کشف کوره منحصربه فرد در تپه امام &shyزاده قاسم استان البرز

به گزارش گروه سرگرمی، در برنامه مشخص عرصه و پیشنهاد حریم تپه امام­زاده قاسم استان البرز، کوره ای منحصربه فرد و همچنین سفال های منحصربه فردی با نقوش استامپی، طنابی و... کشف شد که می ­تواند تاریخ احتمالی این محوطه را تا دورۀ ساسانی برساند.

کشف کوره منحصربه فرد در تپه امام &shyزاده قاسم استان البرز

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد اقبال چهری، سرپرست برنامه گمانه زنی برای معین عرصه و پیشنهاد حریم تپه امامزاده قاسم امروز شنبه 21 مهر 97 با اعلام این خبر گفت: در سال1380 ابوالقاسم حاتمی در گزارش آنالیز و شناسایی آثار باستانی منطقه در کنار بنای امامزاده قاسم به تپه تاریخی مجاور آن نیز اشاره داشته اما این تپه در سال 1390توسط محمود نیکدست و سوده احمدی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در پرونده ثبتی آن به سفال های اوایل دوره اسلامی اشاره شده است.

او اضافه نمود: این محوطه دارای محور طولی شمالی- جنوبی است که ارتفاع آن حدود دو متر از سطح زمین ­های اطراف بلندتر است.

تخریب سطح محوطه

به گفته او، با توجه به قرارگیری محوطه در بین کارخانه ها و شرکت های تجاری و تخریب های وارده به سطح آن، معین عرصه و پیشنهاد حریم در دستور کار اداره میراث فرهنگی استان البرز نهاده شد و با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

سرپرست برنامه گمانه زنی برای معین عرصه و پیشنهاد حریم تپه امامزاده قاسم گفت: با همکاری کارشناسان باستان­شناس هیأت؛ از جمله اسماعیل سلیمی و علی اعراب در مجموع 18 گمانه در اطراف تپه با ابعادی متفاوت و عمقی بین 70 تا 150 سانتیمتر ایجاد شد که از این تعداد، با 10 گمانه محدوده عرصه به دست آمد و 8 گمانه نیز بدونِ بقایای لایه های فرهنگی در محدوده حریم نهاده شد که براساس آن حریم حفاظتی تپه معین شد.

داده های سفالی فراوان

چهری، داده­های سفالی فراوان را بارزترین ویژگی تپه امام­زاده قاسم دانست و گفت: سفال­های منحصر به فردی با نقوش استامپی، نقوش کنده زیگزاگی، طنابی، هندسی های متنوع و حتی نقوش پرنده و مقادیر بسیار کمتری سفال های لعابداردر این تپه به دست آمد.

او اضافه نمود: هرچند که تاریخ قرون اولیه اسلامی برای بیشتر این سفال ها و نهشته های فرهنگی آن صحیح است، اما وجود تعدادی از سفال­های خشن با نقش طنابی می­تواند تاریخ احتمالی این محوطه را تا دورۀ ساسانی نیز برساند.

این باستان شناس از شناسایی قطعات شیشه و همچنین سرباره­های زیادی در سطح این محوطه و درون برخی گمانه ها اطلاع داد و اضافه نمود: به احتمال زیاد می­توان گفت در این محوطه احتمالاً کار فراوری سفال نیز انجام می گرفته است.

به گفته او، در درون یکی از گمانه ها، کشف کوره ای منحصر به فرد با دودکش سفالی تعبیه شده بر بدنه آن، حدس فراوری سفال در محوطه را تقویت کرد.

برنامه گمانه زنی برای معین عرصه و پیشنهاد حریم تپه امام زاده قاسم با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 11

به "کشف کوره منحصربه فرد در تپه امام &shyزاده قاسم استان البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف کوره منحصربه فرد در تپه امام &shyزاده قاسم استان البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید