واکنش به حاشیه های مرمت بنای ثبت جهانی قره کلیسا ، ماجرای تغییر رنگ حاشیه ساز گنبد چه بود؟

به گزارش گروه سرگرمی، عملیات مرمت اساسی گنبد مرکزی قره کلیسا و ایجاد پوشش حفاظتی سطح پشت بام آن به خاتمه رسید.

واکنش به حاشیه های مرمت بنای ثبت جهانی قره کلیسا ، ماجرای تغییر رنگ حاشیه ساز گنبد چه بود؟

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

خبرنگاران - کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا یکی از قدیمی ترین کلیساهای ایران است که در دوره های تاریخی متعددی بازسازی شده و همراه با مجموعه کلیساهای منطقه آذربایجان ایران یعنی کلیساهای قره کلیسا یا سنت تادئوس، سن استپانوس و زور زور به ثبت جهانی رسیده است. این کلیسای قدیمی از جمله کلیساهای مورد احترام ویژه بین ارامنه است و سالانه مراسم مذهبی مخصوصی در آن برپا می گردد.

داوود فرازی مسئول دفتر فنی میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی درباره مرمت این کلیسای تاریخی و حواشی پیرامون آن گفت: با توجه به آسیب ها و فرسایشی که در بخش هایی از قسمت های فوقانی قره کلیسا از جمله گنبد مرکزی و سقف آن به وجود آمده بود، عملیات مرمت و ساماندهی آن در تابستان امسال با هماهنگی های این اداره کل و پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران آغاز شد که در نهایت بعد از حدود چهار ماه در مهر ماه امسال به خاتمه رسید.

فرازی گفت: با توجه به اینکه اثر تاریخی فوق در فهرست آثار جهانی نهاده شده است، قبل از آغاز عملیات مرمت، طرح و نقشه کلی آن و فهرست مصالح مورد استفاده برای آنالیز و اظهار نظر به کارشناسان سازمان یونسکو ارسال که مورد تایید نهاده شد.

فرازی درباره مرمت ها روی سقف و عکس هایی از تغییر رنگ گنبد قره کلیسا در جریان مرمت که حاشیه ساز شده بود گفت: عمده ترین اقدامی که انجام شد نصب پوشش ورق های مسی بر بام کلیسا بود، با توجه به اینکه بام کلیسا از لایه های متعدد ایزوگام بوده که در بخش هایی دچار آسیب و فرسودگی شده بود پس از کارشناسی های به عمل آمده، مناسب ترین گزینه برای حفاظت آن، ایجاد پوشش با استفاده از ورق های فلز مس بود که هم با معماری بنا سازگاری دارد و هم اینکه از ماندگاری بسیار زیادی برخوردار است.

فرازی اضافه نمود: قبل از نصب ورق مسی، ابتدا شاسی کشی با پروفیل های فلزی سطح بام انجام شد و سپس توسط چوب چند لایه سطح صافی با شیب مناسب به انجام رسید تا از تاب خوردن ورق ها جلوگیری گردد و در آخر یک لایه پارچه مخصوص و ضخیم ضد آب روی تخته ها کشیده شد و در خاتمه به هم متصل و در روی سازه فوق، نصب شد.

او ادامه داد: با توجه به آسیب ها و فرسایشی که در اثر گذر زمان و شرایط سخت آب و هوایی منطقه در بنای تاریخی قره کلیسا ایجاد شده بود، در امسال طبق مصوبات هیات راهبردی مجموعه ثبت جهانی قره کلیسا، نسبت به مرمت های اساسی و حفاظت های ضروری در سقف و گنبد مرکزی این بنای فاخر صورت گرفت، بر همین اساس سنگ های فرسوده گنبد مرکزی بنا برچیده شده و پس از آنالیز و برداشتن لایه های پوسته شده، بعضی از آنها مجدداً مورد استفاده و کسری سنگ های مشابه تهیه و پس از زیرسازی مناسب، اجرا شد.

فرازی اضافه نمود: آسیب های گنبد و پشت بام باعث ایجاد ترک در جداره های داخلی طاق و گنبدها شده بود که در مراحل خاتمهی با عنایت به مرمت های اساسی بام و برطرف خطر، ترک های موجود به شیوه دوخت و دوز و تعویض سنگ ها و قرنیزهای شکسته، به طور اصولی مرمت شد.

منبع: چمدان
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 440

به "واکنش به حاشیه های مرمت بنای ثبت جهانی قره کلیسا ، ماجرای تغییر رنگ حاشیه ساز گنبد چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش به حاشیه های مرمت بنای ثبت جهانی قره کلیسا ، ماجرای تغییر رنگ حاشیه ساز گنبد چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید