سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد ، خودروسازان اجرا نمی نمایند!

به گزارش گروه سرگرمی، سیستم کنترل پایداری ESP و هشت استاندارد کارآمد دیگر برای شماره گذاری خودرو الزامی شده است. خودروسازان اما از انجام آن سر باز می زنند و باز هم مهلت می خواهند.

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد ، خودروسازان اجرا نمی نمایند!

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: سازمان ملی استاندارد برای اجرای 9 استاندارد مورد نظرش تا انتها تیر ماه سال 1402 به خودروسازان فرصت داد.

استاندارهای چراغ روشنایی روز و چراغ اتوماتیک (به صورت موردی) تنها استانداردهای اجرا شده به وسیله خودروسازان هستند. مابقی استانداردها شامل سیستم کنترل پایداری ESP، نشان گر تعویض دنده، نشان گر فشار باد تایر، حفاظت از عابر پیاده، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری و استحکام کابین هستند. اما خودروسازان الزامی بودن این استانداردها را تصمیماتی عجولانه و غیر قابل اجرا در زمان مقرر می دانند.

سیستم کنترل پایداری ESP خودرو اجباری شد

دبیر انجمن خودروسازان طی نامه ای از وزارت صمت درخواست کرد تا اقدامی جدی برای به تاخیر انداختن اجرای این استانداردها انجام دهد. در این نامه اشاره شد که در صورت به تاخیر نیفتادن این استانداردها، 70 درصد خودروهای سواری، 100 درصد وانت های فراوری داخل و 50 درصد خودروهای تجاری قابل شماره گذاری نخواهند بود.

خودروسازان باز هم مهلت می خواهند

مطابق نامه مذکور، خودروسازان از یار همیشگی خود یعنی وزارت صمت خواستند تا اقدامی جدی برای به تاخیر انداختن این استانداردها انجام دهد. خودروسازان نبود تجهیزاتی مانند سامانه رادار 77 گیگاهرتز، دوربین ها و سامانه های تحلیلی مدرن و … را از دلایل اصلی قابل اجرا نبودن این استانداردها بر شمردند. خودروسازان تنها برای کالیبراسیون و انجام آزمایش های این سیستم ها در خارج از کشور، 18 الی 24 ماه زمان پیش بینی کردند.

استانداردهای شماره گذاری خودرو

گفتنی است که هم اکنون خودروی تارا ایران خودرو مجهز به سیستم کنترل پایداری است و استاندارد حفاظت از عابر پیاده را نیز پاس نموده است. مدت ها پیش آزمایش و کالیبراسیون سیستم کنترل پایداری روی خودروی دنا پلاس نیز انجام شد. بعلاوه سیستم کنترل فشار تایر روی خودروی شاهین نصب است. بعلاوه نشان گر شرایط گیربکس روی خودروهای شاهین و ساینا اس سایپا در حال کار است. در واقع به جز سیستم های هشدار انحراف از مسیر و ترمز اضطراری، مابقی استانداردهای درخواستی، روی بعضی از خودروهای داخلی به صورت آپشن وجود دارد اما حالا که قرار است الزامی باشد نشدنی است!

بعضی از این استانداردها هنوز در تمام جهان اجباری نیستند. اما استانداردهایی نظیر کنترل پایداری، حفاظت از عابر پیاده و استحکام کابین در بیشتر نقاط جهان اجباری هستند. به گفته پلیس راهور دلیل 37 درصد از تصادف های کشور واژگونی است که وجود سیستم کنترل پایداری می تواند در پیشگیری از این نوع حوادث یاری به سزایی کند.

برای آگاهی از اینکه سیستم ESP در خودروها چیست و چه کاربردی در پایداری خودرو دارد؟ این گزارش را بخوانید.

قیمت خودرو در مسیر کاهش / آنالیز میدانی قیمت ها و بازار خودرو

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

منبع: بیت ران
انتشار: 18 خرداد 1402 بروزرسانی: 18 خرداد 1402 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2224

به "سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد ، خودروسازان اجرا نمی نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد ، خودروسازان اجرا نمی نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید