فرصت طلایی کمانداران ایران در تایلند و خیز به سمت سهمیه تیمی در ترکیه

به گزارش گروه سرگرمی، با توجه به اینکه با کسب سهمیه تیمی کمانداران این شانس را دارند که در المپیک در بخش انفرادی نیز تیراندازی نمایند به نظر می رسد سرمایه گذاری و کوشش برای کسب این سهمیه یک تیر و دو نشان است.

فرصت طلایی کمانداران ایران در تایلند و خیز به سمت سهمیه تیمی در ترکیه

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

به گزارش خبرنگاران، تیراندازی با کمان با وجود عمر کوتاه و 10 ساله خود در ایران در سال های اخیر توانسته برای خود جایی در میان صدها رشته ورزشی باز کند و به یکی از رشته های مدال آور ایران در میادین بین المللی تبدیل شده است.

پیروزیت های تیراندازی با کمان در بُعد کسب مدال بیشتر به کامپوند برمی گردد و ایران در این بخش صاحب مدال های ارزشمندی شده که مدال طلای اسماعیل عبادی در بازی های آسیایی و مسابقات دنیای بخشی از توانمندی های تیراندازی با کمان در بخش کامپوند است. کمتر از یک سال پیش اسماعیل عبادی پیروز شد در بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی نخستین مدال طلای تاریخ تیراندازی با کمان ایران را به دست آورد تا نگاه ها نسبت به این ورزش نو پا تغییر کند.

در بخش ریکرو نیز پیروزیت های ایران به کسب سهمیه المپیک و مدال های آسیایی برمی گردد و با توجه به المپیکی بودن ریکرو نگاه ویژه ای نسبت به این رشته ورزشی در کشور وجود دارد.

حجت الله واعظی، نجمه آبتین در سال 2008 و زهرا دهقان و میلاد وزیری در سال 2014 پیروز به کسب سهمیه المپیک در بخش ریکرو شدند و برگ جدیدی در دفتر این رشته باز کردند تا امروز توقعات از این رشته برای حضور در المپیک بیش از پیش باشد.

فدراسیون فعالیت های خود برای کسب سهمیه المپیک را پس از خاتمه بازی های آسیایی به صورت رسمی شروع کرد و برنامه های خود را به شکلی عملیاتی تر به جریان انداخت و در نخستین گام حجت الله واعظی را در رأس تیم ملی ریکرو قرار داد تا تیم ملی با حضور این سرمربی جوان تمرینات خود را جدی تر شروع کند.

پس از آن زهرا نعمتی، بانوی طلایی ایران در پارالمپیک لندن به ترکیب تیم اضافه شد تا در کنار ابراهیم رنجبر دیگر ورزشکار معلول کشورمان کارشان را در تیم ملی شروع و شانس ایران را برای المپیکی شدن افزایش دهند، البته پس از مسابقات دانمارک ابراهیم رنجبر به دلیل فشار تمرینات به اردوی تیم جانبازان و معلولان بازگشت و از ترکیب این جدا شد.

شروع راه برای استفاده از حداکثر پتانسیل های ریکرو

با تقویت تیم ملی ریکرو، کماندران در نخستین گام به مسابقات تیراندازی با کمان کاپ آسیا در بانکوک اعزام شدند که امیر پیرعلی نجف آبادی در دور نخست مغلوب حریف سنگاپوری شد و از گردونه رقابت ها کنار رفت. ابراهیم رنجبر بعد از استراحت در دور نخست و از سد حریف ازبک گذشت و گام به مرحله بعد گذاشت اما در این مرحله مغلوب کماندار هندی شد و از حضور در مراحل بعدی بازماند وهفدهم شد.

اکبر باستان سرابی در دور نخست حریف رومانیایی را شکست داد اما در مرحله بعد مغلوب حریف روس شد و از دور مسابقات حذف شد. مهرداد نورمحمدی نیز در همان دور نخست مغلوب حریف ویتنامی شد و کنار رفت.

در ریکرو انفرادی زنان زهرا نعمتی، مریم محمودی سرشت ، فریده میرزایی و شیوا خرمشاهی از رسیدن به مرحله نیمه نهایی و خاتمهی این رقابت ها باز ماندند.

در ادامه نوبت به مسابقات جام دنیای تیراندازی با کمان مرحله اول سال 2015 در شانگهای چین رسید که این رقابت ها نیز ریکروی ها در کسب عنوان ناکام ماندند و تنها یک مدال نقره در بخش تیمی کامپوند مردان توسط اسماعیل عبادی، مجید قیدی و یاسر عمویی به دست آمد نمایندگان ایران دست خالی به این مسابقات بازنگردند.

در این رقابت ها زهرا نعمتی از بین 107 شرکت نماینده توانست در بخش انفرادی رتبه یازدهم را کسب کند و البته رکورد ایران و پارالمپیک را نیز شکست. شیوا خرمشاهی 59، ملیکا عبدالکریمی 70 و الهام قدیم پور توانست به رتبه 104 دست پیدا کند. همچنین زهرا نعمتی در این رقابت ها توانست با کسب 657 امتیاز در بخش انفرادی رکورد ایران را افزایش دهد.

اولین فرصت برای رسیدن به ریو از دست رفت

در مرداد ماه نوبت به مهم ترین رویداد ورزشی تیراندازی با کمان یعنی مسابقات دنیای دانمارک رسید و کمانداران کشورمان در این رقابت ها نخستین شانس خود برای کسب سهمه المپیک را امتحان کردند و همان طور هم که انتظار می رفت رقیبانی سخت از سراسر دنیا برای کسب این سهمیه خود را آماده نموده بودند و سطح مسابقات بسیار بالا بود.

در خاتمه این رقابت ها امین پیرعلی، صادق اشرفی، ابراهیم رنجبر، زهرا نعمتی، شیوا خرمشاهی، ملیکا عبدالکریمی که ترکیب تیم ریکرو ایران در این رقابت ها را تشکیل می دادند از کسب مدال و سهمیه المپیک باز ماندند تا در سایر رقابت ها شانس خود را برای رسیدن به ریو امتحان نمایند.

حواشی در مسابقات دانمارک و تمرکز از دست رفته نعمتی

پس از دانمارک نوبت به لهستان رسید و با وجود اینکه دراین مسابقات سهمیه المپیک توزیع نمی شد اما شانس مدال آوری کمانداران ایرانی به خصوص زهرا نعمتی وجود داشت اما با توجه به بروز بعضی حواشی که برای این ورزشکار ایجاد شد، تمرکزش را از دست داد و نتوانست روی سکو قرار بگیرد.

در جریان مسابقات لهستان بحث کنار گذاشتن نعمتی از تیم معلولان مطرح شد و نام این ورزشکار از لیست اعزامی ها به مسابقات توزیع سهمیه پارالمپیک خط خورد که این اتفاقات تاثیر زیادی روی عملکرد این ورزشکار در لهستان داشت.

مسابقات آسیایی تایلند؛ شانس طلایی برای المپیکی شدن

در حال حاضر کمانداران کشورمان در اردوی کیش به سر می برند تا پس از آن راهی تایلند شوند و از فرصت موجود در مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند استفاده نمایند. مسابقات قهرمانی آسیا آبان ماه در تایلند برگزار می گردد و در روز خاتمهی این رقابت ها کمانداران برای کسب سهمیه المپیک با هم به رقابت می پردازند.

در این دوره از مسابقات 3 سهمیه در بخش مردان و 3 سهمیه در بخش زنان توزیع می گردد و که هر کشور تنها می تواند یک سهمیه را از آن خود کند و مطمئنا کادر فنی و ملی پوشان برای کسب سهمیه در این رقابت ها برنامه ویژه ای دارند. آنچه روی کاغذ نیز معین است کمانداران ایران اگر رکوردهای خود در تمرینات را ثبت نمایند، می توانند سهمیه موجود در بخش مردان و زنان را از آن خود نمایند تا شروع راه کسب سهمیه برای این رشته باشد. زهرا نعمتی در حال حاضر در رده سی وهفتم رنکینگ دنیای قرار گرفته است و شانس اول ایران برای المپیکی شدن محسوب می گردد.

مسابقات دنیای ترکیه و خیز به سمت سهمیه تیمی

شانس دیگر ایران برای کسب سهمیه در تیراندازی با کمان مسابقات دنیای ترکیه است که در آن سهمیه تیمی نیز توزیع خواهد شد و با توجه به اینکه پیش از این بعضی از تیم ها در مسابقات گذشته سهمیه کسب نموده اند در بخش تیمی شانس زیادی برای ایران وجود دارد.

با توجه به اینکه با کسب سهیمه تیمی کمانداران این شانس را دارند که در المپیک در بخش انفرادی نیز تیراندازی نمایند به نظر می رسد سرمایه گذاری و کوشش برای کسب این سهمیه یک تیر و دو نشان است، البته کادر فنی و فدراسیون تیراندازی با کمان در کوشش است تا در ترکیه سهمیه انفرادی را نیز کسب و با بهترین دستاورد راهی ریو گردد.

آنچه در این فرصت باقی مانده باید در دستور کار فدراسیون و وزارت ورزش باشد، حمایت از این رشته و برگزاری اردوهای برون مرزی است تا برای نخستین بار تیراندازی با کمان با سهمیه تیمی و بیشترین شرکت نماینده راهی برزیل گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 444

به "فرصت طلایی کمانداران ایران در تایلند و خیز به سمت سهمیه تیمی در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت طلایی کمانداران ایران در تایلند و خیز به سمت سهمیه تیمی در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید