر بلاک تایید شده به بلاک تایید شده قبلی متصل می گردد و زنجیره ای از بلاک ها را ایجاد می نماید.

یکی از مهمترین عامل های بنیادین رمزنگاری در بلاک چین ها، تابع هش است. هش تابعی است که ورودی از حروف و اعداد را به یک خروجی رمزگذاری شده با طولی ثابت تبدیل می نماید. توابع هش در سرتاسر اینترنت به منظور ذخیره ایمن کلمه عبور، یافتن سوابق تکراری، ذخیره سریع و بازیابی اطلاعات و موارد این چنین به کاربرده می شوند. هش با استفاده از یک الگوریتم ایجاد می گردد که برای مدیریت بلاک چین در فضای کریپتوکارنسی ها بسیار لازم است و درواقع پایه و اساس شبکه بلاک چین نیز محسوب می گردد.

5-برنامه های کاربردی بلاک چین چیست؟

برنامه های بلاک چین با نرم افزارهای معمولی قابل مقایسه هستند، با این تفاوت که معماری غیرمتمرکز و زیست بوم رمزنگاری شده را برای افزایش امنیت، تقویت اعتماد، توکن سازی دارایی ها و طراحی مشوق های شبکه پیاده سازی می نمایند.

6-امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) چیست؟

امور مالی غیرمتمرکز DeFi که امور مالی باز نیز نامیده می گردد به تغییر پارادایم مالی اشاره دارد که به وسیله فناوری های غیرمتمرکز، به ویژه شبکه های بلاک چین فعال می گردد. دیفای نشان دهنده تغییر از یک سیستم مالی متمرکز وابسته به یک نهاد مرکزی به یک سیستم منبع باز، ایمن و بدون واسطه است.

از شبکه های پرداخت کارآمد و ایمن گرفته تا وام های اتوماتیک و استیبل کوین های مبتنی بر دلار آمریکا، تامین مالی غیرمتمرکز به عنوان یکی از فعال ترین بخش ها در فضای بلاک چین ظاهر شده است. بعضی از عوامل تعیین نماینده یک برنامه DeFi شامل معماری بدون احتیاج به مجوز، کد شفاف و قابل بازرسی، و قابلیت همکاری با سایر محصولات DeFi است.

7-مزایای فناوری بلاک چین چیست؟

از آنجایی که داده های شبکه بلاک چین عموما در هزاران دستگاه بر بستر یک شبکه توزیع شده از گره ها (Nodes) ذخیره می شوند، اصولا این سیستم و داده ها در برابر هرگونه نقص فنی و حملات مخرب پایدار هستند. هر نود شبکه قادر به تکثیر و ذخیره یک کپی از پایگاه داده است و از همین رو، آفلاین شدن یک گره شبکه بر در دسترس بودن یا امنیت آن شبکه تأثیری نمی گذارد.

معکوس کردن بلاک های تأیید شده در بلاک چین امری تقریبا غیرممکن است. در حقیقت این موضوع بدین معناست که با ثبت شدن داده ها در شبکه، عملیات حذف یا تغییر آن بسیار سخت است. این امر بلاک چین را به یک فناوری برجسته و ارزشمند جهت ذخیره سازی سوابق مالی یا هر داده دیگری که در آن پیگیری و حسابرسی احتیاج است مبدل می نماید، زیرا هرگونه تغییر در این بستر ردیابی و برای همواره در دفتر کل توزیع شده عمومی ثبت می گردد. شایان ذکر است که ویژگی شفافیت را می توان از دیگر مزایا و نقاط قوت فناوری بلاک چین بر شمرد.

در بیشتر سیستم های پرداختی سنتی، انجام یک تراکنش به یک واسطه مانند بانک ، شرکت کارت اعتباری یا سرویس ارائه دهنده خدمات پرداخت وابسته است. اما در بهره گیری از فناوری بلاک چین، عملا واسطه ها حذف می شوند و دیگر ضرورتی بر حضورشان در شبکه نیست. زیرا شبکه ای توزیع شده از نودها، تراکنش ها را به وسیله فرآیندی به نام ماینینگ (Mining) تأیید می نماید. از همین رو، شبکه بلاک چین اغلب به عنوان یک سیستم قابل اعتماد و بی واسطه شناخته می گردد.

8-بلاک ها در بلاک چین چه کاری را انجام می دهد؟

واژه بلاک در بلاک چین به بلاکی از تراکنش ها اشاره دارد که در شبکه پخش شده است. زنجیره به رشته ای از این بلاک ها اشاره دارد. هنگامی که یک بلاک تازه از تراکنش ها به وسیله شبکه تأیید می گردد، به انتهای یک زنجیره موجود متصل می گردد. این زنجیره از بلاک ها یک دفتر در حال رشد از تراکنش هایی است که شبکه آن را تأیید نموده است. ما این تاریخچه منحصر به فرد و مورد توافق تراکنش ها را بلاک چین می نامیم. فقط یک بلاک می تواند در یک زنجیره تعیین وجود داشته باشد. راه های مختلفی برای اضافه کردن بلاک های تازه به یک زنجیره موجود وجود دارد که اثبات نامیده می شوند، اثبات کار (PoW)، اثبات سهام (PoS) و اثبات اعتبار (PoA). همه شامل الگوریتم های رمزنگاری با درجات مختلفی از پیچیدگی هستند.

9- زمان بلاک چیست؟

مدت زمانی که طول می کشد تا یک بلاک تازه ساخته گردد زمان بلاک گفته می گردد. این زمان به همراه متغیر سختی شبکه که این زمان را ثابت نگه می دارد برای هر بلاک چین پارامتری ثابت است. در واقع زمان لازم برای ایجاد بلاک بعدی در یک زنجیره داده است و معیاری است برای فراوری بلاک تازه در یک شبکه بلاک چین. مدت زمان لازم برای اعتبارسنجی و تشکیل بلاک در شبکه بیت کویین حدود 10 دقیقه است و هر دو هفته یک بار سختی شبکه این میزان را بالانس نگه می دارد و برای شبکه اتریوم این میزان چیزی در حدود 13 ثانیه است.

10-دفتر کل توزیع شده به چه معنا است؟

دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) یک پایگاه­ داده­ است که بین چندین گره (Node) یا دستگاه ­های محاسباتی پخش می گردد. هر بار که نسخه تازهی از اطلاعات ثبت می ­گردد، هر گره یا دستگاه، نسخه قبلی را بروزرسانی می­ کند. همه نسخه­ ها در دفاتر کل توزیع شده با هم برابر هستند و سرور مرکزی وجود ندارد.

دفتر کل توزیع شده چیزی جز یک دفترچه اشتراکی نیست (دفترچه عمومی) و یک سیستم برای مدیریت معاملات است اما تفاوت، در ماهیت چگونه نگهداری اطلاعات و مدیریت دفترچه نهفته است. به عنوان مثال، در خصوص ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، هر گره (هر شرکت نماینده در سیستم) نسخه اصلی دفترچه را دارد و می­ تواند سوابق تراکنش ­های خودش را ببیند.

جهت اعمال هر گونه تغییر و ایجاد یک تراکنش تازه در شبکه، تأیید کاربران احتیاج است و هیچ کس به تنهایی نمی­ تواند تغییری در سیستم ایجاد کند. در دفاتر کل توزیع شده از سیستم همتا به همتا استفاده شده است. در سیستم همتا به همتا (P2P)، ساختار دفاتر کل توزیع شده به گونه ­ای طراحی است که احتیاج به واسطه­ هایی مانند بانک را از بین می­ برد.

11-برنامه نویسی بلاک چین چیست؟

یکی از جنبه های کلیدی که برنامه نویسی بلاک چین را از سایر سرمایه گذاری های اینترنتی متمایز می نماید، تمرکز بر امنیت و رمزنگاری است. اگر قصد توسعه کامل یک بلاک چین تازه را داشته باشید، احتمالا به زبان برنامه نویسی ++C احتیاج خواهید داشت. اما ممکن است تصمیم بگیرید به جای توسعه یک بلاک چین از صفر، از پروژه های متن بازی مانند بیت کوین و یا اتریوم بهره ببرید. اگر قصد ساختن یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) بر بستر اتریوم را داشته باشید، به یادگیری زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity) احتیاج خواهید داشت و اگر قصد توسعه پروژه هایی نظیر هایپرلجر فابریک را در فکر دارید، به زبان های برنامه نویسی ای نظیر زبان گو (Go) احتیاج خواهید داشت.

در نظر داشته باشید که بلاک چین فناوری زیرساختی شما است و به برنامه نویسی فرانت اند (Front end) نیز برای امکان تعامل کاربران با برنامه های خود احتیاج خواهید داشت. برای فرانت اند شاید زبان جاوا اسکریپت برترین گزینه موجود برای شما باشد.

12-بلاک چین خصوصی چیست؟

بلاک چین خصوصی نوعی بلاک چین مجوزدار است. در این شبکه نودهای شرکت نماینده فقط در صورت اخذ مجوز می توانند به بلاک چین بپیوندند. از نمونه های بلاک چین خصوصی می توان به پلتفرم هایی مانند هایپر لجر، Hashgraph، Corda و… اشاره نمود.

منبع: consensys

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2053

به "12 پرسش اساسی درباره بلاک چین و پاسخ آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 پرسش اساسی درباره بلاک چین و پاسخ آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید