آباده شهر ملی منبت شد

به گزارش گروه سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با ابراز خرسندی از کسب یک نشان ارزنده برای استان بیان نمود: در پی ثبت جهانی محور ساسانی، این بار آباده به عنوان شهر ملی منبت انتخاب شد و افتخار دیگری برای استان رقم خورد.

آباده شهر ملی منبت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان امروز سه شنبه 2 مرداد 97 با اعلام این خبر ادامه داد: ثبت منبت آباده از سال 93 شروع شد و نخستین گواهی نشان جغرافیایی در سطح کشور به عنوان نخستین صنایع دستی دارای این نشان، را از آن خود کرد.

او افزود: در پی آن نیز پرونده منبت آباده به سازمان WIPO ارسال شد و نشان جغرافیایی بین المللی برای این صنایع دستی اخذ شد.

امیری به اقداماتی که از سال 95 تا کنون در حوزه منبت آباده اجرا شده اشاره نمود و گفت: ابتدا دفاعیه برای ثبت ناملموس این منبت به تهران ارائه و گواهی آن اخذ شد و سپس آباده نامزد شهر ملی منبت شد.

این مقام مسئول اضافه نمود: در ابتدا منبت آباده، خاتم شیراز و دست بافته های داری قشقایی برای کسب نشان ملی از استان انتخاب شده بودند که در نهایت پس از آنالیز های کارشناسی، پرونده منبت آباده در اولویت نهاده شد و به شورای راهبردی صنایع دستی کشور ارائه شد.

او افزود: 30 تیرماه در نهایت با حضور در جمع اعضای این کمیته ملی، معاونت صنایع دستی کشور و ... دفاعیه نهایی انجام شد و آباده با افتخار عنوان شهر ملی منبت در کشور را به خود اختصاص داد و امیدواریم عنوان جهانی این رشته را نیز به زودی کسب کند.

انتخاب شهرها و روستاهای ملی

معاون صنایع دستی فارس نیز با اشاره به نقش برگزاری نشست تخصصی شورای راهبردی صنایع دستی برای آنالیز و انتخاب شهرها و روستاهای ملی در حوزه صنایع دستی اظهار کرد: در دومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی که در عمارت تاریخی کوشک واقع در تهران برگزار گردید، چندین استان از جمله استان فارس پیشنهاد خود را مبنی بر ثبت شهر آباده به عنوان شهر ملی منبت با توجه به پتانسیل های موجود ارائه کردند.

زاهدیان نژاد ادامه داد: در پی آن، دفاع لازم توسط مسئولان استانی و شهرستانی از این موضوع انجام شد و با ارائه آمار 200 هزار نفری از هنرمندان استان فارس، آباده را به عنوان یکی از شهرهای مهم استان در فراوری صنایع دستی شاخص به ویژه در هنر منبت معرفی کردند.

او انتخاب شهرها و روستاهای ملی را در توسعه و ترویج صنایع دستی این مناطق نیز موثر دانست و عنوان نمود: این فرآیند از 2 سال گذشته با تشکیل شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی شروع شد که ریاست این شورا برعهده معاون صنایع دستی است و مدیران کل این معاونت و نمایندگانی از سایر معاونت های سازمان میراث فرهنگی و اعضای شورا هستند.

زاهدیان نژاد توضیح داد: شاخص هایی که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در شورا مورد توجه قرار می گیرد، به صادرات، ترویج و توسعه صنایع دستی، حوزه میراث فرهنگی،جاذبه های گردشگری و ... مرتبط است.

از همدلی تا توانایی

مسئول اداره میراث فرهنگی آباده نیز با تشکر از همدلی و مشارکت مسئولان استانی و شهرستانی برای به ثمر رسیدن انتخاب آباده به عنوان شهر ملی منبت گفت: حمایت مدیر کل و معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی فارس، حضور نماینده محترم شهرستانهای آباده ، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی در جلسه و تاکید بر نقش صنایع دستی در چرخه اقتصاد و ایجاد اشتغال پایدار، همکاری فرماندار و شهردار آباده و... زنجیره مطلوبی برای کسب این نشان ایجاد کرد.

جعفرپور ادامه داد: پرونده منبت آباده با پیگیری ها و دفاعیات لازم مسئولان فارس خوشبختانه به حدی قوی بود که به عنوان شهر ملی منبت رای آورد و امیدواریم که این نشان افتخارآمیز راهی برای ادامه توسعه و ترویج منبت آباده و ایجاد اشتغال پایدار برای هنرمندان فعال در این حوزه باز کند.

او منبت آباده را شاخص و مرغوب دانست و اعلام کرد: منبت از آباده ابداع و فراوری شده است و به همین دلیل منحصر به فرد است و در طرح و نقش و نوع انجام کار نظیر ندارد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 278

به "آباده شهر ملی منبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آباده شهر ملی منبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید