نقشه لوله کشی برق ساختمان چیست؟ [نحوه ترسیم]

به گزارش گروه سرگرمی، برای سیم کشی ساختمان از متخصصین خبرنگاران رایگان قیمت بگیرید و برترین را انتخاب کنید.

نقشه لوله کشی برق ساختمان چیست؟ [نحوه ترسیم]
  • سیم کشی کلی یک واحد
  • نصب و سیم کشی روشنایی ساختمان
  • سیم کشی شبکه
  • برطرف اتصالی مدارهای ساختمان
  • تعویض فیوزهای کنتورهای مینیاتوری
سیم کشی ساختمان با خبرنگاران

برای سیم کشی ساختمان از متخصصین خبرنگاران رایگان قیمت بگیرید و برترین را انتخاب کنید.

  • سیم کشی کلی یک واحد
  • نصب و سیم کشی روشنایی ساختمان
  • سیم کشی شبکه
  • برطرف اتصالی مدارهای ساختمان
  • تعویض فیوزهای کنتورهای مینیاتوری
سیم کشی ساختمان با خبرنگاران

نقشه لوله کشی برق ساختمان نمودار دقیقی از سیستم الکتریکی خانه شما است. در پشت دیوارهای ساختمان شبکه ای از سیم ها، کابل ها، کلیدها و پریزها پنهان شده اند که سیستم برق خانه شما را تشکیل می دهند.

هدف از لوله گذاری برق ساختمان محصور کردن، محافظت و راهنمایی سیم کشی یا کابل های برق در حین عبور از اطراف سازه ها است. لوله کشی برق عموماً از فلز یا پلاستیک ساخته می شود و می تواند محکم یا انعطاف پذیر باشد.

مقدار مصرف لوله برق در ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. تعداد طبقات بنا، متراژ ساختمان و نوع سیم موردنیاز در هر طبقه از جمله عوامل تعیین نماینده در مقدار مصرف لوله برق در ساختمان هستند.

انواع نقشه های برق ساختمان براساس ویژگی های مرتبط با فراوری و مواد مورد استفاده در فرآیند، طبقه بندی می شوند. این تمایزات می تواند بر نحوه استفاده از لوله کشی برق براساس مقاومت در برابر خوردگی، الزامات حفاظتی و غیره تأثیر بگذارد.

نکات کلیدی

  • داشتن نقشه لوله کشی برق ساختمان می تواند در شناسایی منبع مشکل برق یاری کند.
  • نقشه برداری مدارها کاری است که باید در نور روز و با یاری فردی باتجربه انجام دهید.
  • لوله ونیکا و UPVC رایج ترین لوله های مورد استفاده در شبکه برق ساختمان هستند.

نحوه ترسیم مدارهای الکتریکی ساختمان

داشتن نقشه لوله کشی برق ساختمان می تواند در شناسایی منبع مشکل برق یاری کند. برق در جهتی دایره ای حرکت می نماید.

این جریان در امتداد سیم گرم به سمت لامپ یا پریز حرکت نموده انرژی را به دستگاه می رساند. سپس در امتداد سیم خنثی برمی شود. این جهت کامل مدار است.

در اصول سیم کشی ساختمان، مدار معمولاً نشان دهنده لامپ ها یا پریزهایی است که در طول جهت متصل شده اند. هر مدار را می توان از ابتدا در پنل تابلو برق یا زیر پنل به وسیله پریزهای مختلف، وسایل یا لوازم خانگی ردیابی کرد.

گاهی برقکار یا صاحب قبلی خانه تعیین نموده که کدام مدار شکن یا فیوز، کدام مدار را کنترل می نماید.

اگر پنل تابلو برق ساختمان شما چنین مرجعی ندارد، می توانید با ترسیم نقشه لوله کشی برق ساختمان به سرعت کلیدهای مدار یا فیوزهای مناسب را برای خاموش کردن یا تنظیم مجدد پیدا کنید.

اگرچه دستورالعمل های ذیل به کلیدهای مدار اشاره دارد، اما همین فرایند برای پنل هایی که از فیوز استفاده می نمایند نیز صادق است. در ادامه بعضی نکات لوله کشی برق ساختمان را مورد آنالیز قرار می دهیم.

برای برقکاری و سیم کشی ساختمان از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

آموزش لوله کشی برق ساختمان

اولین مورد از نکات لوله کشی برق ساختمان، شماره گذاری کلیدهای مدار داخل تابلوی برق است. اعداد باید با هر کلید مدار مطابقت داشته باشند. توجه کنید که بعد از هر عدد، بریکر کدام دستگاه ها را کنترل می نماید.

برای نقشه برداری دقیق تر، می توانید پلان طبقه را ترسیم و روی آن یادداشت برداری کنید. سپس برای دقیق تر بودن نقشه لوله کشی برق ساختمان اعداد را برای هر لامپ و پریز در همه جای خانه تعیین کنید.

نقشه برداری مدارها کاری است که باید در نور روز با یاری فردی باتجربه انجام دهید. توجه داشته باشید که برق خانه شما در مقطعی از زمان قطع می شود؛ بنابراین وقتی کارتان تمام شد باید ساعت ها، تایمرها و موارد مشابه را مجددا تنظیم کنید.

برای آسان تر کردن نقشه لوله کشی برق ساختمان به یاد داشته باشید که پریزها معمولاً در مدارهایی جدای از لامپ قرار دارند. بعلاوه لوازم اصلی مانند مایکروویو، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و اجاق برقی اغلب دارای مدارهای اختصاصی هستند.

نحوه لوله گذاری برق داخل ساختمان

در این قسمت از مقاله می خواهیم درباره نحوه لوله گذاری برق ساختمان مطالبی را توضیح دهیم. درباره سایز لوله برق ساختمان هم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

برق کشی و اجرای تاسیسات برقی را می توان مهم ترین مرحله از ساختمان سازی دانست. لوله گذاری برق باید با مشورت مهندس و طبق نقشه لوله کشی برق ساختمان انجام گیرد. البته مرحله لوله گذاری برق ساختمان پس از سیم کشی اجرا می شود.

فرایند لوله کشی برق براساس نوع نقشه و ساختمان متفاوت خواهد بود. در عین حال می توان گفت که روند کلی کار برای تمام سازه ها یکسان است. مراحل لوله کشی در تمام انواع ساختمان ها و برای هر نقشه ای به توضیح ذیل است:

1. لوله کشی در زمان ساخت سازه

در مرحله ساخت بنا، باید محل دقیق پریزها، آنتن، کلیدهای برق و غیره بر اساس نقشه لوله کشی برق ساختمان تعیین شود. هدف از این مرحله سهولت در انجام لوله گذاری برق ساختمان است. سپس لوله گذاری براساس نقشه اجرا می شود.

2. لوله کشی همزمان با مراحل ساخت داخلی

در این مرحله از سیم کشی ساختمان، کابل ها و سیم ها باید از لوله های برق عبور داده شوند. اتصالات هم در این مرحله انجام می گیرد. بعلاوه لوله کشی و کابل کشی مربوط به نمای ساختمان هم در این مرحله باید اجرا شود.

3. لوله کشی بعد از انجام مراحل ساخت داخلی

حال نوبت به سومین مرحله برق کشی ساختمان می رسد. مرحله ای که تجهیزات برقی از جمله سوکت ها در جای خود تعبیه می شوند. سوکت ها باید به کابل های اصلی متصل شده و پریزها نصب شوند. اتصال پریزها به برق و سیم ها در این مرحله انجام می شود.

در این بخش از فرایند اجرای نقشه لوله کشی برق ساختمان باید برق اتاق ها، سقف، آیفون و سایر قسمت ها به دقت راه اندازی شود. رعایت دقت در این مرحله تضمین نماینده اتصالات درست و جریان برق همیشگی و بدون نقص است.

در صورتی که ساختمان دارای سقف غیر کاذب است، لوله گذاری برق ساختمان به صورت لوله گذاری برق پشت بام یا کف طبقه بالایی انجام می گیرد. در سقف های غیر کاذب همانند سقف بتنی، کرومیت و تیرآهن دهانه لوله ها از راه سوراخ هایی به پایین راهنمایی می شوند.

انواع لوله ها برای لوله گذاری برق ساختمان

برای لوله کشی برق ساختمان انواع مختلفی از لوله ها به کار می روند. در ادامه با تعیینات این لوله ها آشنا می شویم:

1. لوله UPVC یا خم گرم

لوله UPVC یا خم گرم یکی از انواع لوله کشی برق است که استحکام بالایی دارد. جنس خشک و انعطاف ناپذیر این نوع لوله ها آن ها را به گزینه ای مناسب برای تاسیسات فاضلاب تبدیل نموده است. البته با یاری حرارت می توان این لوله ها را به شکل دلخواه خم کرد.

2. لوله UPVC یا خم سرد

لوله UPVC یا خم سرد نوع دیگری از لوله کاربردی در لوله گذاری برق ساختمان است. جنس این نوع لوله انعطاف پذیر بوده و به راحتی با فنر خم کاری به شکل موردنظر در می آید. کاربرد اصلی این نوع لوله در لوله گذاری برق، در قسمت راه پله ساختمان است.

3. لوله ونیکا

لوله ونیکا در مقایسه با لوله های UPVC جنس نرم تری دارد و انعطاف پذیرتر است. سایز لوله برق ساختمان از نوع ونیکا سایز 20 است که پرکاربردترین نوع محسوب می شود. این نوع لوله مانند انواع UPVC در بسته های 25تایی در بازار موجود است.

متراژ لوله های ونیکا 6 متری است و بیشتر برای لوله گذاری برق ساختمان در کابل های آسانسور به کار می رود. برای برش دادن این لوله ها می توان از کاتر یا کمان اره استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در محاسبه قیمت سیم کشی ساختمان

جمع بندی

طراحی نقشه لوله کشی برق ساختمان مهم ترین و اولین مرحله فرایند سیم کشی برق ساختمان است. در این مرحله از سیم کشی، محل نصب لوله ها برای لوله گذاری برق ساختمان تعیین می شود. بعلاوه محل نصب پریزها، کلیدها، لامپ ها، جعبه تقسیم، جعبه فیوز و غیره نیز باید تعیین شود.

از قلم نیاندازید که اجرای دقیق نقشه لوله کشی برق ساختمان زیر نظر مهندس باتجربه می تواند آسودگی خاطر ساکنین از مسائل احتمالی در آینده را تضمین کند. کارشناسان کاربلد خبرنگاران به این منظور در کنار شما خواهند بود.

منبع: آچاره
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2107

به "نقشه لوله کشی برق ساختمان چیست؟ [نحوه ترسیم]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه لوله کشی برق ساختمان چیست؟ [نحوه ترسیم]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید