برق آبی ها به داد رسیدند

به گزارش گروه سرگرمی، برای تابستان امسال که 8000 مگاوات کمبود برق پیش بینی می شد، کم تر کسی گمان می کرد بار تامین برق کشور را نیروگاه های برق آبی به دوش بکشند و از خاموشی های برنامه ریزی شده جلوگیری کنند.

برق آبی ها به داد رسیدند

به گزارش خبرنگاران، از مردادماه سال گذشته که برنامه ریزی ها برای تامین برق تابستان سال 1398 آغاز شد، اساس بر این گذاشته شد که شرایط آبی سال 1398-1397 همچون سال 1397-1396 باشد؛ یعنی حدود 4000 مگاوات کمبود تولید نیروگاه های برق آبی در تابستان 1398 داشته باشیم. در واقع سال گذشته حدود 8000 مگاوات کمبود تولید برای تابستان 98 پیش بینی شده بود و براساس برنامه ریزی صورت گرفته، مقرر شده بود تا 5000 مگاوات از این کمبود با افزایش واحدهای تولیدی و به مدار آمدن نیروگاه های جدید و 3000 مگاوات باقی مانده نیز با اجرای 11 برنامه مدیریت مصرف در سراسر کشور عملیاتی شود تا پیک تابستان 98 با خاموشی صفر به انتها برسد.

بنابراین برای تابستان 1398 حدود 8000 مگاوات کمبود تولید پیش بینی شده بود و از سوی دیگر هدف گذاری شده بود که 5000 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود که تنها حدود 3800 مگاوات وارد مدار شد.

اما آنچه که از وقوع دوباره خاموشی های برنامه ریزی شده در تابستان سال جاری جلوگیری کرد، بارش های ابتدای سال بود که موجب شد حدود 4000 مگاوات کمبود ناشی از کم بارشی و در نتیجه کمبود تولید برق در سدهای مخزنی که عمدتاً در خوزستان قرار دارند، برطرف شود. سال جاری برای اولین بار بیش از 40 تالاب عمده کشور حدود 50 تا 100 درصد آبگیری و مخازن آب شرب کشور به شکل بی سابقه ای از منابع آب شیرین برخوردار شد؛ زیر سایه همین اتفاق دولت توانست طرح های آبی را سرعت دهد.

بارش ها نه تنها به نیروگاه های برق آبی جان بخشیدند بلکه در یک سال گذشته 11 سد بزرگ کشور به بهره برداری رسید، بیش از یک میلیون مشترک آب شهری در این بازه زمانی اضافه شد و شش تصفیه خانه بزرگ آب و 31 تصفیه خانه فاضلاب وارد مدار بهره برداری شد.

چرا خاموشی ها 98 درصد کاهش یافت؟

به طور کلی میزان خاموشی های ناشی از حوادث در تابستان سال جاری 60 درصد نسبت به سال قبل کم تر بوده است. 98 درصد کل خاموشی های سال جاری نیز نسبت به سال گذشته که عمدتا خاموشی های برنامه ریزی شده بوده است، کاهش یافته است. کاهش خاموشی ها ناشی از افزایش ظرفیت نیروگاه های برق آبی در سال جاری بود، زیرا نیروگاه های برق آبی برای تامین برق پایه مورد استفاده قرار نمی گیرند و انرژی پیک را تامین می کنند.

ظرفیت نیروگاه های برق آبی حدود 12 هزار مگاوات است. این نیروگاه ها سال جاری حدود 10 هزار مگاوات ظرفیت قابل تولید دارند، زیرا ممکن است همه سدها پر نباشند و شرایط برای تولید برق مناسب نباشد.

نیروگاه های برق آبی به لطف بارش های ابتدای سال 4500 مگاوات تولید بیشتری نسبت به سال قبل داشته اند و در نیروگاه های حرارتی 3300 مگاوات به ظرفیت جدید افزوده شده و یا این که توان قابل تولید واحدهای نیروگاهی موجود افزوده شده است. به عبارت دیگر کشور 7000 مگاوات نسبت به سال قبل توان تولید برق بیش تری داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 233

به "برق آبی ها به داد رسیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برق آبی ها به داد رسیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید