گزارش، چشم انداز مبهم تشکیل سریع دولت در لبنان

به گزارش گروه سرگرمی، درحالی که به نظر می رسید شروع 2020 زمان تشکیل دولت در لبنان و خروج آن از بحران باشد٬ در سایه اختلاف مواضع محافل سیاسی این کشور ٬ افق روشنی در این راستا دیده نمی گردد.

گزارش، چشم انداز مبهم تشکیل سریع دولت در لبنان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران می توان گفت که تعطیلات سال نو میلادی برای لبنانی ها یک استراحت میان دو نیمه اعتراضات مردمی این کشور محسوب می شد. درحالی که به نظر می رسید اوضاع خیابانهای لبنان با شروع سال 2020 به سمت آرام شدن پیش برود؛ چند روز قبل این تحرکات با شکل و اهداف جدید از سرگرفته شد. در واقع لبنان اکنون برای یک موج جدید از خشم ملی آماده می گردد و این هفته را هفته خشم در لبنان اعلام نموده اند.

معترضان لبنانی در تاریخ 17 اکتبر 2019 اعتراضات خود را با هدف رسیدگی به بحران اقتصادی کشور و محاکمه فاسدان شروع کردند؛ اما در حال حاضر هدف این تظاهرات ها به نوعی تغییر نموده و انگار بحران اقتصادی در حاشیه قرار گرفته است.

باید اشاره کنیم که اوضاع اقتصادی نیز نسبت به چندماه قبل در لبنان وخیم تر شده و هرج و مرج و افزایش قیمت ها و حتی کمبود بعضی اقلام در بازارها فشار زیادی به مردم وارد می نماید. همچنین بحران گاز و قطعی مستمر برق نیز به این مسائل افزوده شده است.

اما اکنون مردم لبنان در اعتراض به تشکیل نشدن دولت در مناطق مختلف این کشور دست به تجمع و اعتراض می زنند.

پس از گذشت حدودا یک هفته که لبنان درگیر تحولات اخیر منطقه ای بود٬ این کشور مجددا به واقعیت خود که در جدی ترین بحران اقتصادی و اجتماعی و سیاسی تاریخ این کشور است بازگشت.

درحال حاضر مردم لبنان گرفتار یک بحران خطرناک هستند؛ درحالی که مقامات به گونه ای رفتار می نمایند که انگار هیچ مسئله ای وجود ندارد و نیز ضرورتی برای سرعت بخشیدن به فرایند تشکیل دولت و نجات کشور از این بحران احساس نمی گردد.

درحالی که به نظر می رسید بلافاصله پس از اتمام تعطیلات کریسمس٬ مسئولان مربوطه این کشور برای هرچه سریع تر خاتمه یافتن بحران و تشکیل دولت اقدام نمایند؛ اما حتی مانند قبل دیگر وعده اصلاحات هرچند دروغ هم به مردم نمی دهند.

این موضوع موجب می گردد تا آتش اعتراضات مردمی که تقریبا فروکش نموده بود بار دیگر در روزهای آینده به شکل گسترده تری شعله ور گردد.

نزدیک به یک ماه است که از زمان انتصاب حسان دیاب به عنوان مامور تشکیل کابینه لبنان می گذرد. دیاب حدود 5 روز قبل اظهار داشت که به هیچ وجه از ماموریت خود کناره گیری ننموده و مسئولیت خود را طبق معیارهای تعیین شده ادامه می دهد تا آن را به انجام رسانده و کامل کند.

پس از آن نبیه بری رئیس مجلس لبنان اعلام نموده که دولت جدید باید یک دولت تکنوسیاسی باشد؛ رئیس جمهور پیشنهاد تشکیل یک دولت سیاسی را داده و حسان دیاب بر تشکیل دولت تکنوکرات اصرار دارد!

در این میان هر یک از طرفین سیاسی لبنان کوشش می نماید تا مسئولیت عدم تشکیل دولت را برگردن دیگری انداخته و گاهی تهدید به کناره گیری از دولت و گاهی تهدید به عدم حمایت از حسان دیاب مامور تشکیل دولت این کشور می نمایند. مجموعه این عوامل منجر به غلیان خیابان ها می گردد.

اکنون طرف های سیاسی لبنان موضع واحدی ندارند و بعضی اعلام نموده اند که به کل از دولت خارج شده و مشارکتی در دولت جدید نخواهند داشت و بعضی نیز حضور خود را در این دولت مشروط اعلام نموده اند. اینکه محافل سیاسی لبنان نمی توانند به یک توافق و نتیجه واحد حتی برای ماهیت دولت آینده برسند موجب شده تا افق روشنی برای تشکیل سریع این کابینه دیده نگردد.

اما در چارچوب این اختلاف مواضع همه منتظر بازگشت سعد حریری نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان به کشور هستند تا حداقل برای انجام اموری که اکنون مربوط به وی است اقدام کند. البته گفتنی است که طبق اطلاعات منابع مطلع بازگشت مجدد حریری به دولت بعید است.

البته این شرایط با توجه به ساختار سیاسی لبنان موضوع جدیدی نیست و پیش از این نیز شاهد این اختلافات در محافل سیاسی این کشور بودیم که موجب شده کار تشکیل کابینه آن تا این اندازه به درازا بکشد. با توجه به سابقه سیاسی لبنان در این خصوص و به ویژه در چند ماه اخیر شاید بعید نباشد که حسان دیاب نیز به طور ناگهانی از ماموریت تشکیل کابینه کناره گیری نموده و همه چیز به نقطه صفر بازگردد.

به طور کلی باید بگوییم که در سایه این شرایط و تغییر مواضع لحظه به لحظه محافل سیاسی لبنان نمی توان امید زیادی به تشکیل دولت جدید آن در اسرع وقت داشت و تقریبا هیچ افق روشنی در این راستا برای این کشور درحال حاضر دیده نمی گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 679

به "گزارش، چشم انداز مبهم تشکیل سریع دولت در لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، چشم انداز مبهم تشکیل سریع دولت در لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید