خواص ترب سیاه در درمان بیماری ها

به گزارش گروه سرگرمی، خواص ترب سیاه (Black Spanish Radish) شامل کمک به دفع سنگ کلیه و مثانه، درمان سرفه و مسائل تنفسی، کاهش ورم مفاصل و تسکین درد سیاتیک است.

خواص ترب سیاه در درمان بیماری ها

ترب دارای انواع گوناگونی بوده و در طب سنتی از انواع مختلف این گیاه برای درمان بسیاری بیماریها استفاده میگردد. اثرات و اعمال طبی که برای ترب ذکر شده شامل خاصیت آنتی بیوتیک، مدر، آنتیاکسیدان، ضد التهاب، محرک و قابض میباشد. یکی از مهمترین انواع ترب، ترب سیاه میباشد. از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماریهای گوارشی و به ویژه برای تنظیم عملکرد صفرا استفاده میگردد. از دیگر خواص ترب میتوان به درمان سرفه و سرماخوردگی، برونشیت مزمن، کاهش ورم مفاصل، تسکین درد سیاتیک و پاکسازی کبد اشاره نمود. برای آشنایی بیشتر با خواص ترب سیاه در درمان بیماریها تا پایان با خبرنگاران همراه باشید.

گیاه شناسی ترب سیاه

ترب گیاهی یک ساله با برگ های پهن، ناصاف، کرکدار و بریدگیهای نامنظم است که ارتفاع ساقه آن به یک متر می رسد . فصل برداشت این ترب در پاییز است و معمولا به شکلهای مختلف و در قطرهای متفاوت دیده میگردد. رنگ پوست آن ممکن است قرمز، بنفش، سبز یا مایل به سیاه باشد . گل های آن به رنگ سفید، زرد یا آبی روشن و بنفش است که در پایانی شاخه ظاهر می گردد . در طب سنتی آمده است، خواص ترب سیاه از سایر انواع ترب و تربچههای رنگی بیشتر است و می توان از آن در پختن سوپها استفاده کرد .

خواص ترب سیاه (طبیعت و خواص درمانی)

طبع ترب سیاه گرم و خشک است. برخی از مهمترین خواص درمانی ترب سیاه عبارتند از:

  • یکی از مهمترین خواص ترب سیاه استفاده از شربت تهیه شده از آن برای درمانسرفه و مسائل تنفسی است. به این منظور تـرب سیاه را به شکل حلقههای نازکی ببرید و لایه لایه روی هم بچینید. در بین هر طبقه، کمی عسل بریزید و آب اضافه کنید. اجازه دهید روی حرارت ملایم اجاق بجوشد . سپس از این شربت میل کنید.
  • ترب سیاه خاصیت ملین داشته و برای درمان یبوست مفید است.
  • به دلیل وجود انواع ویتامینها به ویژه ویتامین ث موجود در ترب سیاه، استفاده از این ماده غذایی برای رفع خستگی بسیار مفید است.
  • استفاده از تخم ترب خاصیت شیر افزا داشته و باعث افزایش شیر مادران شیره میگردد.
  • ترب سیاه مانع بروز سنگ مثانه می گردد، به علاوه کلیه را فعال میکند و همچنین باعث پودر و خرد شدن سنگهای کلیه به ویژه سنگهای از جنس اگزالات کلسیم میگردد.
  • ترب سیاه دارای خاصیت سم زدایی بوده، برای درمان کبد چرب بسیار مفید است. در حقیقت گوشت آبدار و کمی تند تـرب سیاه حاوی ترکیبات بسیار قوی است که کبد را تقویت و تمیز کرده و عملکرد صفرا را کنترل می کند.
  • در طب سنتی از خواص ترب سیاه برای درمان بیماری نقرس و روماتیسم استفاده میگردد. همچنین شربت تهیه شده از ترب سیاه برای کاهش ورم مفاصل و تسکین درد سیاتیک مفید میباشد.
  • استفاده از شربت ترب سیاه دارای خاصیت اشتها آور میباشد.
  • از دیگر خواص ترب سیاه خاصیت ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس این سبزی است که باعث پیشگیری از عفونتهای دستگاه ادراری و مجاری تنفسی میگردد.
  • به طورکلی تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونتها و بیماری ها و پیشگیری از بروز سرطان از شناخته شدهترین خواص ترب سیاه است.

ارزش غذایی ترب سیاه

همه انواع ترب دارای آب، فسفر، قند، پروتئین، آهن، کلسیم و ویتامین های ب2، ب1، آ و ویتامین ث هستند. تندی ترب سیاه به دلیل وجود ماده ای به نام سنوول Senovol و رنگ قرمز بنفش آن به دلیل وجود ماده ای به نام کلراید Malvin Chloride است .

جدول ارزش غذایی ترب

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی 18 کیلو کالری
چربی 0/1 گرم
پروتئین 0/6 گرم
کربوهیدرات 4/1 گرم
قند2/4 گرم
فیبر 1/6 گرم
سدیم 21 میلی گرم
پتاسیم 227 میلی گرم
کلسیم 27 میلی گرم
آهن 0/4 میلی گرم
منیزیم 16 میلی گرم
روی 0/15 میلی گرم
منگنز 0/038 میلی گرم
فولات 19 میکرو گرم
ویتامین ث 22 میلی گرم

مضرات ترب سیاه (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. زیادهروی کردن در خوردن ترب موجب دل پیچه می گردد و برای دندانها مضر است .
  2. مصرف ترب سیاه در صورت ابتلا به انسداد مجاری صفراوی مضر بوده و باید از خوردن آن اجتناب گردد.
  3. زیادهروی در مصرف همه انواع ترب باعث ایجاد مقادیر زیادی باد در بدن می گردد و در افرادی که معده مرطوبی دارند، مانع از هضم غذا می گردد .

منابع: کتاب خواص طبیعی و درمانی میوهها و سبزیجات، سایت طب سنتی

منبع: setare.com
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1346

به "خواص ترب سیاه در درمان بیماری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص ترب سیاه در درمان بیماری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید