نقشه راه کشاورزی کشور در دست تدوین است

به گزارش گروه سرگرمی، رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست مجلس از تدوین نقشه راه کشاورزی کشور اطلاع داد و گفت: طرحی در قالب طرح امنیت غذایی یا طرح مانع زدایی، در حال آنالیز است.

نقشه راه کشاورزی کشور در دست تدوین است

به گزارش از ، محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرحی که این روز ها در قالب طرح امنیت غذایی یا طرح مانع زدایی، در حال آنالیز است، گفت: بر اساس این طرح یک راستا سهل الوصول و بدون مانع در حوزه فراوری، ترسیم خواهد شد و با حکم اجرای آن از سوی شورای نگهبان، کمیسیون کشاورزی دولت را مکلف به انجام آن خواهد نمود.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای اولین بار بعد از انقلاب بیشترین بودجه و اعتبار سالانه بخش کشاورزی در سال 1400 رقم خورده است، توضیح داد: در راستای برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی به طور ویژه برنامه داریم و احتیاج است که بانک کشاورزی هم با جدیت ورود کند.

او به مقدار فراوریات ذرت، سویا و جو گریزی زد و اضافه کرد: ما به 9.2 میلیون تن ذرت احتیاج داریم که تقریبا سه میلیون تن فراوری می گردد و احتیاج ما به سویا 4.3 تا 4.5 میلیون تن است که از این مقدار 300 هزارتن فراوری می گردد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر احتیاج 6.6 میلیون تنی جو و فراوری 50 درصدی آن، یادآور شد که ظرفیت و قابلیت فراوری در این زمینه وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که کشور گرفتار یک جنگ مالی تمام عیار شده است گفت: شرایط نهاده های دامی به گونه ای شده که متاسفانه سفره های مردم آسیب دیده و فراورینمایندگان و مصرف نمایندگان هم نسبت به این موضوع گله مند هستند.

عسکری با اشاره به تجمیع بعضی وظایف وزارت های جهاد کشاورزی، صمت و نیرو، گفت: مباحث واردات و صادرات که وزارت صمت آن را دنبال می کرد در قالب اختیارات وزارت جهاد کشاورزی گنجانده شده و به زودی هم آب بخش کشاورزی هم از وزارت نیرو به وزارت جهاد انتقال داده می گردد تا یک مجموعه در این راستا جوابگو باشد.

تشکیل شورای قیمت گذاری و حمایت از بخش کشاورزی و فراوری موضوع دیگری بود که عسکری به آن گریز زد و در ادامه یادآور شد که کمیسیون کشاورزی به حوزه خرید تضمینی جو هم ورود نموده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث صادرات محصولات کشاورزی به ظرفیت ها و قابلیت های این حوزه و ارزآوری هم تاکید نمود.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست مجلس ابراز کرد: منابع عایدی مردم این شهرستان ها زراعت، باغبانی و دامپروری است و در صورت ایجاد صادرات صنایع تبدیلی باید شرایط مهیا و معیار ها در نظر گرفته گردد.

او به این نکته هم اشاره نمود که باید جلوی سوء استفاده ها گرفته گردد و نهاد ها در اختیار احتیاجمندان قرار گیرد تا مسائل رفع گردد و با اذعان به اینکه فضای بخش کشاورزی فضای شنماینده است، گفت: هنوز نتوانستم در قالب یک برنامه صحیح و مدون جلو برویم و اگرچه سرعت هایی وجود داشته، اما دچار روزمرگی شده ایم.

فضای ریسک بخش کشاورزی و وجود بعضی چالش ها در حوزه امنیت غذایی موضوعات دیگری بود که این نماینده مجلس با اشاره به آن، تاکید نمود: هر کس باید به سهم خود در قبال مسائل کشاورزان، جوابگو باشد.

او با طرح مسائلی همانند یارانه های بخش کشاورزی، واردات محصولات عظیم و نهاده ها، گفت: نباید کشاورزان را با مسائل شان رها کرد.

عسکری با اشاره به اینکه کارشناسان بخش کشاورزی باید دغدغه اول و آخرشان مسائل این حوزه باشد، توضیح داد: با توجه به ورود به کشت پاییزه باید نهاده های کشاورزی، بذر، سم و کود در دسترس کشاورزان باشند و کسانی که نهاده ندارند اعلام نمایند تا وزارت جهاد کشاورزی این مسئله را پیگیری کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توسعه باغبانی در حوزه انتخابیه خود و استقبال مردم از کشت نخیلات، یادآور شد: کارشناسان جهاد کشاورزی با علاقه مندان از نزدیک مذاکره نمایند تا ایرادتی که در این حوزه وجود دارد، احصاء گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1773

به "نقشه راه کشاورزی کشور در دست تدوین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه راه کشاورزی کشور در دست تدوین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید