فولاد اهواز هم مواد اولیه دارد، هم نقدینگی

به گزارش گروه سرگرمی، مدیرعامل بانک ملی ایران می گوید که تمامی معوقات کارگران گروه صنعتی ملی فولاد ایران (اهواز) به جز یک ماه که کارخانه تعطیل بوده، پرداخت شده و این شرکت نه مشکل مواد اولیه دارد و نه مشکل نقدینگی.

فولاد اهواز هم مواد اولیه دارد، هم نقدینگی

محمدرضا حسین زاده در گفت وگو با خبرنگاران، در شرح مشکل کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران که چندی است دست به اعتراض زده اند، اظهار کرد: در اسفندماه سال 1395 از طرف قوه قضاییه حکم رد مال برای گروه ملی فولاد داده شد و این شرکت در ازای بدهی هایی که به بانک ملی داشت، به این بانک واگذار شد.

وی با اشاره به مسائل این شرکت در ابتدای واگذاری به بانک ملی، ادامه داد: زمانی که بانک ملی، گروه ملی فولاد ایران را تحویل گرفت، هشت ماه حقوق کارگران معوق شده بود و علاوه بر تعطیل بودن تمامی خطوط فراوری این شرکت، مواد اولیه و قطعات مورد احتیاج نیز برای ادامه فعالیت کارخانه وجود نداشت.

مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه این بانک در 22 ماه اخیر 472 میلیارد تومان در این شرکت سرمایه گذاری نموده است، گفت: با تزریق این مبلغ به فولاد اهواز، تمامی معوقات کارگران پرداخت شد و علاوه بر آن، مبالغی نیز برای سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه تخصیص یافت.

حسین زاده اضافه نمود: این در حالی است که علاوه بر بدهی های معوق کارگران کارخانه، این شرکت بدهی های سنگینی نیز به شرکت های مختلف از جمله سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و نظایر آنها داشت.

به گفته وی، در حال حاضر تنها یک ماه حقوق معوقه کارگران باقی مانده که آن هم مربوط به مدتی است که کارخانه تعطیل بوده و کارگران عملا کار ننموده اند.

مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه با پرداخت این 472 میلیارد تومان، سه خط از پنج خط فراوری کارخانه دوباره راه افتاد، اظهار کرد: این سه خط شامل میلگرد، لوله سازی و مورد سوم آن نیز در روزهای خاتمهی منتهی به اعتراضها بود که خط فراوری تیرآهن فعال شد.

حسین زاده درباره دلیل اعتراض کارگران فولاد اهواز نیز، توضیح داد: این کارخانه تا زمانی که کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اعتراض کردند و به دنبال جلب حمایت سایر کارگران بودند، ، فعال بود، ولی کارگران آن به بهانه حمایت از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه کارشان را تعطیل کردند. این در حالی است که مشکل کارگران نیشکر هفت تپه حل شده و به کار خود بازگشته اند.

وی معتقد است که برخی عوامل بیرونی، کارگران فولاد اهواز را تحریک می نمایند؛ چراکه دشمنان ایران بر این باور بودند که بعد از تحریم ها مردم با نارضایتی به خیابان ها می آیند که این پروژه آن ها عملی نشده است و حالا سعی می نمایند به وسیله تحریک کارگران کار خود را پیش ببرند.

مدیرعامل بانک ملی ایران درباره مسائل فعلی کارگران فولاد اهواز، گفت: برخی از آنان می گویند قرارداد ما چند ماه دیگر به خاتمه می رسد و ممکن است اخراج شویم، بنابراین شرکت ملی فولاد باید به دولت واگذار گردد. عده دیگری نیز می گویند تا زمانی که هر پنج خط فراوری همزمان به بهره برداری نرسد، کار نمی کنیم.

حسین زاده درباره بهره برداری از دو خط فراوری تعطیل شده این شرکت که مربوط به ذوب آهن است، اعلام نمود: راه اندازی این دو خط احتیاج به 7000 میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد و زمان بر است؛ چراکه ماشین آلات قدیمی مستهلک شده و باید ماشین آلات جدید برای آن خریداری گردد و با شرایط فعلی نیز راه اندازی، توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به دیدار گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سرپرستی نماینده مردم تهران و دبیرکل خانه کارگر با کارگران شرکت ملی فولاد، اظهار کرد: آقای محجوب به من گفتند که کارگران این نگرانی ها را دارند و گفته اند که با بانک ملی مسئله ای ندارند و حتی تشکر هم نموده اند.

حسین زاده درباره اینکه گفته می گردد کارخانه به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل است و کارگران نیز به همین موضوع اعتراض دارند، تاکید نمود: کارخانه هم مواد اولیه دارد و هم محصول برای فروش که بتواند با آن مواد اولیه مورداحتیاج خود را تهیه کند، هیچ گونه مشکل نقدینگی هم وجود ندارد و اگر کارگران اجازه دهند کارخانه آغاز به کار خواهد نمود.

مدیرعامل بانک ملی ایران اضافه نمود: بانک ملی ایران در دو ماه پیش از اعتراض ها 138 میلیارد تومان منابع مالی به این گروه تزریق کرد تا بخشی از آن بابت پرداخت حقوق کارکنان شرکت و بخشی هم بابت تامین مواد اولیه کارخانه استفاده گردد که شمش آهن خریداری شد. شاید جالب باشد که بدانید در حال حاضر 27 هزار تن محصول فراوریی شرکت ملی فولاد به ارزش تقریبی 140 تا 150 میلیارد تومان در انبارهاست که می توانند آن را بفروشند و در کارخانه مصرف نمایند، اما کارگران به مدیران و مسئولان کارخانه اجازه ورود نمی دهند و این موضوع، کار را با مشکل روبرو نموده است.

حسین زاده با بیان اینکه مدیران شرکت ملی فولاد در این مدت شبانه روز زحمت کشیدند و کوشش کردند، گفت: با کوشش آنان، بدهی های شرکت داده شد و کارگران معوقات خود را دریافت کردند و از سوی دیگر، استاندار، فرماندار، مقامات قضایی و شورای تامین استان خوزستان نیز کوشش بسیاری در برطرف مسائل شرکت ملی اهواز کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 63

به "فولاد اهواز هم مواد اولیه دارد، هم نقدینگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فولاد اهواز هم مواد اولیه دارد، هم نقدینگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید