یائسگی چیست؟ چه علائمی دارد؟ درمان علائم ناشی از آن

به گزارش گروه سرگرمی، شاید ما تصور می کنیم که تنها آگاهی دختران جوان تازه بالغ از فرایند قاعدگی یا عادت ماهانه اندک است، به طوری که تازه بعد از اضطراب ناشی از نخستین پریود، در پی کسب آگاهی از فیزیولوژی بدن برمی آیند و تازه در این هنگام است که والدین به صرافت دادن آگاهی به آنها می افتند.

یائسگی چیست؟ چه علائمی دارد؟ درمان علائم ناشی از آن

اما جالب است که خانم هایی که اصطلاحا یائسه هم می شوند، اطلاعات تکمیلی در خصوص این پدیده ندارند و هم مسائل ارگانیک و هم عوامل روحی ناشی از تصور سرانجام دوران باروری، به سختی آزارشان می دهد.

به مقاله ویرایش شده دکتر جن گانتر توجه کنید:

می توان یائسگی را تقریبا بلوغ معکوس در نظر گرفت. از بعد فنی، یائسگی یک سال پس از آخرین قاعدگی تشخیص داده می گردد، اما بیشتر افراد از آن برای ارجاع به کل محدوده زمانی که طول دوره عادت ماهانه تغییر می نماید استفاده می نمایند، یائسگی فرایندی است که چندین سال طول می کشد.

هنگام تولد، زنان تخمکهایی دارند که از میان آنها حدود یک تا دو میلیون از آنها بالغ می شوند و بین 8 تا 10 سالگی در تخمدانها با پوشش فولیکول هستند.

هیپوتالاموس، با آغاز چرخه های تخمک گذاری ماهانه ناحیه ای در مغز، آغاز به آزاد کردن هورمونی می نماید که آن تخمکهای خفته را بیدار می نماید.

این امر فراوری یک گروه از هورمونها را افزایش می دهد: هورمون هایی مانند استروژن.

یک پایکوبی هورمونی ظریف ماهی یک بار منجر به آزادسازی و بلوغ یک تخمک می گردد که فولیکولش را ترک نموده و راهی لوله رحم می شو.

اگر تخمک بارور نگردد، دیواره رحم فرو می ریزد، همان چیزی که عادت ماهانه نامیده می گردد.

این چرخه به طور میانه چند دهه تکرار می گردد، جایی در اواسط دهه چهل سالگی آغاز به نامنظم شدن می نماید. نه فقط تخمکهای کافی وجود ندارد، بلکه همین تعداد به جامانده هم دیگر سالم نیستند و بعضی دورها کوتاه و بلند می شوند. این گذر یائسگی است، هرج و مرجی هورمونی مثل بلوغ. با این فرق که وقتی این بار سطح استروژن ثابت می گردد، میزانش از قبل کمتر خواهد بود.

این کاهش خیلی طبیعی در استروژن و دیگر تغییرات هورمونی می توانند باعث مسائلی مثل پوکی استخوان، مرض قلبی، مرض قند و خشکی واژن شوند.

بعضی از زنان یائسه تنها علائم خفیفی را تجربه می نمایند. دیگران مشکل بیخوابی، کج خلقی، افسردگی یا کاهش میل جنسی را تجربه خواهند کرد.

اما شایع ترن علامت گرگرفتگی است. موج گرمای آن باعث می گردد که حس زنان یائسه حس نمایند اجاقی درون شان روشن شده. دانشمندان دقیقا نمی دانند چرا این اتفاق می افتد اما گرمای ناشی از آن باعث می گردد حس عرق کردن و آشفتگی داشته باشید. بعضی زنها حتی علائمی دارند که با اضطراب تداخل می نماید از جمله حال تهوع و تپش قلب.

یائسگی، چیزی مثل بلوغ و دامنه ای از تجربه هاست و یک ضعف نیست. ارزشمندی بانوان مسلما به تخمدانهایتان نیست.

اما در مرحله گذر یائسگی قرار دارید چه کارهایی می توان برای تحمل آن انجام داد؟

1-اگر کسی سیگاری است، قطعا ترک کردنش خوب است. نه تنها خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، بلکه به کاستن بعضی از علائم یائسگی هم یاری می نماید.

2-کاهش استرس و داشتن خواب کافی هم خوب است.

3-تمرکز بر غذای سالم و داشتن رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین دی برای سلامت استخوانها

4-تلاش برای داشتن حداقل یکصد و پنجاه دقیقه فعالیت فیزیکی میانه در هفته، مانند پایکوبی، راهپیمایی یا آهسته دویدن.

5- اگر با مشکل کم خوابی یا گُر گرفتگی یا علائم دیگری روبرو هستید که بر کیفیت زندگیتان اثر گذاشته، با پزشکتان صحبت کنید. خودسرانه هورمونهای ترکیبی نخورید، چون اثربخشی آنها ثابت نشده و ممکن است برای بعضی خطر داشته باشند.

6- انواع گزینه های ثابت شده ای هم هست از از رفتاردرمانی شناختی گرفته تا استروژن مورد تایید سازمان غذا و دارو و بعضی داروهای غیرهورمونی که می توانند واقعا موثر باشند.

آنقدر جایگزین و گزینه های ترکیبی هست که بتوان تقریبا برای هر زنی یک درمان سفارشی داشت.

دکتر جن گانتر می گوید:

وقتی که گُر می گیرم. گاهی به خودم می گویم این حس برای آن است که زنها برای ادامه دادن بشریت تکامل یافته اند. این نشانه نیروی من است. از پس آن برمی آیم تا وقتی که سپری گردد

منبع: ted

نکات تکمیلی در خصوص درمان:

1- درمان هورمونی موثرترین شیوه درمانی برای کاستن حملات گرگرفتگی است. اما استروژن باید با کمترین دوز مناسب و در کوتاه ترین دوره درمانی تجویز گردد.

استروژن بعلاوه پوکی استخوان و کاسته شدن توده استخوانی را کاهش می دهد.

اما استفاده طولانی از استروژن خطرات قلبی عروقی دارد و ممکن است احتمال سرطان پستان را افزایش دهد.

این پزشک است که برآورد سود و زیان می نماید و این درمان را برای شما در نظر می گیرد یا آن را مناسب شما نمی داند.

2- استروژن واژینال: برای کاستن مشکل خشکی واژن. میزان استروژن کرم ها آنقدر کم است که فقط جذب بافت واژن می گردد.

3- ضد افسردگی های خفیف: به خصوص دسته مهارنماینده بازجذب سرتونین یا SSRIs، در زنانی که استروژن نمی توانند استفاده نمایند، در کاهش حملات گرگرفتگی موثر است.

4- گاباپنتین: این دارو هم در کاهش گرفتگی و به خصوص گرگرفتگی شبانه موثر است.

5- کلونیدین: باز در درمان حملات گرگرفتگی استفاده می گردد

6- داروهایی که برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان یا استئوپورز استفاده می شوند و هم ویتامین D به صورت مکمل های دارویی

منبع: مایوکلینیک

منبع: یک پزشک
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1711

به "یائسگی چیست؟ چه علائمی دارد؟ درمان علائم ناشی از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یائسگی چیست؟ چه علائمی دارد؟ درمان علائم ناشی از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید