نیش پشه ای که به اعتبار رشته دندان پزشکی خدشه وارد نکرد!

به گزارش گروه سرگرمی، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه در این دانشکده هیچ موردی مبنی بر پذیرش خارج از ضوابط نداشته ایم، به بعضی شرایط و ضوابط انتقال دانشجویان از خارج به داخل کشور در زمان بحران ارزی اشاره و تأکید کرد: مواردی که بعد از ماجرای دانشجوی قلابی و پس از آن بحث جایگاه فروشی مطرح شد، همچون پشه ای که آدم بالغ را نیش بزند، خدشه ای به اعتبار رشته دندان پزشکی وارد نکرده است.

نیش پشه ای که به اعتبار رشته دندان پزشکی خدشه وارد نکرد!

دکتر امیررضا رکن در گفت وگو با خبرنگاران و پیرامون موضوع جایگاه فروشی در رشته های پزشکی که به دنبال تحصیل دانشجوی تقلبی در دانشکده دندان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی مطرح شده است، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران، با چنین موردی برخورد نداشته ایم.

وی ادامه داد: زمانی که چنین مسئله ای در خصوص دانشکده دندان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد، دچار نگرانی شدم و به مسئولان ذی ربط و حتی از حراست دانشگاه علوم پزشکی تهران خواستم که در خصوص این موضوع در دانشکده ما نیز آنالیز جدی انجام دهند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: به دنبال آنالیز جدی این موضوع، تمام مدارک دانشجویان را بازنگری کردیم و نتیجه این بود که مدارک تمام دانشجویان کامل است و در بین دانشجویان فعلی مشغول به تحصیل دانشکده، موردی مبنی بر فروش جایگاه به دانشجو و پذیرش خارج از ضوابط وجود ندارد.

دکتر رکن در پاسخ به این پرسش که آیا حضور دانشجوی قلابی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اعتبار رشته دندان پزشکی را خدشه دار نموده یا خیر، تأکید کرد: هیچ گونه لطمه ای به رشته دندان پزشکی وارد نشده است؛ بلکه ممکن است چند نفر خلافکار ، چنان که در اخبار شنیده ام، در قالب یک باند در بدنه دانشگاه، وزارت خانه نفوذ نموده و ... فعالیت داشته باشند، اما فعالیت آن ها هیچ ربطی به اعتبار رشته دندان پزشکی پیدا نمی کند.

وی اضافه نمود: رشته دندان پزشکی به قدری مهم، بزرگ و بااهمیت است که اعتبار آن با چنین مواردی خدشه دار نمی گردد و موردی که اخیراً پیش آمد، همانند این بود که پشه ای آدم بالغ را نیش بزند و مطمئناً فرد بالغ از نیش یک پشه آسیبی نمی بیند!

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در همین زمینه تأکید کرد: این ما هستیم که به عنوان مسئول باید حواسمان را جمع کنیم چنین اتفاقاتی تکرار نشوند.

امکان ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی دانشگاه های خارج از کشور در زمان بحران ارزی، به شرط دارا بودن ضوابط

رکن سپس به پذیرش دانشجویان خارجی در دانشکده دندان پزشکی علوم پزشکی تهران اشاره نمود و گفت: دانشجویان خارجی می توانند با مراجعه به سایت دانشگاه و اپلیکیشنی که برای ثبت نام و پذیرش آن ها طراحی شده، اطلاعات خود از قبیل نام، نام خانوادگی، مدارک دیپلم و ... را بارگذاری نمایند. این مدارک سپس به کمیسیونی در دانشگاه فرستاده خواهند شد و مورد راستی آزمایی قرار می گیرند؛ بدین طریق که تأییدیه مدارک دانشجو از کشور مبدأ (افغانستان، پاکستان، عراق، اتیوپی و ...) به دانشگاه ارسال گردد.

وی ادامه داد: بعد از اینکه تأییدیه مربوط به مدارک دانشجویان خارجی آنالیز گردد، آن ها دیگر ملزم به شرکت در کنکور نیستند و بعد از آنالیز در کمیته مربوطه، وارد دانشگاه می شوند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص دانشجویانی که برای تحصیل در رشته دندان پزشکی از ایران به کشورهایی همچون اکراین، فیلیپین، هندوستان و ... رفته اند، اظهار کرد: زمانی که بحران ارزی پیش آمد، درخواست هایی از سوی والدین مبنی بر یاری به خانواده ها برای تأمین هزینه تحصیل این دانشجویان به وزارت بهداشت مطرح شد؛ چرا که به عنوان مثال فرزندشان را با دلار نرخ 3 هزار تومان به کشور خارجی فرستاده بودند و حالا بایستی با دلار دوازده هزار تومانی مابقی هزینه های تحصیل فرزندشان را تأمین می کردند.

رکن اضافه نمود: این موضوع در زمان وزارت دکتر قاضی زاده هاشمی مطرح و بنا شد کسانی که 36 واحد را در کشور مقصد گذرانده اند و از حداقل ضوابطی برخوردار هستند(به عنوان مثال معدل دیپلم آن ها بالای 16 است یا میانگین نمرات واحدهایی که گذرانده اند بالای 14 است و ...)، می توانند از بین 44 دانشکده دندان پزشکی موجود در کشور پذیرش گرفته و در داخل ادامه تحصیل دهند.

وی توضیح داد: بنابراین مدارک این دانشجویان یک مرتبه در وزارت خانه و یک مرتبه نیز در دانشکده ای که بخواهد آن ها را پذیرش کند، آنالیز می گردد. اگر این مسئله مطرح است که این افراد بدون کنکور وارد بهترین دانشگاه ها شده اند؛ بله اما انتقال از خارج به داخل به معنای دور زدن کنکور نیست.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: در انتقال دانشجویان از داخل به خارج نیز ممکن است برخی دانشگاه ها کلیه ضوابط را رعایت ننموده باشند که در چنین شرایطی مقصر کارگزاری است که کار خود را به درستی انجام نداده است.

امکان بازگشت به کشور و ادامه تحصیل در داخل برای ورودی های بعد از سال 2018 وجود ندارد

دکتر رکن با بیان اینکه بحران ارزی یک بحران واقعی برای کسانی بوده که برای تحصیل به دانشگاه های خارج از کشور رفتند و دولت بایستی این موضوع را به نحوی حل می نموده است، گفت: ممکن است در راستای اجرایی شدن این موضوع و حل مشکل مردم، چند مورد اشتباه هم اتفاق افتاده باشد، اما بعد از آن هم مطرح شد که چنین امکانی فقط برای ورودی های قبل از سال 2018 وجود داشته و بعد از آن کسی نمی تواند از امکان برگشت و ادامه تحصیل در دانشگاه های داخل برخوردار گردد، بلکه باید بعد از اتمام تحصیل به کشور برگردد.

وی در پاسخ به اینکه آیا ارزیابی مدارک دانشجویان به صورت دوره ای، راه چاره این دانشکده برای جلوگیری از موارد احتمالی تخلف از قانون و جایگاه فروشی خواهد بود یا خیر، شرح داد: دانشجویی که از سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان دانشجوی دندان پزشکی به ما معرفی می گردد، یک پوشه با خود دارد که مدارک تحصیلی او از قبیل ریزنمرات کنکور و ... در آن هست و از سوی کارشناسان آموزش ما مورد آنالیز قرار می گیرد.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داد: کسانی که با روش های متقلبانه بر روی جایگاه دانشگاه می نشینند هم دارای مدارک مورد احتیاج هستند؛ اما مدارک آن ها جعلی است که در این حوزه نیز بایستی قوه قضاییه، نهادهای انتظامی و امنیتی ورود نمایند و جلوی چنین مواردی را بگیرند.

دکتر رکن در خاتمه با بیان اینکه کارشناس آموزش ممکن است قادر به تشخیص مدرک جعلی از اصلی نباشند، تأکید کرد: تاکنون در دانشکده دندان پزشکی دانشجویی که خارج از ضوابط پذیرش گردد، نداشته ایم و با توجه به آن که وزارت بهداشت اعلام نموده با 200 مورد پذیرش خارج از ضوابط برخورد داشته است اما هیچ موردی را به ما اعلام ننموده است، مطمئن هستیم زیرساخت ما پاک و پاکیزه بوده و چنین موردی نداشته ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 468

به "نیش پشه ای که به اعتبار رشته دندان پزشکی خدشه وارد نکرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیش پشه ای که به اعتبار رشته دندان پزشکی خدشه وارد نکرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید