والدین؛ اعتماد به نفس کودکتان را با تشویق بالا ببرید

به گزارش گروه سرگرمی، یک روانشناس و مشاوره خانواده درباره راه حل های افزایش اعتماد به نفس در بچه ها توضیحاتی داد.

والدین؛ اعتماد به نفس کودکتان را با تشویق بالا ببرید

هانیه لواف روانشناس و مشاوره خانواده در گفت وگو با خبرنگار ، درباره راه چاره های افزایش اعتماد به نفس در بچه ها اظهار کرد: نقش والدین در شکل گیری اعتماد به نفس بچه ها بسیار راهبردی و تأثیرگذار است.

او با بیان اینکه پایه های اعتماد به نفس از 2 تا 3 سالگی در بچه ها شکل می گیرد، اضافه کرد: بسیاری از رفتار های پدر و مادر می تواند موجب شکل گیری اعتماد به نفس و کاهش آن باشد.

لواف ادامه داد: والدین باید انتظارات خود را متناسب با سن کودک در نظر بگیرند، چرا که گاهی اوقات انتظارات پدر و مادر فراتر از سن کودک است و در نهایت منجر به سرزنش، توهین و تحقیر کردن کودک می گردد.

این رواشناس اضافه کرد: زمانی که می خواهیم کاری را زیر سوال ببریم باید شخصیت کودک را از آن عمل تفکیک کنیم و به جای آن که بگوییم تو پسر بدی هستی، بگوییم کارت را دوست نداشتم.

او با بیان اینکه والدین از بکارگیری واژه های دارای بارمنفی خودداری نمایند، اضافه کرد: برچسب زدن ها موجب می گردد تا فرد حس خوبی نسبت خود نداشته باشد.

لواف با بیان اینکه والدین نباید انتظار داشته باشند که اعمال کودک در همان مرحله اول به نتیجه برسد، گفت: باید به بچه ها اجازه خطا کردن داده گردد تا آن ها بتوانند از خطای خود درس بگیرند.

او با اشاره به ضرورت توجه والدین به نحوه رفتار و مشارکت کودک در کار های خانه و بازی، مطرح نمود: وقتی والدین با بچه ها بازی می نمایند و زمانی را برای او در نظر می گیرند، کودک احساس ارزشمند بودن می نماید و این عمل موجب شکل گیری اعتماد به نفس در او می گردد.

این روانشناس گفت: حق انتخاب برای کودک هم موجب افزایش اعتماد به نفس در او می گردد.

لواف با بیان اینکه در بحث لباس پوشیدن، انتخاب خوراکی و موارد دیگر بهتر است به کودک حق انتخاب داده گردد، اضافه کرد: به خواسته و شخصیت کودک باید احترام گذاشته گردد.

این روانشناس با بیان اینکه به جای سرزنش کودک سعی کنید او را تشویق کنید و رفتار های مثبتش را بیشتر ببینید، ادامه داد: سعی نکنید طوری با کودک برخورد کنید که او نتواند متناسب با سنش پیش رود، انتظار والدین نباید از سطح رشدی کودک بالاتر باشد.

او گفت: بهتر است در ابتدا جنبه های مثبت رفتار کودک را ببینید و بعد به جنبه منفی آن توجه کنید.

این روانشناس با بیان اینکه همه بچه ها را نمی توان به یک شیوه واحد تربیت کرد، اضافه کرد: تفاوت های فردی بچه ها باید در نظر گرفته گردد و نمی توان از هر کودکی انتظار داشت که یکسان رفتار کند، همچنین نباید آن ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

لواف درباره یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس در بچه ها گفت: مسئولیت دادن به بچه ها می تواند در افزایش اعتماد به نفس در آن ها یاری کند، لذا ضرورت دارد که والدین در ازای انجام مسئولیت های محوله به کودک، او را تشویق نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 701

به "والدین؛ اعتماد به نفس کودکتان را با تشویق بالا ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والدین؛ اعتماد به نفس کودکتان را با تشویق بالا ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید