جنگلانه یک طرح ملی و مردمی با هدف احیا جنگل ها و مراتع

به گزارش گروه سرگرمی، طرح جنگلانه همزمان با سراسر کشور در خوزستان با مشارکت دوستداران محیط زیست و مسئولان در اهواز و شهرستان ها برگزار می گردد.

جنگلانه یک طرح ملی و مردمی با هدف احیا جنگل ها و مراتع

به گزارش از در طرح جنگلانه که یک حرکت همگانی است، از کودک 4 ساله تا مادر 70 ساله، با نماد مادر طبیعت، حضور دارند و نهال می کارند.

امروزه علیرغم پیشرفت های چشمگیر بشر در عرصه های مختلف زندگی، به موازات آن دستکاری و تخریب محیط زیست هم بیش از پیش افزایش یافته است.

به همین منظور اگر انسان ها درصدد جبران خسارت های وارده بر زیستگاه خود برنیایند، بدون شک نه تنها عرصه زندگی بر نسل حاضر تنگ تر می شود، بلکه آیندگان هم با مخاطرات جدی روبرو خواهند شد و با توجه به شرایط اقلیمی استان خوزستان می طلبد به هر بهانه ای، گامی مثبت در جهت زدودن آسیب های محیطی برداریم.

احمد رئیس زاده قائم مقام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان در مصاحبه با خبرنگار از گفت: طرح جنگلانه یک طرح نمادین، ملی، خودجوش و مردمی است که گرو ه های مردم نهاد در این طرح مشارکت فعال دارند.

فرزاد امین رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهواز در مصاحبه با خبرنگار از گفت: جنگلانه یک طرح ملی، مشارکتی، خودجوش و مردمی است که با توجه به خشکیدگی و تخریب رویشگاه های جنگلی و مرتعی کشور به دلیل اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، تغییر اقلیم، خشکسالی و ... ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح، احیاء جنگل ها و مراتع در حال تخریب است و مهم ترین موضوعی که این طرح دنبال می نماید فرهنگ سازی، نهادینه کردن فرهنگ درختکاری، جلوگیری از قطع درختان و تخریب عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست است.

امین بیان نمود: جنگلانه نه شعاری نمادین و نه طرحی متعلق به گروهی خاص است، بلکه یک طرح ملی با مشارکت آحاد مردم و سازمان های مردم نهاد برای توسعه فضای سبز و شادابی در همه نقاط ایران است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهواز گفت: این طرح با برنامه ریزی انجمن ها و سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست و با همکاری مستقیم ادارات منابع طبیعی اجرا می شود و سایر ادارات، ارگان ها و همه مردم در هر سن و سالی می توانند در اجرای این طرح همراهی و مشارکت نمایند.

طرح جنگلانه از سال 1393 در خوزستان شروع شد

فرزاد امین رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهواز بر لزوم تداوم اجرای این طرح توضیح داد: طرح جنگلانه از سال 1393 در استان خوزستان شروع شد و در سال های 94 تا 97 در تمامی شهر های خوزستان اجرا گشت که هر سال بین یک تا 3 نوبت با توجه به فعالیت انجمن ها از آذر ماه تا اسفند هر سال برگزار می شود.

وی با بیان اینکه کلیه نهال های کشت شده غیر مثمر هستند، اضافه کرد: در طی 5 سال برگزاری طرح ملی جنگلانه در شهرستان اهواز عمدتا از گونه های کٌنار، کهور، اکالیپتوس، کنوکارپوس، برهان، شیشه شور و ختمی چینی استفاده شده است که طی سال های گذشته طرح جنگلانه در پارک گمبوعه و سال 97 نیز در راستا اهواز- شوش و در منطقه الباجی برگزار گشت.

فرزاد امین با تاکید بر شرایط اقلیمی استان خوزستان گفت: به دلیل تثبت شن های روان و گسترش فضای سبز در این عرصه از نهال های کٌنار و کهور استفاده شده است.

وی در ادامه گفت: سطح کشت شده در سال های گذشته متفاوت بوده و معمولا در هر نوبت بین 3 تا 5 هکتار اجرا می گشت و در جنگلانه امسال نیز بیش از 5 هکتار در منطقه الباجی به گونه های کٌنار و کهور اختصاص داده شد.

امین بیان نمود: از جمله ویژگی های شاخص درخت کهور می توان سازگاری خوب در دشت خوزستان و به خصوص در ماسه زار ها و تثبیت شن های روان، مقاومت به گرما، شوری خاک و خشکی اشاره نمود همچنین از غلاف و بذر درخت کهور جهت خوراک دام استفاده می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهواز در ادامه اضافه کرد: درخت کٌنار مقاومت زیادی نسبت به کم آبی و خشکی، قدرت تحمل بالا در مقابل شرایط نامساعد خاک و در حد متوسط به شوری، مقاوم به گرما و دمای بالا، و قابل کشت در انواع خاک ها است و از موارد استفاده کٌنار مصرف میوه به عنوان تازه خوری، استفاده از برگ و سرشاخه ها به عنوان علوفه دام، استفاده از پودر برگ به عنوان شوینده و استفاده از خود درخت سبز به عنوان حفاظ و بادشکن می توان نام برد.

فرزاد امین اظهار کرد: نهال های کاشته شده در طول این چند سال هم اکنون وضعیت مناسبی دارند و به طور مرتب توسط انجمن ها و اداره منابع طبیعی مراقبت و آبیاری می شوند.

کریمی کارشناس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهواز در مصاحبه با خبرنگار از گفت: در شهرستان اهواز با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان حدود یک هزار اصله نهال کاشته شد.

همچنین، شهرام دهکردی فعال محیط زیست در مصاحبه با خبرنگار از گفت: نقش درخت در محیط زیست، زندگی بشر و هوای پاک انکارناپذیر است که به علت توسعه ناپایدار و رفتار های نابخردانه، در سال های گذشته بخش زیادی از پوشش گیاهی استان در معرض نابودی قرار گرفته و طرح جنگلانه یک حرکت هوشیار مردمی است برای اینکه این رفتار های نابخردانه را جبران کند.

وی گفت: برنامه نمادین امسال در عرصه های بیابانی منطقه الباجی اهواز با حضور اعضای بیش از 7 NGO زیست محیطی اهواز برای کاشت نهال بومی کٌنار اجرا شد و برای اولین بار در عرصه های منابع طبیعی کٌنارستانی با کاشت 150 کٌنار که درخت بومی استان است، اجرایی شد.

دهکردی توضیح داد: این طرح ملی در منطقه زاگرس و شهرستان های باغملک و مسجدسلیمان به صورت بذر کاری و کپه کاری با دانه بادام کشت شد.

دهکردی با اشاره به وقوع توفان های گرد و خاک در خوزستان گفت: یکی از عوامل ایجاد گرد و غبار در خوزستان از بین رفتن پوشش گیاهی است.

لزوم همکاری مسئولان برای حفظ و نگهداری نهال هایی که کاشته شده است

این فعال محیط زیست با تاکید بر کاشت درختان بومی برای حفظ ساختار هر منطقه بیان نمود: ضروری است مسئولان برای حفظ و نگهداری نهال های کاشته شده همکاری بیشتری داشته باشند و برای ایاب و ذهاب مردم به عرصه های درختکاری وسایل نقلیه فراهم شود.

شهرام دهکردی اذعان داشت: خوزستان علیرغم داشتن ارتفاعات و آب و هوای متفاوت، بازهم سرزمین مواهب و استعداد ها است، که متوسط بارندگی در خوزستان شاید در قبل از دهه 70 به میزان 266 میلی متر بوده، ولی امروزه این میزان تغییر پیدا نموده است.

فعال محیط زیستی با ابراز خرسندی از این حرکت جمعی گفت: با توجه به گرد و خاک های موجود در استان و نابودی محیط زیست وظیفه هریک از ما این است که حداقل یک نهال بکاریم و با دعوت از شهروندان خوزستانی برای مشارکت در برنامه های درختکاری، به آنان توصیه می کنم قبل از اینکه دیر شود، باید درختکاری در مناطقی که خطر بیابانی شدن و تبدیل شدن به کانون گرد و غبار آن ها را تهدید می نماید شروع کنیم.

جنگلانه فقط کاشت یک نهال نیست حرکتی است مردمی برای ایجاد فرهنگ حفاظت و احیای محیط زیست است، و نهال هایی که برای برآورده شدن آرزو ها کاشته می شوند. فعالان این عرصه، این تجمع زیبا را بزرگترین تجمع مردمی در حمایت از محیط زیست در خوزستان قلمداد می نمایند.

در استان خوزستان یک میلیون و 270 هزار هکتار بیابان و یک میلیون هکتار جنگل و بیشه وجود دارد که حدود 300 هزار هکتار از این جنگل ها به صورت پراکنده در حال نابودی است. جنگل یک سرمایه ملی است، عرصه های طبیعی برای نسل های آینده یک امانت گرانبها هستند، پس با حفظ و احیای جنگل ها، زمین و زندگی را برای آیندگان حفظ کنیم.

گزارش از فاطمه خدادادی آرپناهی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 102

به "جنگلانه یک طرح ملی و مردمی با هدف احیا جنگل ها و مراتع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگلانه یک طرح ملی و مردمی با هدف احیا جنگل ها و مراتع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید