مغلطه ی غیرمحتمل ترین فرضیه (Least Plausible Hypothesis) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (147)

به گزارش گروه سرگرمی، تعریف: مغلطه غیرمحتمل ترین فرضیه موقعی اتفاق می افتد که شخصی توضیحات غیرمنطقی تر برای وقوع یک پدیده را بپذیرد و توضیحات قابل دفاع تر را نادیده بگیرد. در روش علمی (Scientific Method)، برای قضاوت صحت فرضیه ها یا نتایج برگرفته از مشاهدات باید به اصل امساک (Principle of Parsimony) که با نام تیغ اوکام (Occams Razor) شناخته می شود توسل جست. طبق این اصل: در شرایط یکسان، ساده ترین توضیح برای یک پدیده که به کمترین تعداد پیش فرض نیاز دارد، بهترین توضیح برای آن است، مگر آن که خلافش ثابت شود.

مغلطه ی غیرمحتمل ترین فرضیه (Least Plausible Hypothesis) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (147)

این مغلطه با مغلطه فرضیه نامحتمل (شماره 119) شباهت زیادی دارد . شاید تنها تفاوت شان این باشد که در مثال های این مغلطه فرضیه ها منطقی تر هستند (یعنی خبری از لپرکان ها و موجودات مشابه نیست).

معادل انگلیسی: Least Plausible Hypothesis

الگوی منطقی:

فرضیه X برای توضیح دادن Y مطرح شده، ولی X غیرمحتمل ترین فرضیه است.

مثال 1:

به نظر من دلیل این که دختره نیومد سر قرار این بود که پدرش سکته کرد و دختره مجبور شد برسونتش بیمارستان. توی اون شرایط پرتنش یادش رفت موبایلشو چک کنه و وقتی رسید بیمارستان، اینقدر نگران پدرش بود که دیگه من توی ذهنش نبودم.

توضیح: این توضیح ممکن است، ولی محتمل نیست. به احتمال زیاد دختره یا گوینده را یادش رفته، یا عمداً او را سر قرار کاشته. مردم از روی تمایلات، احساسات یا باورهایشان به غیرمحتمل ترین توضیحات توسل می جویند، نه از روی عقل و منطق.

مثال 2: آفرینش گرایان تعداد زیادی کتاب نوشته اند تا توضیح دهند چطور ممکن است دنیا 6000 سال عمر داشته باشد. با اعتقاد به خدایی که در امور دنیوی دخالت می کند، نادیده دریافت چند قانون طبیعی و پذیرفتن نامنسجم بودن طبیعت می توان به چنین نتیجه ای رسید. برای پذیرفتن چنین نتیجه ای عملاً باید تمام علومی را که می شناسیم بازنگری کنیم و درکمان از واژه حقیقت را تغییر دهیم. بنابراین دو احتمال وجود دارد: یا درک علمی از دنیا اشتباه است یا داستان مطرح شده در کتاب مقدس، مثل صدها داستان مشابه از فرهنگ های دیگر، جنبه اسطوره ای دارد.

توضیح: برای پذیرفتن فرضیه های آفرینش گرایان درباره دنیا، لازم است تعداد زیادی پیش فرض غیرمحتمل را به عنوان حقیقت بپذیریم. بنابراین احتمال اسطوره بودن داستان آفرینش محتمل ترین توضیح است.

استثنا: باز هم لازم است به تمایز بین آنچه امکان وقوع دارد، با آنچه احتمال وقوع دارد، اشاره کنیم. تیغ اوکام صرفاً احتمالات را دربرمی گیرد.

منابع:

Wormeli, R. (2001). Meet Me in the Middle: Becoming an Accomplished Middle-level Teacher. Stenhouse Publishers.

ترجمه ای از:

Logically Fallacious

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 726

به "مغلطه ی غیرمحتمل ترین فرضیه (Least Plausible Hypothesis) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (147)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغلطه ی غیرمحتمل ترین فرضیه (Least Plausible Hypothesis) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (147)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید